10HH52H Medisinsk utstyr og steril lagring, logistikk og sporing
10HH52H Medisinsk utstyr og steril lagring, logistikk og sporing
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramSterilforsyning i helsetjenesten
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2025 Vår
- Sterilforsyning i helsetjenesten
Læringsutbytte for emne 3:
Studenten:
- har kunnskap om krav som stilles til medisinsk utstyr og materiale som de er laget av med hensyn til reprosessering
- har kunnskap om forebygging av misfarging, korrosjon og mekaniske skader under reprosessering av medisinsk utstyr
- har kjennskap til hovedgruppene av medisinsk utstyr og deres funksjon og bruksområde
- har kunnskap om krav til holdbarhet, lagring, og transport av sterile artikler
- har kunnskap om krav til merking og sporing av medisinsk utstyr
- har kjennskap til sporingssytsemer som benyttes i sterilforsyningskjeden
- har kjennskap til automatisering i sterilforsyning
Studenten:
- kan anvende kunnskap om ulike materialer som brukes i medisinsk utstyr under reprosesseringsarbeid
- kan anvende kunnskap om holdbarhet og krav til lagring og distribusjon av sterile artikler
- kan anvende kunnskap om merking og sporbarhet av medisinsk utstyr
- kan finne produktinformasjon om medisinsk utstyr
- har forståelse for at riktig håndtering, lagring og transport av sterile artikler har betydning for oppbevaring av steriliteten
- kan finne informasjon og fagstoff i fagkilder, for å finne løsninger på problemstillinger innen sterilt lagring, logistikk og sporing, og foreslå tiltak
Studenten:
- er bevisst på egen og andres kompetanse, og kan drøfte og formidle kunnskap innenfor fagfeltet
- har forståelse for viktigheten av samarbeid med kollegaer og kunder for å opprettholde optimal og sikker varelogistikk for sterilt gods
- Medisinsk utstyr og krav til medisinsk utstyr mht reprosessering
- MDR, krav til og klassifisering av medisinsk utstyr
- Krav til materialer som er brukt i medisinsk utstyr
- Forebygging av misfarging, korrosjon og mekaniske skader på medisinsk utstyr
- Grunnleggende instrumentlære, inkludert funksjon, bruk og vedlikehold av medisinsk utstyr
- Krav til produktinformasjon og merking av medisinsk utstyr
- Steril lagring, logistikk og sporing
- Logistikk, økonomi og lagerstyring
- krav til håndtering, transport og lagring av sterile artikler
- Holdbarhet og merking av sterilt gods
- Dokumentasjon og sporing av sterile flergangsartikler
- Robotisering og automatisering av sterilforsyning
- Lærerstyrt undervisning og forelesninger
- Selvstudium og individuelle oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Organisert arbeid i grupper
- Problembasert læring
- Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
- Presentasjoner for medstudenter og lærer
- Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
- Individuelt og grupperefleksjonsnotat
- Hverandrevurdering
- Rollespill og konkurransespill
- Bruk av ulike planlegging og samhandlingsverktøy
Arbeidskravene leveres i elektronisk arbeidsmappe. Studenten får tilbakemelding/kommentarer fra lærer. Ved fravær i forbindelse med muntlig framlegg, vil studenten måtte utføre framlegget på et senere tidspunkt, eller utarbeide et eget skriftlig arbeid.
Emne 3 – Arbeidskrav 1: Elektronisk test- Materiallære
Elektronisk test med åpne spørsmål og svar. Spørsmålene er relevante for målsetningene i faget og de fastsatte læringsutbyttene i emnet. Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant. For at arbeidskravet skal være godkjent, må testen vurderes med en beståttkarakter.
Emne 3 – Arbeidskrav 2: Krav til medisinsk utstyr og merking
Gruppearbeid med skriftlig innlevering på 2000 ord (+/- 10 %) i temaet medisinsk utstyr fra ulike fagfelt. Gruppevis presentasjon for klassen. Studentene bruker egne erfaringer og kombinerer med innhentet informasjon om medisinsk utstyr og deres bruksområde. Presentasjon kan være i ulike og kreative former. Hverandrevurdering (medstudentvurdering). Faglærer vurderer innleveringen og muntlige framføringen med samlet karakter bestått / ikke bestått. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med en beståttkarakter.
Emne 3 – Arbeidskrav 3: Medisinsk utstyr, lager, logistikk og sporing
Studentene samarbeider i grupper om å utarbeide et ca. 30 minutters undervisningsopplegg fra gjennomgåtte tema i emne 3 og gruppen presentere opplegget i klassen. Hverandrevurdering (medstudentvurdering). Faglærer vurderer presentasjonen med karakter bestått / ikke bestått. For at arbeidskravet skal være godkjent, må presentasjonen vurderes til karakter bestått.
Emne 3 – Arbeidskrav 4: Elektronisk test – avsluttende test for hele emnet
Elektronisk test med spørsmål som er relevante for målsetningene i faget og de fastsatte læringsutbyttene i emnet. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere svaralternativer. Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant. For at arbeidskravet skal være godkjent, må testen vurderes med en beståttkarakter.
Emne 4 – Arbeidskrav 5: Refleksjonsnotat
Gruppen skal levere et refleksjonsnotat til arbeidskrav 2 om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og ev. gruppedynamikk. Omfang ca. 300-500 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til antall ord og innhold for å bli godkjent.
Emne 1- Arbeidskrav 6: Loggskjema
Til arbeidskrav som er i form av gruppearbeid, leverer studentene utfylt loggskjema. Skjemaet brukes til planlegging, samhandling og oppgavefordeling, loggføring, underveisvurdering av framdrift og tiltak med hensyn til framdrift. Loggen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning | 130 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 125 Time(r) |
Emne 3 – Emnekarakter
For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.
Det foretas en sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emnet. Vurderingen beregnes ut fra arbeidskrav 1 og arbeidskrav 4, der hvert arbeidskrav vektlegges 50 %. Det gis en skriftlig gradert karakter fra A til F.