00TI00A (BIM-I) PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt)

00TI00A (BIM-I) PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Informasjonsmodellering (BIM)
    • Studieprogram
      BIM-tekniker Installasjon (BIM-I)
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      60
    • Start
      2022 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet for hvert delemne:

A. Struktur og databehandling

B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling

C. Samhandling og koordinering

Kunnskaper

A. Struktur og databehandling

Studenten:

  • har kunnskap om filhåndtering og –navngivning
  • kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
  • kjenner til gode lagringsrutiner
  • kjenner til prosjekthoteller og andre metoder for å dele og sikre data
  • kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data

B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling

Studenten:

  • har kunnskap om 3-dimensjonale koordinatsystemer i programmene
  • har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
  • har kunnskap om teknisk engelsk anvendt for bygg og BIM

C. Samhandling og koordinering

Studenten:

  • har kunnskap om oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
  • har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
  • har kunnskap om byggebransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
  • har kunnskap om anvendelsen av ICE-metodikken og om BCF- og IFC-formatene
  • har kunnskap om georeferering og dets betydning for riktig oppstart av en BIM-prosess
  • har kjennskap til hvordan framdriftsplanlegging er nødvendig for god struktur og ressursutnyttelse i et byggeprosjekt
  • har kjennskap til hvordan sidemannskontroll styrker kvaliteten på eget arbeid
  • har kjennskap til ulike entrepriseformer/kontraktsformer og svakheter og styrker ved dem i et BIM-prosjekt
  • har kjennskap til VDC-konseptet
  • har kjennskap til konseptene AR og VR
Ferdigheter

A. Struktur og databehandling

Studenten:

  • kan formatere en PC, foreta systemgjenoppretting og gjenopprette innholdet
  • kan etablere en ryddig og hensiktsmessig mappestruktur
  • kan synkronisere data mellom forskjellige enheter
  • kan lage en gjennomførbar backup-plan

B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling

Studenten:

  • kan anvende ulike tekstbehandlingsprogrammer og digitale ordbøker/oppslagsverk
  • kan anvende skjermbildebehandlingsprogrammer for å dokumentere arbeid
  • kan lage interaktive dokumenter
  • kan anvende mailsystemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt
  • kan formulere problemstillinger, anvende nettforum og innhente og dele kunnskap
  • kan anvende søkemotorer for effektive søketeknikker på nettet
  • kan anvende fjernhjelpsprogramvare
  • kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon og behandle data fra modelleringsprogrammer
  • kan anvende program for presentasjoner, animasjon og bildebehandling
  • kan kan skape kreative, illustrerte og lett forståelige logger, rapporter, presentasjoner o.l. og ta hensyn til helhetsinntrykket ved oppbygging av tekst og figurer
  • kan forstå og anvende teknisk engelsk som til vanlig praktiseres i BIM-prosjekter

C. Samhandling og koordinering

Studenten:

  • kan anvende servere/modellservere for å samhandle
  • kan utforme og anvende styringsdokumenter for praktisk digitalt samarbeid i koordinering av en byggeprosess
  • kan anvende VDC- og ICE-metodikk på en rasjonell måte for ledelse av og problemløsning i prosjekter, som riktig oppstart, samtidig modellering, digital koordinering, hensiktsmessig referatføring og oppgavefordeling i planlegging og utføring av et byggeprosjekt
  • kan anvende forskjellige programmer for å gjøre georeferering og kan starte et BIM-prosjekt ved å etablere et samhandlingsgrunnlag med et felles nullpunkt og riktig rotasjon
  • kan anvende VR- og AR-metoder i samhandling og kontroll av BIM-modeller
  • kan anvende sidemannskontroll som en metode for å bedre kvaliteten på eget arbeid og hjelpe andre
  • kan anvende framdriftsprogrammer med 4D-funksjonalitet
Generell kompetanse

A. Struktur og databehandling

Studenten:

  • har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan sikre seg mot å tape data

B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling

Studenten:

  • skal ha utviklet et kritisk og reflektert forhold til dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak i BIM-prosjekter
  • skal gjennom sitt arbeid med dokumentasjon og beskrivelser ta hensyn til alle parter i en byggeprosess og være med å sikre riktig kvalitet på planlegging og gjennomføring av BIM i prosjekter

C. Samhandling og koordinering

Studenten:

  • kan tilrettelegge for hensiktsmessig tverrfaglighet og et miljø for konstruktiv samhandling på ICE-møter
  • bidrar til gode byggeprosesser ved å være oppmerksom på kryssende interesser og konfliktområder i BIM-prosjekter og arbeider for å bruke BIM-metodikken til å gi kunder og deltakere mest mulig objektiv informasjon
  • har utviklet holdninger og metodikk for å jevnlig kunne oppdatere sin kunnskap innenfor BIM
Emnets tema

Delemner:

A. Struktur og databehandling

B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling

C. Samhandling og koordinering

Arbeidskrav

Undervisning i et spesielt tema foregår over ca seks uker og oppsummeres med et prosjektarbeid av ca. halvannen ukes varighet. I tillegg (men ikke i stedet for) kan det gjennomføres langsiktige prosjekter som går gjennom hele året med en innleveringsfrist på våren. I løpet av skoleåret skal alle studenter gjennomføre flere prosjektarbeider. Tema og oppgavetekst for prosjektarbeid velges av studenter og lærere i fellesskap innenfor studieplanens rammer.

Temaer for prosjektarbeid kan typisk være:

  • Modellering av objektbasert 3D-geometri
  • Samhandling i BIM-prosjekter
  • Anvendelse av informasjon fra de digitale modellene

Studenten velger selv problemstilling for det enkelte prosjektarbeidet innenfor temaet.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
660 Time(r)
Veiledning
100 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
100 Time(r)
Vurdering

Hvert prosjekt gis en lengre individuell faglig vurdering og to karakterer fra A til F basert på hvert emne, BIM-I og PSI. Karakterene i prosjektene vil være hovedgrunnlaget for fastsettelsen av standpunktkarakterer i de to emnene BIM-I og PSI.