Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TX00A (EL) Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)

00TX00A (EL) Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • Fordypning i Elkraft
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
  • har kunnskap om lønnskostnader
  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
  • kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
  • kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
  • kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
  • kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
  • kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
  • kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
  • kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
  • kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
  • kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
  • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
  • kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
  • kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
  • kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
  • kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
Generell kompetanse

Studenten

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette
  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
Emnets tema

Ledelse

  • Organisasjonsteori
  • Psykososialt arbeidsmiljø
  • Motivasjonsteori
  • Personalledelse
  • Teamledelse
  • Sentrale lover, forskrifter og avtaleverk
  • Etikk

Økonomi

  • Kostnads-, inntekts- og regnskapsforståelse
  • Budsjett
  • Regnskapsanalyse
  • Kalkulasjon
  • Lønnsomhetsbetraktninger

Markedsplan

  • Situasjonsanalyse, mål, strategie, planer
  • Bedriftsetablering
  • Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
Arbeidskrav

Individuelle oppgaver

Tema, som ikke blir dekket av tverrfaglige prosjektoppgaver, gis som individuelle skriftlige oppgaver. Det kan være 1-3 slike individuelle oppgaver i emnet. Oppgavene vurderes med karakter bestått / ikke bestått. Oppgavene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.

Tverrfaglige prosjektoppgaver

Studenten skal gjennomføre 2-4 tverrfaglige prosjektoppgaver der tema fra emnet inngår.

  • Prosjektoppgaven gjennomføres i team bestående av vanligvis tre eller fire studenter
  • Oppgavene er basert på problembasert læring – se egen omtale i studieplanen
  • Andre rammer for oppgavene og kriteriene oppgis i egen plan

Gjennom alle prosjektperiodene vil lærere gjennomføre læringsøkter og veiledning. Den enkelte lærer lager en gjennomføringsplan for læringsøkter, som publiseres i starten av hvert prosjekt. Gjennom hele prosjektperioden vil faglærere være tilgjengelig for veiledning.  Studentene avtaler veiledning med faglærere enkeltvis, i prosjektteam eller i større gruppe. Se ellers egen beskrivelse i dokumentet «Prosjektgjennomføring Elkraft Fagskolen Oslo» som vil bli gjort tilgjengelig ved studiestart.

Det gis egen karakter for hvert emne som inngår i prosjektoppgaven. Karakter bestått / ikke bestått benyttes for hvert emne. For å få arbeidskravet godkjent må karakteren vurderes til bestått. Ikke overholdte tidsfrister for innleveringer medfører ikke bestått arbeidskrav.

Muntlig høring

Etter at studentprosjektene er godkjent, gjennomføres det en muntlig høring senest tre uker etter innlevering av prosjektoppgavene. Utgangspunktet for høringen er den enkelte students eierskapet til innlevert prosjektoppgave. Muntlige høringer gjennomføres individuelt.

For å få arbeidskravet godkjent, må høringen vurderes til karakter bestått.

Aktivitetslogg

Studentteamene skal føre aktivitetslogg gjennom hele prosjektperioden i hvert prosjekt. Aktivitetsloggen skal beskrive dato, arbeidslokasjon, aktiviteter og deltakere. Loggen skal ligge på Teams under hele prosjektperioden. For å få arbeidskravet godkjent må loggen oppfylle de formelle kravene til innhold.

Refleksjonsnotat

Studentene skal selv utarbeide og levere individuelle refleksjonsnotater senest 1 uke (5 virkedager) etter innlevert sluttleveranse i hvert prosjekt. Refleksjonsnotatet skal inneholde refleksjoner om studentteamets evne til å følge egne prosjektplaner og fremdriftsplaner, eget bidrag i teamet og til prosjektet, og egen læring sett opp mot studieplanen. Refleksjonsnotater leveres som oppgaver på Teams, til tidsfrister satt i de enkelte oppgavedokumenter. Refleksjonsnotatet skal være minimum 200 ord. For å få refleksjonsnotatet godkjent må det oppfylle formelle krav til innhold og omfang.

Innlevering ved ikke godkjent arbeidskrav

Dersom et arbeidskrav i et emne ikke er godkjent (ikke bestått), må studenten lever inn arbeidskravet i emnet på nytt. Studenten må da innlevere en endringslogg sammen med ny leveranse. Endringsloggen skal inneholde hva som er endret, og hva endringene består i.

Vurdering

For å gå opp til eksamen i emnet, må alle arbeidskrav være godkjent.

Karakteren i emnet baserer seg på en muntlig sluttkompetanseprøve/eksamen. Hvilke tverrfaglige prosjektoppgaver som danner utgangspunkt for høringen, meldes to dager i forkant, og de to dagene er forberedelsestid til den muntlige høringen. Det benyttes karakter A-F.