00TI00A (BIM-K) PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt)

00TI00A (BIM-K) PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      BIM-tekniker Konstruksjon (BIM-K)
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      30
    • Start
      2022 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet for hvert enkelt delemne:

A. Struktur og databehandling
B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
C. Samhandling og koordinering

Kunnskaper

A Struktur og databehandling

Studenten:

  • har kunnskap om filhåndtering og –navngivning
  • kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
  • kjenner til gode lagringsrutiner
  • kjenner til prosjekthoteller og andre metoder for å dele og sikre data
  • kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data

B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling

Studenten:

  • har kunnskap om 3-dimensjonale koordinatsystemer i programmene
  • har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
  • har kunnskap om teknisk engelsk anvendt for bygg og BIM

C. Samhandling og koordinering

Studenten:

  • har kunnskap om oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
  • har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
  • har kunnskap om byggebransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
  • har kunnskap om anvendelsen av ICE-metodikken og om BCF- og IFC-formatene
  • har kunnskap om georeferering og dets betydning for riktig oppstart av en BIM-prosess
  • har kjennskap til hvordan framdriftsplanlegging er nødvendig for god struktur og ressursutnyttelse i et byggeprosjekt
  • har kjennskap til hvordan sidemannskontroll styrker kvaliteten på eget arbeid
  • har kjennskap til ulike entrepriseformer/kontraktsformer og svakheter og styrker ved dem i et BIM-prosjekt
  • har kjennskap til VDC-konseptet
  • har kjennskap til konseptene AR og VR
Ferdigheter

A Struktur og databehandling

Studenten:

  • kan formatere en PC, foreta systemgjenoppretting og gjenopprette innholdet
  • Kan etablere en ryddig og hensiktsmessig mappestruktur
  • kan synkronisere data mellom forskjellige enheter
  • kan lage en gjennomførbar backup-plan

B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling

Studenten:

  • kan anvende ulike tekstbehandlingsprogrammer og digitale ordbøker/oppslagsverk
  • kan anvende skjermbildebehandlingsprogrammer for å dokumentere arbeid
  • kan lage interaktive dokumenter
  • kan anvende mailsystemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt
  • kan formulere problemstillinger, anvende nettforum og innhente og dele kunnskap
  • kan anvende søkemotorer for effektive søketeknikker på nettet
  • kan anvende fjernhjelpsprogramvare
  • kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon og behandle data fra modelleringsprogrammer
  • kan anvende program for presentasjoner, animasjon og bildebehandling
  • kan kan skape kreative, illustrerte og lett forståelige logger, rapporter, presentasjoner o.l. og ta hensyn til helhetsinntrykket ved oppbygging av tekst og figurer
  • kan forstå og anvende teknisk engelsk som til vanlig praktiseres i BIM-prosjekter

C. Samhandling og koordinering

Studenten:

  • kan anvende servere/modellservere for å samhandle
  • kan utforme og anvende styringsdokumenter for praktisk digitalt samarbeid i koordinering av en byggeprosess
  • kan anvende VDC- og ICE-metodikk på en rasjonell måte for ledelse av og problemløsning i prosjekter, som riktig oppstart, samtidig modellering, digital koordinering hensiktsmessig referatføring og oppgavefordeling i planlegging og utføring av et byggeprosjekt
  • kan anvende forskjellige programmer for å gjøre georeferering og kan starte et BIM-prosjekt ved å etablere et samhandlingsgrunnlag med et felles nullpunkt og riktig rotasjon
  • kan anvende VR- og AR-metoder i samhandling og kontroll av BIM-modeller
  • kan anvende sidemannskontroll som en metode for å bedre kvaliteten på eget arbeid og hjelpe andre
  • kan anvende framdriftsprogrammer med 4D-funksjonalitet

 

Generell kompetanse

A Struktur og databehandling

Studenten:

  • har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan sikre seg mot å tape data

B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling

Studenten:

  • skal ha utviklet et kritisk og reflektert forhold til dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak i BIM-prosjekter
  • skal gjennom sitt arbeid med dokumentasjon og beskrivelser ta hensyn til alle parter i en byggeprosess og være med å sikre riktig kvalitet på planlegging og gjennomføring av BIM i prosjekter

C. Samhandling og koordinering

Studenten:

  • kan tilrettelegge for hensiktsmessig tverrfaglighet og et miljø for konstruktiv samhandling på ICE-møter
  • bidrar til gode byggeprosesser ved å være oppmerksom på kryssende interesser og konfliktområder i BIM-prosjekter og arbeider for å bruke BIM-metodikken til å gi kunder og deltakere mest mulig objektiv informasjon
  • har utviklet holdninger og metodikk for å jevnlig kunne oppdatere sin kunnskap innenfor BIM

 

Emnets tema

Delemner:

A. Struktur og databehandling
B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
C. Samhandling og koordinering

Kommentar til fordeling av arbeidstimer

Fagskoleutdanningen BIM-tekniker Konstruksjon har en samlet normert studietid på ett år på heltid. Total arbeidsbelastning vil utgjøre ca. 1720 timer. BIM-tekniker-utdanningen gjennomføres på heltid over ett år med to halvårsenheter hver på 30 studiepoeng pr semester/halvår.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
660 Time(r)
Veiledning
100 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
100
Vurdering

Det gis standpunktkarakterer i begge emner PSI og BIM-K. Emnene undervises i gjennom hele skoleåret. Vurderingen er tverrfaglig, og hele emnets innhold skal vurderes samlet ved skoleårets slutt. Resultatet av prosjektarbeidene skal inngå i standpunktkarakterene. Obligatoriske arbeidskrav, logger, oppgaver og prøver gjennom året vurderes også i en samlet sluttvurdering. Det benyttes bokstavkarakterer.