10HH14B Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
10HH14B Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2024 Vår
 
- Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsutbytte for emne 2:
- 
ha kunnskap om mennesker med psykisk helse/rusproblematikk sin situasjon i dagens samfunn 
- 
ha kunnskap om de ulike forståelsesmodeller for utvikling og ervervelse av psykisk sykdom/ rusproblematikk 
- 
hakunnskap om hvordan fysisk aktivitet, mental stimulering og sosial kontakt kan virke inn på psykisk helse/rusproblematikk 
- 
ha kunnskap om tiltak og hjelpemidler for gjenopptrening av ferdigheter samt kunnskap til å planlegge og iverksette tiltak for vedlikehold av funksjoner 
- 
ha kunnskap om anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet hos pasienter/brukere med psykisk helse/rusproblematikk 
- 
ha kunnskap om symptomer og behandling i forhold til psykisk sykdom og bruk av rusmidler 
- 
ha kunnskap om betydningen av sosialt nettverk og ulike mestringsstrategier 
- 
ha kunnskap og forståelse om og kunne samarbeide med pårørende 
- 
ha kunnskap om omsorgsbegrepet, kritisk og etisk refleksjon i forhold til å gi omsorg og den enkelte pasient/brukers opplevelser og konsekvenser av psykisk sykdom og/eller rus 
- 
ha kompetanse til å ta utgangspunkt i den enkeltes individuelle behov og planlegge tiltak sammen med bruker og eventuelt pårørende 
- 
ha evne til å planlegge og iverksette tiltak for vedlikehold av funksjoner 
- 
kunne veilede i forhold til levemåte og aktivitetsmønstre samt legge til rette for tilpasset aktivitetsdeltakelse 
- 
kunne bidra til helsefremmende- og sykdoms-forebyggende arbeid innen psykisk helse/rusomsorg 
- 
kunne kartlegge lidelsenes innvirkning på funksjonsevne, samt planlegge, organisere og iverksette hjelpetiltak 
- 
kunne kartlegge den psykisk helse/rus-omsorgstrengende sine behov og iverksette tiltak ved vold, mishandling og ulykker 
- 
kunne se mulige rehabiliteringsgevinster og tilrettelegge for nyorientering 
- 
kunne veilede den enkelte pasient/bruker til mestring og nye aktivitetsmønstre 
- 
benytte kunnskap om sosialt nettverk i ulike mestringsstrategier 
- 
ha evne til å sette seg inn i mennesker med psykisk helse/rusproblematikk sine opplevelser og vite konsekvenser av psykisk helse/rusproblematikk 
- 
ha utviklet forståelse for og betydningen av rolleendringen som skjer ved psykisk helse/rusproblematikk 
- 
ha evne til å møte den enkelte bruker av systemet med et helseforebyggende og mestrings-strategisk forståelse og kunne foreslå effektive tiltak 
- 
ha evne til kritisk refleksjon rundt samtykke og livreddende behandling hos alvorlig psykisk syke og/eller russkadde pasient/bruker 
- 
kunne reflektere over ulike syn på døden 
- 
kunne utviklet seg faglig og personlig, og styrket sin evne til videre utvikling 
- 
anvende sin kunnskap om omsorgsbegrepet, ha utviklet evne til kritisk og etisk refleksjon i forhold til å gi omsorg og forstå den enkelte pasient/brukers opplevelser og konsekvenser av psykisk sykdom og/eller rus 
Delemne 1. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
- 
Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver). 
- 
Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv 
- 
Avhengighet innen psykisk helse/rusomsorg 
Delemne 2. Helsefremmende og forebyggende arbeid
- 
Fysisk og psykisk helse 
- 
Livsstil og egenomsorg 
- 
Sosialt nettverk, lærings- og oppvekstmiljø 
- 
Forebyggende arbeid/tidlig intervensjon 
- 
Arbeid med barn og unge 
- 
Brukermedvirkning, Empowerment, mestring 
- 
Fysisk aktivitet og ernæring 
- 
Marginalisering 
Delemne 3. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetanse
- 
Kommunikasjonsprosessen 
- 
Formidlingsmåter 
- 
Veiledning overfor pasienter/brukere, pårørende, familie, barn og ungdom 
- 
Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk 
- 
Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt 
- 
Sorg, tap og krisereaksjoner 
Delemne 3. Etiske og juridiske utfordringer
- 
Yrkesetiske og personlige utfordringer 
- 
Holdninger og etiske dilemmaer 
- 
Lovverk, rettssikkerhet og menneskeverd 
- 
Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter 
- 
Lærerstyrt undervisning og forelesninger 
- 
Selvstudium og individuelle oppgaver 
- 
Relevant informasjonsinnhenting 
- 
Organisert arbeid i grupper 
- 
Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper 
- 
Presentasjoner for medstudenter og lærer 
- 
Individuelt refleksjonsnotat 
- 
Gruppe loggskjema 
Individuell oppgave:
Tema: Kommunikasjonsprosess og relasjonskompetanse.
Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvilke utfordringer mennesker med psykisk
helse/rus-problematikk trolig vil møte.
Rammer: Skriftlig oppgave som besvares individuelt.
Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider).
Studenten får skriftlig tilbakemelding av lærer.
NB! Velg én av følgende 2 gruppeoppgaver:
Tema 1: Helsefremmende og forebyggende psykisk helsearbeid/rusarbeid.
Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til å møte pasientens og deres pårørendes utfordringer og behov.
Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.
Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).
Studentene i gruppen får skriftlig tilbakemelding av lærer.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Tema 2: Etiske og juridiske utfordringer innen psykisk helsearbeid/rusarbeid
Beskriv en situasjon eller en aktuell problemstilling innenfor ovenstående tema, og drøft hvordan helsearbeideren kan bistå i prosessen og være til hjelp til etiske og juridiske utfordringer.
Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.
Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).
Studentene får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
OBS! Velg én av disse to overnevnte gruppeoppgavene.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 3 sider
| Lærerstyrt aktivitet/ undervisning | Veiledning | Selvstudium | praksis | SUM timer | 
| 112 | 32 | 128 | 
 | 272 | 
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
| Lærerstyrt undervisning | 112 Time(r) | 
| Veiledning | 32 Time(r) | 
| Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 128 Time(r) | 
Studenten får skriftlig tilbakemelding på studiekravene ut fra kriterier for vurdering av studiekrav ca. 2 uker etter innlevering. Studenter som ikke overholder innleveringsfristen, har ikke krav på tilbakemelding. Tidspunkt for innlevering av studiekravene vises i semesterets aktivitetsplan som utleveres ved semesterstart. En tilbakemelding skal stimulere til utvikling og læring og være en rettesnor for hva studenten kan gjøre videre for å bli bedre. Tilbakemeldingen skal identifisere potensielle forbedringer og få studenten til å se hva hun/han kan gjøre bedre. Konstruktiv kritikk gir rom for ettertanke og oppmuntring til forbedring av eget arbeid.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-5 under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet