10HH52I Reprosessering av medisinsk utstyr
10HH52I Reprosessering av medisinsk utstyr
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramSterilforsyning i helsetjenesten
- StudiestedKuben
- Studiepoeng15
- Start2025 Høst
Læringsutbytte for Emne 4:
Studenten:
- har kunnskap om hvordan instrumenter og utstyr av ulike materialer og med ulike funksjoner skal reprosesseres
- Har kunnskap om vannkvalitet, kjemikalier, og andre faktorer som påvirker rengjøringsprosessen
- har kunnskap om rengjøring, desinfeksjon samt kontroll og vedlikehold av medisinsk utstyr
- har kunnskap om innlastingsmetoder for rengjøring og sterilisering
- har kunnskap om ulike type emballasje og metoder for emballering av flergangs medisinsk utstyr
- har kunnskap om steriliseringsteknologi og steriliseringsmetoder
- har kunnskap om kontroll, vedlikehold og validering av prosesser og maskinpark innen reprosessering av medisinsk utstyr
- har kunnskap om sikkerhets- og vernetiltak ved reprosessering av medisinsk utstyr
- har innsikt i relevante lover, forskrifter, internasjonale standarder og andre reglementer som stiller krav til håndtering og reprosessering av medisinsk utstyr
Studenten:
- kan anvende kunnskap om rengjøring, desinfeksjon, kontroll, emballering og sterilisering av medisinsk utstyr i praksis
- kan utføre testing og kontroll av vaskedekontaminator, sterilisatorer og andre nødvendig utstyr for reprosessering medisinsk utstyr
- kan utføre steriliseringsprosess og steriliseringskontroll
- kan bistå i validering av vaskedekontaminator og sterilisator
- kan utføre sikkerhetstiltak i arbeidet med instrumenter, verktøy og kjemikalier
Studenten:
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt arbeid og har forståelse for verdien av teamarbeid og kunnskapsdeling for å ivareta pasientsikkerhet
- forstår betydningen av rengjøring og desinfeksjon og smittevern i et samfunnsperspektiv
- kan identifisere problemstillinger innen reprosessering av medisinsk utstyr, finne relevant informasjon og fagstoff, foreslå løsninger og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- Rengjøring og desinfeksjon av medisinsk utstyr
- Generell om rengjørings- og desinfeksjonsprosess og betydning av vannkvalitet
- Ulike rengjørings- og desinfeksjonsmetoder for medisinsk utstyr
- Inn- og utlasting av vaskedekontaminatorer
- Rengjøring, desinfeksjon og kontroll av spesialutstyr som fleksible skop og utstyr til robotarmkirurgi
- Rengjørings- og desinfeksjonsrutiner for instrumentcontainere, transportbakker og vogner
- kvalitetskontroll, vedlikehold og validering av prosesser og maskinpark innen rengjøring, desinfeksjon og emballering av medisinsk utstyr
- Kontroll, vedlikehold og emballering av medisinsk utstyr
- Kontroll og vedlikehold av medisinsk utstyr
- Emballering og pakkemetoder, inkludert krav, materialvalg, forsegling og merking
- Sterilisering og steriliseringskontroll av medisinsk utstyr
- Ulike steriliseringsmetoder
- Inn- og utlasting av sterilisatorer og frigjøring av gods etter steriliseringsprosess
- kvalitetskontroll, vedlikehold og validering av prosesser og sterilisatorer
- Sikkerhets- og vernetiltak i arbeidet med instrumenter, verktøy og kjemikalier under reprosessering av medisinsk utstyr
- Relevante myndighets- og kvalitetskrav til reprosessering av medisinsk utstyr
- Lærerstyrt undervisning og forelesninger
- Selvstudium og individuelle oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Organisert arbeid i grupper
- Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
- Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
- Presentasjoner for medstudenter og lærer
- Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
- Individuelt refleksjonsnotat
- Hverandrevurdering
- Bruk av ulike planlegging og samhandlingsverktøy
Arbeidskravene leveres i elektronisk arbeidsmappe. Studenten får tilbakemelding/kommentarer fra lærer. Ved fravær i forbindelse med muntlig framlegg, vil studenten måtte utføre framlegget på et senere tidspunkt, eller utarbeide et eget skriftlig arbeid.
Emne 4 – Arbeidskrav 1: Rengjøring og desinfeksjon, vedlikehold og emballering
Prosjekt og fokusoppgave- Gruppeoppgave- Studentene finner eget tema og problemstilling fra gjennomgått tema i emne 4 som de skal fokusere på. Skriftlig del med omfang på 2000 ord (+/- 10 %). Prosjektet presenteres i klassen. Vurdering: karakter bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer. Muntlig tilbakemelding fra medstudenter til presentasjonen.
Emne 4 – Arbeidskrav 2: Steriliseringsmetoder og steriliseringskontroll
Skriftlig oppgave som besvares individuelt med muntlig presentasjon. Omfang 1500 ord (+/- 10 %). Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem.
Emne 4 – Arbeidskrav 3: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne
Elektronisk test med spørsmål som er relevante til målsetningene i faget og de fastsatte læringsutbyttene til hvert emne. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar. Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem etter oppnådd poengsum. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.
Emne 4 – Refleksjonsnotat
Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hvert refleksjonsnotat.
Emne 4- Loggskjema
Til arbeidskrav som er i form av gruppearbeid, leverer studentene utfylt loggskjema. Skjemaet brukes til planlegging, samhandling og oppgavefordeling, loggføring, underveisvurdering av framdrift og tiltak med hensyn til framdrift.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning | 200 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 180 |
Emne 4 – Emnekarakter emne 4
Det foretas en sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne. Vurderingen beregnes fra arbeidskrav 2 og arbeidskrav 3, fordelt på 50% av hver. Det gis en skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem.1studiepoeng= 1ECTS. All obligatorisk arbeid må være godkjent før studenten kan få endelig karakter i et emne. Hvis en student vurderes til ikke bestått i et emne, må emnet gjennomføres på nytt.