10HH52K Praksis i sterilforsyning for helsetjenesten

10HH52K Praksis i sterilforsyning for helsetjenesten

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Sterilforsyning i helsetjenesten
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      Katy Tavakkoli
Used in other programs
  • Sterilforsyning i helsetjenesten
Læringsutbytte

Læringsutbytte for Emne 6

Kunnskaper

Studenten:

  • kan bidra aktiv til egen kompetanseutvikling ved å velge egne individuelle mål for læringsutbytte til hver praksisperiode.
  • har kunnskap om smittevern og sterilforsyning mht tema fra emne 1, emne 2, emne3 og emne4
  • har innsikt i kvalitetsarbeid i sterilforsyning som forebygging og helsefremmende funksjon i et større samfunnsperspektiv
Ferdigheter

Studenten:

  • kan delta i relevante og varierte oppgaver på arbeidsplassen
  • kan anvende, kontrollere og bruke teknisk utstyr som blir brukt i reprosessering av medisinsk utstyr og kommunisere om dette i fagfeltets terminologi
  • kan anvende sine kunnskaper om smittevern og sterilforsyning, reflektere over sammenhengen mellom teori og praksis og innhente kunnskap gjennom erfaring
  • kan ta imot veiledning i praksis og vise innsikt og vilje til å justere egen atferd
  • har ferdigheter til å ivareta sikkerhet og ergonomi
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger innenfor sterilforsyning, finne informasjon og fagstoff i fagkilder for å finne løsninger og foreslå tiltak
Generell kompetanse

Studenten:

  • er bevisst sitt ansvars- og kompetanseområde, og arbeider etter yrkesetiske retningslinjer, utøver faglig forsvarlig praksis og overholder taushets- og opplysningsplikt
  • kan ta initiativ til drøfting av faglige og etiske problemstillinger, reflekterer over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • kan følge praksisstedets personalreglement, rutiner og prosedyrer
  • kan utføre arbeid som en del av et team og samarbeide med både egne og andre faggrupper i helsetjenesten for optimal behandling av medisinsk utstyr og med hensyn til pasientsikkerhet
Emnets tema

Praksis gjennomføres som utplassering eller på egen arbeidsplass og har en varighet på 10 uker fordelt i to perioder, med et omfang på totalt 300 timer. Utviklingsprosjekt består i å planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både i utplassering og på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden. Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i det overordnede læringsutbytte for utdanningen.

Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • Selvstudium
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
  • Veiledning i praksisplass
  • Problembasert læring/ Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
  • Presentasjoner i praksisplass, og for medstudenter og lærer
  • Individuelt- og grupperefleksjonsnotat
  • Bruk av ulike planlegging og samhandlingsverktøy
Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Rammer for praksisen

Studenten må levere et mål og oppfølgingsskjema som gir rammer for praksisen:

Eget skjema som deles ut i god tid før praksisperioden starter. Skjemaet fungerer som verktøy for oppfølging og veiledning under praksisperioden, og som dokumentasjon på gjennomført praksis. Skjemaet skal vises til veileder/e ved oppstart av praksisperioden. Det sist oppdaterte skjemaet leveres ved slutten av praksisperioden.

Mål og oppfølgingsskjemaet må inneholde:

  • Kontaktinformasjon: Studenten registrerer kontaktinformasjonen om praksissted, veileder/e, mm.
  • Skriftlig individuell beskrivelse av egenvalgte læringsutbyttebeskrivelser: Arbeidskravet har som formål at studentens skal kunne være delaktig i å utforme mål for eget læringsarbeid i praksisperioden. Dette kan bidra til å øke studentens interesse og ansvar for å utnytte praksisperioden best mulig. Læringsutbyttebeskrivelsene for hver praksisperiode (2 perioder) må gjenspeile innholdet i teoriemnene, læringsutbytte for praksis, praksisstedets rammer og studentens egne ønsker og behov. Ønsket læringsutbytte skal være konkret, relevant, realistisk og målbart og inneholde:
    • Kunnskap - som beskriver hva studenten skal kunne av faktakunnskap, begreper, teorier, prinsipper og metoder.
    • Ferdigheter - som beskriver hva studenten kan utføre og på hvilken måte studenten kan anvende kunnskapen til å løse utfordringer i nye situasjoner.
    • Generell kompetanse - som beskriver utvikling av refleksjon, holdninger, verdier, normer, som grunnlag for handlinger.
  • Vaktoversikt: Studenten skal i samarbeid med praksisplassen planlegge praksisvaktene. Det skal inneholde en skriftlig oversikt over gjennomførte vakter for gjennomføring av praksisperioden.

Rammer:

Utkast og oppdatert og fullstendig skjema leveres til faglærer til avtale frister, siste frist for ferdig skjema er etter endt praksis. For å få arbeidskravet godkjent må skjemaet være levert i henhold til avtale, og innholdet må oppfylle formelle og faglige krav.

Arbeidskrav 2: Tema og problemstilling til skriftlig oppgave

Studentene samarbeider fortrinnsvis i grupper om den skriftlige oppgaven. Oppgaven skal være et forbedrings- og utviklingsprosjekt. Studentene velger først tema og problemstilling til prosjektet i samarbeid med faglærer og veileder(e) på praksisplass. Temaet skal være relatert til læringsutbyttet for praksisen og skal være virkelighetsnært.

Formuleringene av tema og problemstilling skal være så åpne at de gir rom for kreative løsninger. Samtidig må avgrensningene være så presise at de gir studentene klare rammene for å kunne fullføre prosjektet.

Arbeidet med problemstilling vil kunne kreve tid til innhenting av informasjon, møter med fagpersoner og modning av ideer og bearbeiding av forslag til løsninger. Prosjektarbeidet krever at studentene får tid til utviklingsarbeid og veiledning.

Rammer:

Tema og problemstilling godkjennes av faglærer.

Arbeidskrav 3: Skriftlig prosjektoppgave og muntlig presentasjon

Gruppearbeid om å utarbeide en skriftlig prosjekt- og praksisoppgave på 2000 ord (+/- 10 %). Gruppen skal i tillegg lage et skriftlig presentasjonsdokument og gjennomføre en muntlig presentasjon på ca. 20-30 minutter for klassen. Presentasjonen skal omhandle hovedmomentene fra prosjektgjennomføringen og de funn/ svar som er kommet frem. Hverandrevurdering (medstudentvurdering). 

Studentene arbeider med problembasert læring gjennom prosjektarbeid i praksisperiodene. Dette kan hjelpe studentene å koble teori til praksis, øke deres evne til å tenke kritisk og reflektere over egen arbeidsutføring.

Faglærer vurder oppgaven, presentasjonsdokumentent og den muntlig presentasjon med samlet karakter bestått / ikke bestått. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.

Arbeidskrav 4: Muntlig presentasjon på arbeidsplassen

Prosjektoppgaven skal legges frem på praksisplassen minst for praksisveileder ev. kolleger og andre interesserte ved praksisstedet. Presentasjonen skal omhandle hovedmomentene fra prosjektgjennomføringen og de funn/svar som er kommet frem. Det gis muntlig tilbakemelding på presentasjonen fra praksisveileder og faglærer.

Arbeidskravet er godkjent ved gjennomføring.

Arbeidskrav 5: Logg og refleksjon til gruppeprosjekt

Gruppen fyller ut et loggskjema for planlegging og loggføring fra arbeid med gruppeprosjekt. Hensikten er å øve i planlegging, samhandling og oppgavefordeling, loggføring, underveisvurdering av framdrift og tiltak med hensyn til framdrift. Loggen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.

Til gruppeprosjekt skal gruppen også levere et refleksjonsnotat. Notatet skal inneholde tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og gruppedynamikk. Omfang ca. 300- 500 ord.

Loggskjema og refleksjonsnotatet og må oppfylle de formelle kravene til innhold og ev. antall ord for å bli godkjent.

Arbeidskrav 6: Gjennomføring av praksis

Studenten skal gjennomføre 10 uker i praksis, fordelt på to perioder på 5 uker hver.

Dersom en student avbryter en praksisperiode uten dokumentert grunn, blir praksisperioden ikke godkjent. 

Vurdering av studentens innsats i praksisperiodene foregår fortløpende. Det gjennomføres veiledning- og vurderingssamtaler i praksisperiodene. Samtalene handler bl.a. om studentens egenvalgte og de fastsatte mål for læringsutbytte til praksisperioden, studentens praksis og arbeidsutføring samt arbeidet med prosjektoppgaven.

Det foretas midtveisvurdering av faglærer og praksisveileder på slutten første praksisperiode basert på arbeidskrav knyttet til praksis og oppsatte læringsutbyttebeskrivelser og kriterier for bestått praksis. Dersom student i fare for å få vurdert sin praksisperiode til "ikke bestått", skal studenten varsles skriftlig om dette i forbindelse med midtveisvurdering og få en begrunnelse. Hvis det i siste praksisperiode oppstår forhold som gjør at studenten står i fare for å ikke bestå praksisperioden, varsles det umiddelbart skriftlig om dette.

Omfanget på praksisgjennomføringen er godkjent når antall uker er oppfylt – se ellers omtale under «Vurdering» av emnet for sluttvurdering.

Arbeidskrav 7: Refleksjonsnotat til praksis

For praksisen fører studenten et individuelt refleksjonsnotat over egne erfaringer. Hensikten er å kunne vurdere sin egen måloppnåelse mht. egne læringsutbytter. Omfang: ca. 300-500 ord. Etter endt praksisperiode leveres refleksjonsnotatet i egen mappe.  Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til antall ord og innhold for å bli godkjent.

AktivitetVarighet
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning
25 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
35 Time(r)
Praksis
300 Time(r)
Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.

Det foretas en sluttvurdering etter endt praksis av faglærer i samarbeid med ekstern veileder. Vurderingen baseres på arbeidskrav knyttet til praksis og oppsatte læringsutbyttebeskrivelser og kriterier for bestått praksis.

Praksis blir vurdert til karakter bestått / ikke bestått.

Ved "ikke bestått" praksisperiode, kan studenten ta denne opp igjen bare én gang. Ved andre gang "ikke bestått" i samme praksisperiode, vil studenten miste studieretten.