00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)

00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
  • har kunnskap om lønnskostnader
  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
  • kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
  • kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
  • kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
  • kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
  • kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
  • kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
  • kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
  • kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
  • kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
  • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
  • kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
  • kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
  • kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
  • kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
Generell kompetanse

Studenten

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette
  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
Emnets tema

Ledelse

  • Organisasjonsteori
  • Psykososialt arbeidsmiljø
  • Motivasjonsteori
  • Personalledelse
  • Teamledelse
  • Sentrale lover, forskrifter og avtaleverk
  • Etikk

Økonomi

  • Kostnads-, inntekts- og regnskapsforståelse
  • Budsjett
  • Regnskapsanalyse
  • Kalkulasjon
  • Lønnsomhetsbetraktninger

Markedsplan

  • Situasjonsanalyse, mål, strategie, planer
  • Bedriftsetablering
  • Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
Arbeidskrav

Arbeidskrav vil komme frem i den enkelte emneplan

Vurdering

Vurderingsform vil komme frem i den enkelte emneplan