Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TE03B Kommunikasjon

00TE03B Kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Brukt i andre studieprogram
  • Fordypning i Elkraft
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:'

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om grunnleggende kommunikasjonsteori
  • kjenner til hvilken betydning kulturell identitet har for samarbeid og kommunikasjon på arbeidsplassen
  • har kunnskap om engelske faguttrykk som anvendes innenfor eget fagområde
  • har kunnskap om sentrale retoriske begreper og virkemidler
  • har kunnskap om kildebruk etter standard for høyere utdanning '
  • kjenner til vanlige digitale verktøy for kildehenvisning, dokumentasjon, tekstproduksjon, deling, presentasjon og møter
  • har kjennskap til prinsipper for tekstorganisering og -produksjon
  • har kunnskap om hva som kjennetegner en problemstilling og hvordan svare på denne
Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over møter mellom forskjellige arbeidslivskulturer
  • kan bruke relevante begreper for å analysere egen og andres tekst
  • kan reflektere over og revidere tekster
  • kan reflektere over hvordan retorikk benyttes
  • kan bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer
  • kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke den kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig
  • kan reflektere over egen kommunikasjon i profesjonell sammenheng
  • kan produsere tekster der form og innhold er tilpasset situasjon, mål og mottaker
  • kan bruke digitale kommunikasjonsverktøy i profesjonell sammenheng
  • kan uttrykke seg med nyansert ordvalg, variert setningsstruktur og tekstbinding
  • kan planlegge, strukturere og gjennomføre møter og presentasjoner
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kommunisere hensiktsmessig for å bidra til en inkluderende organisasjonskultur
  • kan tilpasse språk og argumentasjon etter mål og mottaker
  • kan produsere tekster med korrekt rettskriving, grammatikk og tegnsetting
  • behersker relevante kommunikasjonsverktøy
  • kan kommunisere gjennom relevante tekster og kanaler
  • kan samarbeide om tekstproduksjon
Emnets tema

Engelsk:

  • Elektrofaglig engelsk
  • Språksystemet
  • Fagterminologi
  • Tverrkulturelle emner

Norsk:

  • Digitale verktøy
  • Språksystemet
  • Tekststrategi
  • Praktiske skriv
  • Resonnerende fremstillinger
  • Presentasjons- og møteteknikk
Arbeidskrav

Individuelle oppgaver

Tema, som ikke blir dekket av tverrfaglige prosjektoppgaver, gis som individuelle skriftlige oppgaver. Det kan være 1-3 slike individuelle oppgaver i emnet. Oppgavene vurderes med karakter bestått / ikke bestått. Oppgavene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.

Tverrfaglige prosjektoppgaver

Studenten skal gjennomføre 2-5 tverrfaglige prosjektoppgaver der tema fra emnet inngår.

  • Prosjektoppgaven gjennomføres i team bestående av vanligvis tre eller fire studenter
  • Oppgavene er basert på problembasert læring – se egen omtale i studieplanen
  • Andre rammer for oppgavene og kriteriene oppgis i egen plan

Gjennom alle prosjektperiodene vil lærere gjennomføre læringsøkter og veiledning. Den enkelte lærer lager en gjennomføringsplan for læringsøkter, som publiseres i starten av hvert prosjekt. Gjennom hele prosjektperioden vil faglærere være tilgjengelig for veiledning.  Studentene avtaler veiledning med faglærere enkeltvis, i prosjektteam eller i større gruppe. Se ellers egen beskrivelse i dokumentet «Prosjektgjennomføring Elkraft Fagskolen Oslo» som vil bli gjort tilgjengelig ved studiestart.

Det gis egen karakter for hvert emne som inngår i prosjektoppgaven. Karakter bestått / ikke bestått benyttes for hvert emne. For å få arbeidskravet godkjent må karakteren vurderes til bestått. Ikke overholdte tidsfrister for innleveringer medfører ikke bestått arbeidskrav.

Muntlig høring

Etter at studentprosjektene er godkjent, gjennomføres det en muntlig høring senest tre uker etter innlevering av prosjektoppgavene. Utgangspunktet for høringen er den enkelte students eierskapet til innlevert prosjektoppgave. Muntlige høringer gjennomføres individuelt.

For å få arbeidskravet godkjent, må høringen vurderes til karakter bestått.

Aktivitetslogg

Studentteamene skal føre aktivitetslogg gjennom hele prosjektperioden i hvert prosjekt. Aktivitetsloggen skal beskrive dato, arbeidslokasjon, aktiviteter og deltakere. Loggen skal ligge på Teams under hele prosjektperioden. For å få arbeidskravet godkjent må loggen oppfylle de formelle kravene til innhold.

Refleksjonsnotat

Studentene skal selv utarbeide og levere individuelle refleksjonsnotater senest 1 uke (5 virkedager) etter innlevert sluttleveranse i hvert prosjekt. Refleksjonsnotatet skal inneholde refleksjoner om studentteamets evne til å følge egne prosjektplaner og fremdriftsplaner, eget bidrag i teamet og til prosjektet, og egen læring sett opp mot studieplanen. Refleksjonsnotater leveres som oppgaver på Teams, til tidsfrister satt i de enkelte oppgavedokumenter. Refleksjonsnotatet skal være minimum 200 ord. For å få refleksjonsnotatet godkjent må det oppfylle formelle krav til innhold og omfang.

Innlevering ved ikke godkjent arbeidskrav

Dersom et arbeidskrav i et emne ikke er godkjent (ikke bestått), må studenten lever inn arbeidskravet i emnet på nytt. Studenten må da innlevere en endringslogg sammen med ny leveranse. Endringsloggen skal inneholde hva som er endret, og hva endringene består i.

Vurdering

For å gå opp til eksamen i emnet, må alle arbeidskrav være godkjent.

Karakteren i emnet baserer seg på en individuell skriftlig-muntlig eksamen, der den muntlige delen er en forberedt presentasjon. Det benyttes karakter A-F.