10HH54A Etikk, samhandling og kommunikasjon
10HH54A Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- StudiestedOslo
- Studiepoeng8
- Start2025 Høst
- Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
Studenten
- har kunnskap om menneskesyn, kulturell bakgrunn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og bærekraftsmål innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Studenten
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
- kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Studenten
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
- kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, kulturelle bakgrunn i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
- har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
1a Arbeidsformer og metoder i studiet
- Læring/nettstøttet læring
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon
1b Helse- og sosialfagene i samfunnet
- Helse- og sosialfagenes utvikling
- Teorier og begreper innen målrettet miljøarbeid
1c Etikk
- Menneskesyn
- Livssyn og verdier
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral, etiske dilemmaer
- Etikk og velferdsteknologi
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Brukermedvirkning og verdighet
- Makt, tvang og kontroll
1d Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling
- Samhandling i grupper og i organisasjoner
- Relasjonskompetanse
- Veiledning
1e Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Helse og sosial ulikhet
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og nettverksteori
- Minoriteter og sosiale forskjeller
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, praktiske ferdighetstrening, podcast, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.
Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig gruppeoppgave på 2000 ord (+/- 10 %). Muntlig framføring i klassen av gruppa. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.
Refleksjonsnotat
Skriftlig individuelt notat til gruppeoppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: 400 ord (+/- 10 %). Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
Individuell oppgave
Tema: Etikk. Individuell skriftlig oppgave på 2000 ord (+/- 10 %). Muntlig framføring i klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.
Refleksjonsnotat
Skriftlig individuelt notat til den individuelle oppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: 400 ord (+/- 10 %). Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
Fagsamtale
Individuell samtale med utgangspunkt i arbeidskravene. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.