10HH52D Sterilisering, steriliseringskontroll, logistikk og distribusjon
10HH52D Sterilisering, steriliseringskontroll, logistikk og distribusjon
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramSterilforsyning i helsetjenesten
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2023 Høst
Studenten:
- har kunnskap om hvilke krav som blir stilt til sterilisering og steriliseringskontroll i helsetjenesten
- har kunnskap om hvilke krav som stilles til logistikk, distribusjon og oppbevaring av sterile artikler i helsetjenesten
- har kunnskap om steriliseringsteknologi, steriliseringsmetoder og steriliseringskontroll
- har innsikt i internasjonale standarder for sterilisering, steriliseringskontroll
- har kunnskap om krav som stilles til innlasting av autoklaver og frigjøring av gods etter sterilisering
- har kunnskap om testing og vedlikehold av autoklaver
- har kjennskap til validering av sterilisatorer
- har kunnskap om håndtering, lagring, lagerstyring og transport av sterilt artikler
- har kunnskap om sikkerhets- og vernetiltak ved sterilisering og steril lagring
- har forståelse for kvalitetskrav som stilles i de enkelte prosesser i sterilforsyningskjeden, herunder håndtering, oppbevaring og transport av sterile flergangsartikler
Studenten:
- kan anvende kunnskaper om sterilisering i praksis
- kan utføre steriliseringsprosess og steriliseringskontroll
- kan utføre testing og vedlikehold av sterilisatorer
- kan bistå ved validering av sterilisatorer
- kan anvende kunnskap om håndtering og lagring av sterilt gods i praksis
- kan utføre lagring, vareplukk og levering av sterilt gods til kunder
- kan anvende sikkerhets- og verneutstyr riktig
- kan anvende kunnskaper om sterilisering og sterillagring, identifisere faglige problemstillinger og behov, finne informasjon og fagstoff i fagkilder og foreslå tiltak
Studenten:
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om sterilisering
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av metoder for sterilisering og steril lagring og transport
- har forståelse for at riktig håndtering, lagring og transport av sterile artikler har betydning for oppbevaring av steriliteten og Kan utføre arbeidet med sterile produkter etter hygieniske prinsipper
- kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger for å kvalitetssikre og videreutvikle god praksis på egen arbeidsplass for optimal behandling av medisinsk utstyr og med hensyn til pasientsikkerhet
1. Steriliseringsmetoder og steriliseringskontroll
- Sterilisering med ulike steriliseringsmetoder
- Inn- og utlasting av sterilisatorer og frigjøring av gods
- Kontroll av steriliseringsprosesser
- Testing, vedlikehold og validering av sterilisatorer
- Sikkerhets- og vernetiltak ved sterilisering
- Standarder og kvalitetskrav
2. Steril lagring
- Holdbarhet og merking av sterilt gods
- Håndtering, lagring og hygiene i ulike lagertyper
- Emballasjetyper
- Varemottak
- Rekvirering, vareplukk, transport og distribuering
- System for lager-, logistikk- og økonomistyring
- Standarder og kvalitetskrav
- Lærerstyrt undervisning og forelesninger
- Selvstudium og individuelle oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Organisert arbeid i grupper
- Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
- Presentasjoner
- Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
- Individuelt refleksjonsnotat
- Gruppe loggskjema
- Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
- Praksis med veiledning
Arbeidskravene leveres i elektronisk arbeidsmappe. Studenten får tilbakemelding/kommentarer fra lærer. Ved fravær i forbindelse med muntlig framlegg, vil studenten måtte utføre framlegget på et senere tidspunkt, eller utarbeide et eget skriftlig arbeid.
Arbeidskrav 1: Steriliseringsmetoder og steriliseringskontroll
Individuell skriftlig oppgave. Omfang 1500 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav 2: Prosjekt- og utviklingsoppgave i forbindelse med praksis
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe. Studentene finner eget tema og problemstilling fra emne 4. Omfang 2000 ord (+/- 10 %). Det gis veiledning underveis av faglærer og praksisveileder.
Studentene leverer utfylt loggskjema som inneholder logg om planlegging, oppgavefordeling, underveisvurdering og tiltak med hensyn til framdrift.
Emne 4 – Arbeidskrav 3: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne
Elektronisk med 30 spørsmål som er relevante til målsetningene i faget og de fastsatte læringsutbyttene til hvert emne. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.
Emne 4 – Refleksjonsnotat
Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hver refleksjonsnotat.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 16 Time(r) |
Veiledning | 70 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 158 Time(r) |
1 individuell skriftlig oppgave |
Vurdering gis med karakter A-F. Skriftlig tilbakemelding fra lærer. |
1 prosjekt- og utviklingsoppgave |
Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig tilbakemelding fra faglærer. |
1 refleksjonsnotat |
Vurdering gis med godkjent/ikke godkjent sammen med skriftlig tilbakemelding fra faglærer. |
1 elektronisk test |
Vurdering gis med karakter A-F med elektronisk tilbakemelding om resultatet. |
1 Sammenlagt karakter for emne 1 |
Det foretas en helhets- og sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne og i sammenheng med alle gjennomførte aktiviteter og arbeidskrav. Det gis en skriftlig gradert emnekarakter fra A til F. Studiepoengene i bestått emne samsvarer med ECTS systemet (European Credit Transfer and Accumulation System). 1studiepoeng= 1ECTS. |