10HH14E Emne 6: Fordypingsoppgave
10HH14E Emne 6: Fordypingsoppgave
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedKuben
- Studiepoeng14
- Start2024 Vår
Læringsutbytte for emne 5:
-
Ha gjennomført et obligatorisk fordypningsarbeid. Emne for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet. Det skal konkret være knyttet til praksis og ett eller flere temaer i utdanningens emner.
-
Ha kunnskap om valg av tema, innhenting, vurdering og bearbeiding av teori, samt sammenheng mellom teori og praksis
-
Kunne vise evne til refleksjon og brukt både teori og erfaringer fra praksis til oppnådd læringsutbytte. Fordypningsarbeidet er gjennomført individuelt, eller i gruppe.
-
utviklet og formidlet sin kunnskap systematisk som viser læringsutbyttet fra utdanningen i sin helhet
-
ha forståelse for egen kompetanse og kompetanseområde, og evner å videreføre denne i praksis på arbeidsplassen
-
ha forståelse og bevissthet for å bidra med sin kompetanse til faglig utvikling i samarbeid med kolleger
-
Tema for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret
-
Nyttes prosjekt på egen praksisplass i stedet for praksis ved et annet arbeidssted enn egen arbeidsplass, skal dette knyttes til arbeidsplassen som et utviklingsprosjekt og prosjektets mål skal knyttes til emnene for utdanningen.
-
Fordypningsoppgaven skal være knyttet til ett eller flere sentrale temaer i utdanningens emner.
-
Tema for fordypningsarbeidet skal vise faglig forståelse, etisk refleksjon, bruk av relevant teori og erfaringer fra praksis.
Fordypningsoppgaven er obligatorisk.
Primært arbeider studenten selvstendig med fordypningsoppgaven, men studenten kan også samarbeide med medstudenter om en felles problemstilling, gjerne fra prosjektpraksis, som videreføres til fordypningsoppgaven. Alle studenter leverer et individuelt eksemplar av fordypningsoppgaven, selv om det er flere i en gruppe som jobber sammen om felles problemstilling, for å kunne fremlegge sin forståelse av oppgaven ved muntlig høring.
Innen fastsatt tidspunkt i 3. semester, må studenten ha levert forslag til problemstilling. Denne skal inneholde:
-
Foreløpig problemstilling med begrunnelse og litteraturoversikt samt fremdriftsplan.
Denne godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen innleveres til fastsatt tid i 4.semester.
Omfang: 15 – 20 sider.
Oppgaven skal skrives i henhold til retningslinjer for fordypningsoppgaven.
Studenten har tilbud om 8 veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav 4 er obligatoriske. I tillegg, eller som alternativ til individuell veiledning, skal det arrangeres oppgaveseminarer etter nærmere avtale. På oppgaveseminaret skal studentene presentere sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Presentasjonen danner grunnlag for diskusjon. Hensikten er å gi felles veiledning og respons med læringsutbytte både for de som legger fram, og de som er deltakere.
Besvarelsen skal leveres til fastsatt tid i 4. semester.
Krav til Hovedprosjektet
Fordypningsoppgaven utgjør i hovedsak den skriftlige delen av utdanningens avsluttende eksamen, og skal vurderes i forhold følgende kriterier:
-
Faglig rettet. Oppgaven skal gjenspeile problemområder innen fordypningsområdet (f. eks. psykisk helse, rusproblematikk eller kombinasjon av disse områdene). Kompetanse fra studentenes basisfag skal komme til uttrykk.
-
Metodisk redegjøringskrav. Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram til kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med Fagskolen Oslo Akershus sine retningslinjer for oppgaveskriving.
-
Selvstendighet. Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.
-
Oppgavelikhet. Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser, eller annet publisert materiale.
Vurderingskriterier
1.Sykepleiefaglig profil
Oppgaven beskriver hvordan helsearbeiderens funksjons- og ansvarsområder kommer frem i forhold til aktuelle problemstillinger.
2. Kunnskap
Oppgaven viser at studenten kan finne frem i pensum og annen relevant litteratur på en måte som viser forståelse for dokumentert arbeid og kunnskapsbasert praksis som støtter egne funn.
Kunnskapen anvendes og dokumenteres med kildehenvisninger i teksten og litteraturlisten.
3. Selvstendighet og drøfting
Oppgaven bærer preg av selvstendige vurderinger og viser evne til å analysere og tolke på bakgrunn av faglige vurderinger. Sammenheng mellom teori og praksis belyses ved hjelp av praksiseksempler.
4. Etiske overveielser
Etiske momenter i forhold til problemstillingen belyses og drøftes.
5. Fremstilling
Oppgaven bærer preg av god skriftlig fremstilling og har klart og entydig språk. Den er forskriftsmessig oppbygd og følger retningslinjer for oppgavetekniske forhold. Den anvendte litteratur refereres nøyaktig og korrekt både i teksten og i litteraturlisten.
-
Lærerstyrt undervisning og forelesninger
-
Selvstudium og individuelle oppgaver
-
Relevant informasjonsinnhenting
-
Organisert arbeid i grupper
-
Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
-
Evt bruk av egne praksiscase
-
Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
Arbeidskrav 1: Eget ståsted som veiledningsgrunnlag
Studenten skal beskrive egne praksiserfaringer og forforståelse. Hensikten er å øke studentens bevissthet om tidligere erfaringer som utgangspunkt for å videreutvikle nye praksiserfaringer og læringsutbytte.
Mal for utforming av oppgaven:
- Studentens navn
- Når var du ferdig med grunnutdanningen din?
- Hva er den viktigste motivasjon for å ta fagskoleutdanning innen sterilforsyning?
- Hvilken arbeidserfaring har du som yrkesutøver innen helse?
- Hvilke områder innen helse er du spesielt opptatt av?
- Hva opplever du som dine sterke sider som yrkesutøver?
- Hvilke områder ønsker du å endre eller videreutvikle?
- Skisser hvilke områder innen fordypningsområdet og læringsutbyttebeskrivelsene som du ønsker å arbeide med i praksisperioden, innenfor rammene av utdanningens læringsutbytte for praksis. Begrunn svaret.
Rammer:
Skriftlig individuell beskrivelse av eget ståsted og praksiserfaringer etter malen ovenfor. Omfang: ca. 1-2 sider Oppgaven leveres i egen innleveringsmappe i løpet av første uke i første praksisperiode.
Arbeidskrav 2: Beskrivelse av eget læringsutbytte
Arbeidskravet har som formål at studentens skal kunne være delaktig i å utforme mål for eget læringsarbeid i praksisperioden. Dette kan bidra til å øke studentens interesse og ansvar for å utnytte praksisperioden best mulig. Læringsutbyttebeskrivelsene for hver praksisperiode (3 perioder) må gjenspeile innholdet i teoriemnene, læringsutbytte for praksis, praksisstedets rammer og studentens egne ønsker og behov.
Læringsutbyttebeskrivelsene skal beskrive kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Ønsket læringsutbytte skal være konkret, relevant, realistisk og målbart:
- Kunnskap som beskriver hva studenten skal kunne av faktakunnskap, begreper, teorier, prinsipper og metoder.
- Ferdigheter som beskriver hva studenten kan utføre og på hvilken måte studenten kan anvende kunnskapen til å løse utfordringer i nye situasjoner.
- Generell kompetanse som beskriver utvikling av refleksjon, holdninger, verdier, normer, som grunnlag for handlinger.
Rammer:
Skriftlig individuell beskrivelse av eget læringsutbytte for aktuell praksisperiode. Omfang: ca. 1-2 side.
Arbeidskrav 3: Logg for egenrefleksjon
I løpet av hver praksisperiode fører studenten logg med refleksjon over egne erfaringer. Hensikten for loggskriving er å kunne vurdere sin egen progresjon og bli bevisst i videre utviklingsområder.
Rammer:
Skriftlig individuell logg i løpet av aktuell praksisperiode.
Lærerstyrt aktivitet/ undervisning |
Veiledning |
Selvstudium |
praksis |
SUM timer |
98 |
28 |
112 |
|
238 |
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 98 Time(r) |
Veiledning | 28 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 112 Time(r) |