10HH52G Biologi, smittevern, HMS
10HH52G Biologi, smittevern, HMS
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramSterilforsyning i helsetjenesten
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for Emne 2:
Studenten:
- har grunnleggende kunnskaper om kroppens oppbygging og funksjoner
- har basiskunnskap om mikroorganismer, spredning av sykdommer og kroppens forsvar mot sykdom
- har kunnskap om aseptikk og smittekjede
- har kunnskap om basale smittevernsrutiner i helsetjenesten
- har kunnskap om urene og rene soner og krav som stilles til sterilforsyningens fysiske miljø, inkludert ventilasjon
- har kunnskap om HMS og ergonomi innen sterilforsyning og kjennskap til krav fra arbeidsmiljøloven
- har innsikt i bærekraftige valg ved arbeid i helsetjenesten og sterilforsyning
- har kjennskap til gjeldende lovverk, forskrifter og andre myndighetskrav som regulerer og kvalitetsikrer smittevern og sterilforsyning
Studenten:
- kan anvende kunnskap om kroppens oppbygging og funksjoner i praksis i sammenheng med HMS og ergonomi
- kan anvende kunnskap innen anatomi og fysiologi ved reprosessering av kirurgiske instrumenter for bedre forståelse av utstyrets funksjoner
- kan anvende kunnskap om basale smittevernsrutiner i praksis, herunder forsvarlig mottak av urene instrumenter og bruk av aseptiske arbeidsmetoder i sterilforsyning
- kan kartlegge behov og finne informasjon og fagstoff om problemstillinger innen smittevern, og komme med forslag til problemløsning
- kan anvende kunnskap om HMS-arbeid og gjennomføre bærekraftige valg
- kan anvende kunnskap om myndighetskrav i sin utøvelse av yrket
Studenten:
- har forståelse for hvordan praksis er basert på kunnskap
- kan anvende sin kunnskap både i selvstendig arbeid og i samhandling med kollegaer og medstudenter, gjennom kunnskapsdeling
- har forståelse for viktigheten av aseptiske metoder og smittevern med hensyn til pasientsikkerhet i et samfunnsperspektiv
1. Anatomi og fysiologi, mikrobiologi og kroppens forsvar
- Kroppens oppbygging og funksjoner
- Mikroorganismer
- Kroppens forsvar mot sykdommer
- Bioburden og biofilm
2: Smittevern og hygiene
- Inaktivering av mikroorganismer
- Smittekjeden, og metoder og tiltak for å bryte det
- Helseinstitusjonsassosierte infeksjoner og deres konsekvenser og smittevern i et samfunnsperspektiv
- Basale smittevernsrutiner, aseptiske prinsipper og personlig hygiene
- Mottak av instrumenter og utstyr til reprosessering
- Lover, forskrifter og retningslinjer som regulerer smittevernarbeidet og bruk av kjemikalier
3. Renhold og desinfeksjon og bygningsmessige forhold
- Krav som stilles til sterilforsyningens fysiske miljø, inkludert ventilasjon og utforming
- Renhold og desinfeksjon i forhold til sterilforsyningens inventar, utstyr og materialer
- Generelt om renhold og desinfeksjon i spesialavdelinger i ulike situasjoner og med hensyn til smitteregimer
4 HMS, ergonomi og bærekraft i sterilforsyning
- Personlig beskyttelse og krav til sikkerhet i arbeidet med instrumenter, verktøy og kjemikalier
- Sikkerhetsdatablad, kjemikalieregister og kjemikaliehåndtering
- HMS, ergonomi
- Bærekraftige valg i helsetjenesten
- Relevante lover og forskrifter og myndighetskrav
- Lærerstyrt undervisning og forelesninger
- Selvstudium og individuelle oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Organisert arbeid i grupper
- Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
- Presentasjoner for medstudenter og lærer
- Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
- Individuelt- og grupperefleksjonsnotat
- Hverandrevurdering
- Rollespill og konkurransespill
- Bruk av ulike planlegging og samhandlingsverktøy
Arbeidskravene leveres i elektronisk arbeidsmappe. Studenten får tilbakemelding/kommentarer fra lærer. Ved fravær i forbindelse med muntlig framlegg, vil studenten måtte utføre framlegget på et senere tidspunkt, eller utarbeide et eget skriftlig arbeid.
Emne 2 – Arbeidskrav 1: Biologi, HMS og ergonomi
Gruppeaktivitet og presentasjon fra tema i biologi, kroppens forsvar, HMS og ergonomi. Muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer. Presentasjon kan være i ulike og kreative former. Vurdering: godkjent/ikke godkjent
Emne 2 – Arbeidskrav 2: Smittevern, reduksjon av kimtall, inaktivering av mikroorganismer
Skriftlig individuelt oppgave med presentasjon og hverandrevurdering. Omfang 2000 ord (+/- 10 %). Vurdering av besvarelsen fra lærer gis separat med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem. Hverandrevurdering:
Etter innlevering av besvarelsene, skal studentene vurdere hverandres oppgaver i grupper på to, gjennom skriftlige tilbakemeldinger. Aktiviteten vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Emne 2 – Arbeidskrav 3: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne
Elektronisk test med spørsmål som er relevante til målsetningene i faget og de fastsatte læringsutbyttene til hvert emne. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar. Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem etter oppnådd poengsum. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.
Emne 2 – Refleksjonsnotat
Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hvert refleksjonsnotat.
Emne 2- Loggskjema
Til arbeidskrav som er i form av gruppearbeid, leverer studentene utfylt loggskjema. Skjemaet brukes til planlegging, samhandling og oppgavefordeling, loggføring, underveisvurdering av framdrift og tiltak med hensyn til framdrift.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning | 130 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 125 Time(r) |
Emne 2 – Emnekarakter
Det foretas en sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne. Vurderingen beregnes fra arbeidskrav 2 og arbeidskrav 3, fordelt på 50% av hver. Det gis en skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem.1studiepoeng= 1ECTS. All obligatorisk arbeid må være godkjent før studenten kan få endelig karakter i et emne. Hvis en student vurderes til ikke bestått i et emne, må emnet gjennomføres på nytt.