10HH52B Menneskekroppen, mikrobiologi, hygiene og smittevern
10HH52B Menneskekroppen, mikrobiologi, hygiene og smittevern
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramSterilforsyning i helsetjenesten
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2023 Vår
Studenten:
- har grunnleggende kunnskaper om kroppens oppbygging og funksjoner
- har basiskunnskap om mikroorganismer, spredning av sykdommer og kroppens forsvar mot sykdom
- har kunnskap om smittevern, hygiene og aseptikk
- forstår betydningen av hygiene og smittevern i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om hvordan smitteveier brytes ved rengjøring, desinfeksjon og sterilisering
- har kunnskap om datablad for kjemikalier
- har kunnskap om urene og rene soner og krav som stilles til sterilforsyningens fysiske miljø, inkludert ventilasjon
- har kunnskap om håndtering av avfall
- har kjennskap til gjeldende lovverk, forskrifter og retningslinjer
Studenten:
- kan anvende kunnskap om kroppens oppbygging og funksjoner i praksis i sammenheng med HMS og ergonomi
- kan anvende kunnskap innen anatomi og fysiologi ved reprosessering av kirurgiske instrumenter for bedre forståelse av utstyrets funksjoner
- kan anvende kunnskap innen mikrobiologi, smittevern, hygiene og aseptikk i praksis
- kan utføre tiltak som er nødvendige for å opprettholde krav til sterilforsyningens fysiske miljø, inkludert klimakontroll og ventilasjon.
- kan anvende kunnskap om urene og rene soner, personlig hygiene og HMS-arbeid.
- kan finne informasjon og fagstoff om problemstillinger som kan oppstå under arbeidet innen hygiene og smittevern, og komme med forslag til nødvendige tiltak
Studenten:
- har forståelse for viktigheten av aseptiske metoder
- har forståelse for hvordan praksis er basert på kunnskap
- har forståelse for ulike virksomhets- og yrkesetiske retningslinjer for smittevern og hygiene
- kan utvikle arbeidsmetoder innen hygiene og praktisk smittevern gjennom kunnskapsdeling og veiledning
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om hygiene og smittevern
1. Anatomi og fysiologi, mikrobiologi og kroppens forsvar
- Kroppens oppbygging og funksjoner
- Mikroorganismenes egenskaper og biologisk oppbygging
- Kroppens forsvar mot sykdommer
2: Smittevern og hygiene
- Smittekjeden og metoder og tiltak for å bryte det
- Inaktivering av mikroorganismer
- Sykehusinfeksjoner og deres konsekvenser
- Basale smittevernsrutiner, aseptiske prinsipper og personlig hygiene
- Lover, forskrifter og retningslinjer som regulerer smittevernarbeidet og bruk av kjemikalier
3. Renhold og desinfeksjon
- Renhold og desinfeksjon i forhold til sterilforsyningens inventar, utstyr og materialer
- Hvordan bryte smittekjeden – forebygging og tiltak
- Reduksjon av kimtallet (bioburden)
- Rengjøringsmidler og kjemikalia – dosering, bruk, vern og oppbevaring
- Generelt om renhold og desinfeksjon i spesialavdelinger i ulike situasjoner og med hensyn til smitteregimer
4 HMS, kvalitetsarbeid og bygningsmessige forhold
- Krav som stilles til sterilforsyningens fysiske miljø, inkludert ventilasjon, utforming av bygninger, materialer, innredning og funksjoner
- Ergonomi, arbeidsmiljø og sikkerhet, inkludert stikkskader
- Lærerstyrt undervisning og forelesninger
- Selvstudium og individuelle oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Organisert arbeid i grupper
- Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
- Presentasjoner for medstudenter og lærer
- Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
- Individuelt refleksjonsnotat
- Gruppe loggskjema
Arbeidskravene leveres i elektronisk arbeidsmappe. Studenten får tilbakemelding/kommentarer fra lærer. Ved fravær i forbindelse med muntlig framlegg, vil studenten måtte utføre framlegget på et senere tidspunkt, eller utarbeide et eget skriftlig arbeid.
Arbeidskrav 1: Anatomi og fysiologi, mikrobiologi og kroppens forsvar
Studentene utarbeider undervisningsopplegg fra gjennomgåtte tema i anatomi, fysiologi, mikrobiologi og kroppens forsvar for ca. 30 minutter og presentere det i klassen. Mutlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
Arbeidskrav 2: Helseinstituttassosierte infeksjoner (HAI), Smittevern og hygiene, reduksjon av kimtall, inaktivering av mikroorganismer, HMS og ergonomi
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe. Omfang 2000 ord (+/- 10 %). Studentene leverer utfylt loggskjema som inneholder logg om planlegging, oppgavefordeling, underveisvurdering og tiltak med hensyn til framdrift.
Arbeidskrav 3: Helseinstituttassosierte infeksjoner (HAI), Smittevern og hygiene, reduksjon av kimtall, inaktivering av mikroorganismer, HMS og ergonomi.
Utarbeidelse av skriftlig presentasjonsdokument for gruppeoppgave og muntlig presentasjon i klassen-ca. 20 min.
Arbeidskrav 3: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne
Elektronisk med 30 spørsmål som er relevante til målsetningene i faget og de fastsatte læringsutbyttene til hvert emne. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.
Refleksjonsnotat
Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hver refleksjonsnotat.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 70 Time(r) |
Veiledning | 20 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 105 Time(r) |
2 gruppearbeidskrav | Vurdering gis med karakter bestått/ikke bestått. Muntlig tilbakemelding fra faglærer. Studentene gir muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid. |
1 indivinduell arbeidskrav | Vurdering gis med karakter A-F. Skriftlig tilbakemelding fra faglærer. Arbeidskravet inkluderer hverandrevurdering i grupper med 2 studenter. |
2 loggskjema | Skjemaet inneholder logg om planlegging, oppgavefordeling, underveisvurdering og tiltak med hensyn til framdrift. Vurdering gis med karakter godkjent/ikke godkjent. |
1 refleksjonsnotat | Vurdering gis med godkjent/ikke godkjent sammen med skriftlig tilbakemelding fra faglærer. |
1 elektronisk test | Avsluttende elektronsik test. Vurdering gis med karakter A-F med elektronisk tilbakemelding om resultatet. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant. |
1 Sammenlagt karakter for emne 2 |
Det foretas en helhets- og sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne og i sammenheng med alle gjennomførte aktiviteter og arbeidskrav. Det gis en skriftlig gradert emnekarakter fra A til F. Studiepoengene i bestått emne samsvarer med ECTS systemet (European Credit Transfer and Accumulation System). 1studiepoeng= 1ECTS. |