10HH52F Generell del

10HH52F Generell del

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Sterilforsyning i helsetjenesten
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for Emne 1

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskaper om generell studieteknikk og arbeidsformer i studie
  • harkunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til sitt arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll
  • har kunnskap om relevant lovverk, menneskerettigheter, offentlige relevante dokumenter som regulerer fagfeltet
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
  • har grunnleggende digitale ferdigheter i forbindelse med skolearbeid
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med andre, og til å forebygge og håndtere konflikter
  • kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i sitt yrkesutøvelse
  • kan finne og henvise til aktuelle informasjon, fagstoff, lover og forskrifter som er relevant til sitt yrkesutøvelse
  • kan om egen fungering for bedre å mestre samhandling med medstudenter, kolleger, andre samarbeidspartnere og fagpersoner på tvers av avdelinger og etater i helsetjenesten
Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en god etisk grunnholdning og kan se sin yrkesrolle i et kritisk lys, reflektere over og begrunne sitt arbeid i forhold til overordnede faglige, etiske perspektiver og juridiske krav
  • forstår betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid med fokus på pasiententsikkerhet
Emnets tema

1 - Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk og aktiv læring
  • Innføring i bruk av relevante digitale verktøy og skolens digitale plattform
  • Teori- og erfaringsbasert kunnskapsbygging

2 - Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Profesjonell kommunikasjon og ferdigheter
  • Gruppeprosess og konflikthåndtering

3 - Etikk

  • Etiske teorier og prinsipper
  • Yrkesetikk
  • Etisk dilemma

4 - Helsejuss, internkontroll og kvalitetsarbeid i helsesektoren

  • Relevante lover, forskrifter og yrkesetiske retningslinjer som regulerer helse- og omsorgstjenesten
  • Kvalitetsforbedring, internkontroll

 

Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • Selvstudium og individuelle oppgaver
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Organisert arbeid i grupper
  • Problembasert læring
  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
  • Presentasjoner for medstudenter og lærer
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Individuelt- og grupperefleksjonsnotat
  • Rollespill og konkurransespill
  • Bruk av ulike planlegging og samhandlingsverktøy
Arbeidskrav

Emne 1 – Arbeidskrav 1: Kommunikasjon

PBL – oppgave- Skriftlig- Besvares individuelt. Diskusjon og forberedelse i kollokviegrupper. Omfang 1500 ord (+/- 10 %).

Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Emne 1 – Arbeidskrav 2: Etikk, myndighetskrav og kvalitetsarbeid i helsesektoren

PBL – oppgave- skriftlig. Besvares i gruppe, presenteres gruppevis til faglærer. Omfang 2500 ord (+/- 10 %).

Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Emne 1 – Arbeidskrav 3: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne

Elektronisk test med spørsmål som er relevante til målsetningene i faget. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.

Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem etter oppnådd poengsum

Emne 1 – Arbeidskrav 4

Muntlig individuell presentasjon av et valgfri arbeidskrav i emne 1 for faglærer. Varighet ca. 20 minutter per student.

Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem.

Emne 1 – Refleksjonsnotat

Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hver refleksjonsnotat.

Emne 1- Loggskjema

Til arbeidskrav som er i form av gruppearbeid, leverer studentene utfylt loggskjema. Skjemaet brukes til planlegging, samhandling og oppgavefordeling, loggføring, underveisvurdering av framdrift og tiltak med hensyn til framdrift.

AktivitetVarighet
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning
130 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
125 Time(r)
Vurdering

Emne 1 – Emnekarakter

Det foretas en sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne. Vurderingen beregnes fra arbeidskrav 3 og arbeidskrav 4, fordelt på 50% av hver. Det gis en skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem.1studiepoeng= 1ECTS. All obligatorisk arbeid må være godkjent før studenten kan få endelig karakter i et emne. Hvis en student vurderes til ikke bestått i et emne, må emnet gjennomføres på nytt.