10HH52E Fordypningsoppgave

10HH52E Fordypningsoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Sterilforsyning i helsetjenesten
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har forståelse for valgte problemstilling opp mot helheten i studiet
  • har tilegnet seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et selvvalgt tema fra emne 2-4
  • kan innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
  • har innsikt i gjeldende lover, forskrifter og handlingsplaner innenfor sterilforsyning i helsetjenesten
  • kan oppdatere sin kunnskap i arbeidet med sterilforsyning og forstår dens betydning i pasientsikkerhetsarbeid
  • har forståelse for sterilforsyning som grunnleggende forebygging og dets helsefremmende funksjon i et større samfunns - og verdiskapingsperspektiv.
Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere og begrunne faglig ulike handlingsalternativer i sitt arbeid innen sterilforsyning
  • kan systematisere, utvikle og formidle erfaringsbasert kunnskap
  • kan kartlegge og vurdere faglige problemstillinger og anvende fagstoff i fagkilder og erfaringsbasert kunnskap for iverksetting av tiltak
  • kan anvende kunnskaper om sterilforsyning for å forebygge og motvirke smitte til pasient og omgivelser både teoretisk og praktisk
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bidra til samarbeidet med sine medstudenter i klassen og i arbeid med gruppeoppgaver slik at alle kan få utnyttet sin individuelle kompetanse
  • har utviklet en etisk grunnholdning og er bevisst sin rolle og kompetanse i utøvelsen av sterilforsyning i helsetjenesten
  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer, reflekterer over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • kan utføre arbeid som en del av et team og samarbeider med både egne og andre faggrupper og kommunisere adekvat med disse
Emnets tema
  • Tema for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret
  • Fordypningsoppgaven skal være knyttet til ett eller flere sentrale temaer i emne 2-4
  • Tema for fordypningsarbeidet skal vise faglig forståelse, etisk refleksjon, bruk av relevant teori og erfaringer fra praksis.
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • Selvstudium og individuelle oppgaver
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Organisert arbeid i grupper
  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
  • Bruk av egne praksiscase
  • Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
Arbeidskrav

Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres primært i gruppe. Innen fastsatt tidspunkt må studentene ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Det anbefales at studenten tidlig i utdanningen begynner arbeidet med å finne aktuelt emne for fordypningsoppgaven. Fordypningsarbeidet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.

Studentene mottar veiledning i arbeidet med fordypningsarbeidet/hovedprosjektet. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere. Besvarelsen skal leveres til fastsatt tid i 4. semester.

-Skriftlig gruppebesvarelse

-Omfang: 5000 ord (+/- 10 %)

Vurdering
  • For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha bestått teoriemnene og praksisperioden.
  • Fordypningsoppgaven skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.
  • Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
  • Endelig individuell eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen.

Fordypningsoppgaven utgjør i hovedsak den skriftlige delen av utdanningens avsluttende eksamen, og skal vurderes i forhold til følgende kriterier 

Faglig rettet

-Oppgaven skal gjenspeile problemområder innen fordypningsområdet. Kompetanse fra studentenes basisfag skal komme til uttrykk.

Metodisk redegjørelse

-Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens retningslinjer for oppgaveskriving.

Selvstendighet

-Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.

Oppgavelikhet

-Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale. Skolen benytter seg av plagiat kontroll.

Karakterer

 -Det gis en foreløpig skriftlig karakter på fordypningsoppgaven etter kriteriene, 3 uker etter innlevering