10BP01A Grunnleggende digitale ferdigheter

10BP01A Grunnleggende digitale ferdigheter

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2022 Høst
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:
• har innsikt om ulike digitale kommunikasjons- verktøy/apper som finnes til ulike formål for en fagarbeider
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen digitalisering av fagarbeiderollen sett i lys av byggenæringens og samfunnets verdiskapingsperspektiv
• ha innsikt i ulike faser og MMI (modell modenhets indeks) som omfatter prosjekttilpasninger i byggeprosjektene
• ha kunnskap om og kjennskap til betydningen av prosjekthotell og muligheter for tilgjengeliggjøring av dokumentasjon i bygge- og anleggsprosjekter
• har innsikt i egne utviklingsmuligheter.

Ferdigheter

Studenten:
• kan anvende ulike generelle digitale kommunikasjons- og ikt-verktøy for dokumentasjon, kommunikasjon og planlegging for byggenæringen
• kan finne informasjon og fagstoff i form av digitale biblioteker som er relevant for ulike yrkesfaglige problemstillinger han/hun møter på under en spesifikk arbeidsoperasjon
• kan anvende mailsystemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt
• kan reflektere over egen faglig utøvelse innen det digitale området og justere denne under veiledning.

Generell kompetanse

Studenten:
• har grunnleggende digital kompetanse etter fagarbeiders behov for å kunne dokument sitt daglige arbeid
• har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan hente frem og levere prosjektspesifikk dokumentasjon fra ulike ikt løsninger
• kan utvikle arbeidsmetoder som er relevante for yrkesutøvelsen
• kan fortsette å utvikle sin egen kompetanse, samt ferdigheter innenfor grunnleggende bruk av digitale verktøy

Emnets tema
  • Introduksjon og oppstart
    • Velkommen
    • Registering
    • Skolens plattformer og systemer
  • Digitale mål og visjoner for byggenæringen (BAE)
    • Fagarbeiderens rolle
  • Digitale verktøyer og apper/tjenester for byggeplass?
    • Hva finnes og til hvilke formål?
  • Digital kommunikasjon, tekst- og tallbehandlingsverktøy
    • Kommunikasjonsmetoder og prosesser
    • Eks. MS-produktene – Word, Excel, PowerPoint, OneNote
    • Effektiv bruk av mail, kalender, møter og kontakter. Eks. Outlook
    • Møter via mobile møterom. Eks. Skype/Teams
    • Fjernhjelpsopplæring
    • Skjermdump, Eks. Utklippsverktøy / SnagIt
  • Faser og modenhetsgrad på prosjekter – MMI for digitale modeller
  • Bruk av web-hotell
    • Leveranseportal – It’s learning
    • Eks. Interaxo, Byggeweb, BIMcontact, BIMsync
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Forelesning
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Veiledning  
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Presentasjoner
  • Problembasert læring

Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Litteratur, utstyr og programvare:
Kompendier
E-læring på læringsplattformen
Office 365
It’s learning
Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv

Arbeidskrav

1-2 obligatoriske arbeidskrav:
• Faglig oppgave
• Logg
• Egentest i tema

Refleksjonsnotat av faglig redegjørelse og refleksjons i egen læringsprosess

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
25 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
22 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Mappevurdering av obligatoriske arbeidskrav

Vurdering: Bestått/Ikke bestått