10HH52H Medisinsk utstyr og steril lagring, logistikk og sporing

10HH52H Medisinsk utstyr og steril lagring, logistikk og sporing

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Sterilforsyning i helsetjenesten
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emne 3:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om krav som stilles til medisinsk utstyr og materiale som de er laget av med hensyn til reprosessering
  • har kunnskap om forebygging av misfarging, korrosjon og mekaniske skader under reprosessering av medisinsk utstyr
  • har kjennskap til hovedgruppene av medisinsk utstyr og deres funksjon og bruksområde
  • har kunnskap om krav til holdbarhet, lagring, og transport av sterile artikler
  • har kunnskap om krav til merking og sporing av medisinsk utstyr
  • har kjennskap til sporingssytsemer som benyttes i sterilforsyningskjeden
  • har kjennskap til automatisering i sterilforsyning
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om ulike materialer som brukes i medisinsk utstyr under reprosesseringsarbeid
  • kan anvende kunnskap om holdbarhet og krav til lagring og distribusjon av sterile artikler
  • kan anvende kunnskap om merking og sporbarhet av medisinsk utstyr
  • kan finne produktinformasjon om medisinsk utstyr
  • har forståelse for at riktig håndtering, lagring og transport av sterile artikler har betydning for oppbevaring av steriliteten
  • kan finne informasjon og fagstoff i fagkilder, for å finne løsninger på problemstillinger innen sterilt lagring, logistikk og sporing, og foreslå tiltak
Generell kompetanse

Studenten:

  • er bevisst på egen og andres kompetanse, og kan drøfte og formidle kunnskap innenfor fagfeltet
  • har forståelse for viktigheten av samarbeid med kollegaer og kunder for å opprettholde optimal og sikker varelogistikk for sterilt gods
Emnets tema
  1. Medisinsk utstyr og krav til medisinsk utstyr mht reprosessering
  • MDR, krav til og klassifisering av medisinsk utstyr
  • Krav til materialer som er brukt i medisinsk utstyr
  • Forebygging av misfarging, korrosjon og mekaniske skader på medisinsk utstyr
  • Grunnleggende instrumentlære, inkludert funksjon, bruk og vedlikehold av medisinsk utstyr
  • Krav til produktinformasjon og merking av medisinsk utstyr
  1. Steril lagring, logistikk og sporing
  • Logistikk, økonomi og lagerstyring
  • krav til håndtering, transport og lagring av sterile artikler
  • Holdbarhet og merking av sterilt gods
  • Dokumentasjon og sporing av sterile flergangsartikler
  • Robotisering og automatisering av sterilforsyning
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • Selvstudium og individuelle oppgaver
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Organisert arbeid i grupper
  • Problembasert læring
  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
  • Presentasjoner for medstudenter og lærer
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Individuelt og grupperefleksjonsnotat
  • Hverandrevurdering
  • Rollespill og konkurransespill
  • Bruk av ulike planlegging og samhandlingsverktøy
Arbeidskrav

Arbeidskravene leveres i elektronisk arbeidsmappe. Studenten får tilbakemelding/kommentarer fra lærer. Ved fravær i forbindelse med muntlig framlegg, vil studenten måtte utføre framlegget på et senere tidspunkt, eller utarbeide et eget skriftlig arbeid.

Emne 3 – Arbeidskrav 1: Elektronisk test- Materiallære

Elektronisk test med åpne spørsmål og svar. Spørsmålene er relevante til målsetningene innen faget. Omfang 2 timer i klasserom. Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem etter oppnådd poengsum. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.

Emne 3 – Arbeidskrav 2: Krav til medisinsk utstyr og merking

Gruppeaktivitet med presentasjon om medisinsk utstyr fra ulike fagfelt. Studentene bruker egne erfaringer og kombinerer med innhentet informasjon om medisinsk utstyr og deres bruksområde. Muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer. Presentasjon kan være i ulike og kreative former. Vurdering: godkjent/ikke godkjent

Emne 3 – Arbeidskrav 3: Medisinsk utstyr, lager, logistikk og sporing

Studentene utarbeider undervisningsopplegg fra gjennomgåtte tema i emne 3 for ca. 30 minutter og presentere det i klassen. Muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer. Vurdering: karakter bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse.

Emne 3 – Arbeidskrav 4: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne

Elektronisk test med spørsmål som er relevante til målsetningene i faget og de fastsatte læringsutbyttene til hvert emne. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar. Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem etter oppnådd poengsum. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.

Emne 4 – Refleksjonsnotat

Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hvert refleksjonsnotat.

Emne 1- Loggskjema

Til arbeidskrav som er i form av gruppearbeid, leverer studentene utfylt loggskjema. Skjemaet brukes til planlegging, samhandling og oppgavefordeling, loggføring, underveisvurdering av framdrift og tiltak med hensyn til framdrift.

AktivitetVarighet
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning
130 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
125 Time(r)
Vurdering

 

Emne 3 – Emnekarakter

Det foretas en sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne. Vurderingen beregnes fra arbeidskrav 1 og arbeidskrav 4, fordelt på 50% av hver. Det gis en skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem.1studiepoeng= 1ECTS. All obligatorisk arbeid må være godkjent før studenten kan få endelig karakter i et emne. Hvis en student vurderes til ikke bestått i et emne, må emnet gjennomføres på nytt.