10HH52K Praksis i sterilforsyning for helsetjenesten

10HH52K Praksis i sterilforsyning for helsetjenesten

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Sterilforsyning i helsetjenesten
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      Katy Tavakkoli
Læringsutbytte

Læringsutbytte for Emne 6

Kunnskaper

Studenten:

  • kan bidra aktiv til egen kompetanseutvikling ved å velge egne individuelle mål for læringsutbytte til hver praksisperiode.
  • har kunnskap om smittevern og sterilforsyning mht tema fra emne 1, emne 2, emne3 og emne4
  • har innsikt i kvalitetsarbeid i sterilforsyning som forebygging og helsefremmende funksjon i et større samfunnsperspektiv
Ferdigheter

Studenten:

  • kan delta i relevante og varierte oppgaver på arbeidsplassen
  • kan anvende, kontrollere og bruke teknisk utstyr som blir brukt i reprosessering av medisinsk utstyr og kommunisere om dette i fagfeltets terminologi
  • kan anvende sine kunnskaper om smittevern og sterilforsyning, reflektere over sammenhengen mellom teori og praksis og innhente kunnskap gjennom erfaring
  • kan ta imot veiledning i praksis og vise innsikt og vilje til å justere egen atferd
  • har ferdigheter til å ivareta sikkerhet og ergonomi
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger innenfor sterilforsyning, finne informasjon og fagstoff i fagkilder for å finne løsninger og foreslå tiltak
Generell kompetanse

Studenten:

  • er bevisst sitt ansvars- og kompetanseområde, og arbeider etter yrkesetiske retningslinjer, utøver faglig forsvarlig praksis og overholder taushets- og opplysningsplikt
  • kan ta initiativ til drøfting av faglige og etiske problemstillinger, reflekterer over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • kan følge praksisstedets personalreglement, rutiner og prosedyrer
  • kan utføre arbeid som en del av et team og samarbeide med både egne og andre faggrupper i helsetjenesten for optimal behandling av medisinsk utstyr og med hensyn til pasientsikkerhet
Emnets tema

Praksis gjennomføres som utplassering eller på egen arbeidsplass og har en varighet på 10 uker fordelt i to perioder, med et omfang på totalt 300 timer. Utviklingsprosjekt består i å planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både i utplassering og på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden. Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i det overordnede læringsutbytte for utdanningen.

Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • Selvstudium
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
  • Veiledning i praksisplass
  • Problembasert læring/ Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
  • Presentasjoner i praksisplass, og for medstudenter og lærer
  • Individuelt- og grupperefleksjonsnotat
  • Bruk av ulike planlegging og samhandlingsverktøy
Arbeidskrav

Arbeidskrav 1:

Mål og oppfølgingsskjema:

Eget skjema deles ut i god tid før praksisperioden starter. Skjemaet fungerer som verktøy for oppfølging under praksis og som dokumentasjon på gjennomført praksis. Skjemaet skal vises til veileder/e ved oppstart av praksisperioden. Det sist oppdaterte skjemaet leveres ved slutten av praksisperioden.

Arbeidet med utfylling av skjemaet starter i god tid før praksisperioden starter. Skjemaet skal vises til veileder/e ved oppstart av praksisperioden. Den sist oppdaterte skjemaet leveres ved slutten av praksisperioden. Skjemaet fungerer som verktøy for oppfølging under praksis og som dokumentasjon på gjennomført praksis.

Kontaktinformasjon:

Studenten registrerer kontaktinformasjonen om praksissted, veileder/e, mm.

Beskrivelse av egenvalgte læringsutbyttebeskrivelser:

Arbeidskravet har som formål at studentens skal kunne være delaktig i å utforme mål for eget læringsarbeid i praksisperioden. Dette kan bidra til å øke studentens interesse og ansvar for å utnytte praksisperioden best mulig. Læringsutbyttebeskrivelsene for hver praksisperiode (2 perioder) må gjenspeile innholdet i teoriemnene, læringsutbytte for praksis, praksisstedets rammer og studentens egne ønsker og behov.

Læringutbyttebeskrivelsene skal beskrive kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Ønsket læringsutbytte skal være konkret, relevant, realistisk og målbart:

  • Kunnskap som beskriver hva studenten skal kunne av faktakunnskap, begreper, teorier, prinsipper og metoder.
  • Ferdigheter som beskriver hva studenten kan utføre og på hvilken måte studenten kan anvende kunnskapen til å løse utfordringer i nye situasjoner.
  • Generell kompetanse som beskriver utvikling av refleksjon, holdninger, verdier, normer, som grunnlag for handlinger.

Rammer:

Skriftlig individuell beskrivelse av eget læringsutbytte for aktuell praksisperiode. Vurdering: godkjent/ikke godkjent, studenten får veiledning og underveisvurdering av lærer og praksisveileder.

Vaktoversikt:

Studenten skal i samarbeid med praksisplassen planlegge praksisvaktene. En oversikt over gjennomførte vakter for gjennomføring av praksisperioden

Rammer:

Oppdatert og fullstendig utfylt Mål- og oppfølgingsskjema leveres etter endt praksisperiode. Vurdering: godkjent/ikke godkjent

Arbeidskrav 2: Forbedrings- og utviklingsprosjekt med presentasjon Studentene arbeider med problembasert læring gjennom prosjektarbeid i praksisperiodene. Dette kan hjelpe studentene å koble teori til praksis, øke deres evne til å tenke kritisk og reflektere over egen arbeidsutføring.

Studentene velger tema og problemstilling til prosjektet i samarbeid med fagansvarlig på fagskolen og veileder i praksisplassen. Temaet skal være relatert til de ulike emnene som hver praksisperiode omfatter og skal være virkelighetsnære.

Formuleringene skal være så åpne at de gir rom for kreative løsninger. Samtidig må avgrensningene være så presise at de gir studentene klare rammene for å kunne fullføre prosjektet.

Problemstillinger vil naturlig kreve tid til innhenting av informasjon, møter med fagpersoner og modning av ideer og bearbeiding av forslag til løsninger. Prosjektarbeidet krever at studentene får tid til utviklingsarbeid og veiledning.

Arbeidskravet er delt i 4 faser/deloppgaver

  1. Skriftlig oppgave som besvares i gruppe. Omfang 2000 ord (+/- 10 %). Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
  1. Utarbeidelse av skriftlig presentasjonsdokument for prosjekt- og praksisoppgave for muntlig presentasjon på ca. 20-30 minutter. Vurdering; godkjent/ikke godkjent
  1. Prosjektoppgaven skal legges frem i praksisplassen minst for praksisveileder evt. kolleger og andre interesserte ved praksisstedet og i klassen for medstudenter og faglærer. Denne presentasjonen skal omhandle hovedmomentene fra prosjektgjennomføringen og de funn/ svar som er kommet frem. Det gis muntlig tilbakemelding på presentasjonen fra praksisveileder og faglærer. Studentene gir muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid. Vurdering til presentasjon av prosjektoppgaven: godkjent/ikke godkjent.
  1. Studentene fyller eget loggskjema for planlegging og loggføring fra arbeid med prosjektet. Hensikten er å øve i planlegging, samhandling og oppgavefordeling, loggføring, underveisvurdering av framdrift og tiltak med hensyn til framdrift. Gruppeoppgave. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent

Refleksjonsnotat

I forbindelse med hver praksisperiode fører studenten individuell refleksjonsnotat over egne erfaringer. Hensikten er å kunne vurdere sin egen måloppnåelse mht egne læringsutbytter. Omfang: ca. 500 ord.

Rammer:

Etter endt praksisperiode leveres refleksjonsnotatet i egen mappe. Vurdering: godkjent/ikke godkjent

AktivitetVarighet
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning
25 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
35 Time(r)
Praksis
300 Time(r)
Vurdering

Praksisvurdering:

Praksis blir vurdert til bestått/ikke bestått. Praksis gjennomføres over 10 uker, delt i 2 perioder. Vurdering av studentens innsats i praksisperiodene foregår fortløpende. Det gjennomføres veiledning- og vurderingssamtaler i praksisperiodene. Samtalene handler bl.a. om studentens egenvalgte og de fastsatte mål for læringsutbytte til praksisperioden, studentens praksis og arbeidsutføring samt arbeid med prosjektoppgave. Det foretas midtveis- og sluttevaluering, der bl.a. studentens kompetanse og måloppnåelse med hensyn til tema om den enkelte praksisperiode vil bli vurdert. Både midtveisvurdering og sluttvurdering baseres på arbeidskrav knyttet til praksis og oppsatte læringsutbyttebeskrivelser og kriterier for bestått praksis. Dersom en student avbryter en praksisperiode uten dokumentert grunn, blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått». 

Veiledet praksis:

  • Omfang og retningslinjer for praksis framgår av den enkelte studieplan som inneholder praksis, se kapittel 4.
  • Ved vurdering av praksisopplæring er det ekstern veileder eller praksislærer på praksisstedet og fagskolens faglærer som vurderer studentens praksis til "bestått"/"ikke bestått". Studenten har krav på veiledning underveis.
  • Står en student i fare for å få vurdert sin praksisperiode til "ikke bestått", skal studenten varsles skriftlig om dette senest halvveis i praksisperioden. Hvis det i siste halvdel av praksisperioden oppstår forhold som gjør at studenten står i fare for å få vurdert praksisperioden til "ikke bestått", skal studenten varsles om dette umiddelbart.
  • Ved fare for "ikke bestått" praksis, skal ekstern veileder eller praksislærer og fagskolens faglærere gi en skriftlig begrunnelse.
  • Ved "ikke bestått" praksisperiode, kan studenten ta denne opp igjen bare én gang. Ved andre gang "ikke bestått" i samme praksisperiode, vil studenten miste studieretten.
  • Dersom en student avbryter en praksisperiode uten dokumentert grunn blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått».
  • Vurdering av muntlig prestasjon og vurdering av praksisopplæring eller lignende som ikke lar seg etterprøve, kan ikke påklages, jfr. 8-3 pkt.1 i fagskolens forskrift og Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) § 22