10HH50D Organisering, system og ledelse

10HH50D Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      9
    • Start
      2024 Vår
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

• har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar

• har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester

• har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren

• har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid

• har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper

• har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning

• har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren

• forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet

Ferdigheter

Studenten:

• kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og   pårørende

• kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø

• kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer

• kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren

• kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid

• kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk

Generell kompetanse

Studenten:

• kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren

• kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon

Emnets tema
  1. Aktører i pasientforløpet

• Familieomsorg og pårørendearbeid

• Kommunale helse- og omsorgstjenester

• Spesialisthelsetjenester

• Lovregulerte og tilrettelagte boliger

• Andre aktuelle tjenester

• Frivillig arbeid

  1. Organisering og samhandling i pasientforløpet

• Organisering og ledelse

• Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

• Samhandlingsreformen

• LEON/BEON – Beste/Laveste effektive omsorgsnivå

• Samarbeid med familie og frivillige aktører

• Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid

• Tiltakspakke demens

• Arbeidslag

  1. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

• Yrkesrolle og identitet

• Kunnskapsbasert praksis

• Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse

• Utviklingsarbeid

• Kulturmangfold og yrkesutøvelse

• Individuell plan

• E-helse

• Dokumentasjon og IKT

• Velferdsteknologi

• Saksbehandling

  1. Kommunikasjon og veiledning

• Relasjons kompetanse

• Kommunikasjon- og veiledningskompetanse

• Grunnleggende pedagogiske prinsipper

• Etisk refleksjon

• Aktivitet og deltagelse

Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Dialogforelesninger
  • Workshop
  •  Selvstudium
  • Basisgrupper
  • Gruppearbeid
  • Arbeidskrav

 

 

 

 

Arbeidskrav

1. Organisering system og ledelse. Oppgave besvares individuelt. 2000 ord.

2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, maks 1000 ord.

AktivitetVarighet
Veiledning
12 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
140 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
66 Time(r)
Vurdering

Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav.

Arbeidskrav 1 vurderes med bestått/ikke bestått

Refleksjonsnotat vurderes som bestått/ikke bestått

Godkjent av
NOKUT 28.06.2013