00TE00D Elektriske systemer

00TE00D Elektriske systemer

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      20
    • Start
      2022 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende elektrotekniske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
  • har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
  • har kunnskap om elektrisk og industriell måleteknikk og bruk av relevant måleverktøy
  • har kunnskaper om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • har kunnskap om regelverk som omhandler elsikkerhet
  • kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder for elektroteknisk arbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
  • kan gjøre rede for målinger på elektriske kretselementer og systemer med relevant måleutstyr, og vurdere måleresultatene
  • kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeid i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere elektrotekniske laboratorieøvinger alene og som deltaker i gruppe og i tråd med krav og retningslinjer
  • kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
  • kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Emnets tema

Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser

  • Grunnbegreper for likestrøm, definisjoner, størrelser og målenheter for spenning, strøm, ladning, resistans, resistivitet, temperaturkoeffisient
  • Kretselementer, serie- og parallellkobling. Erstatningsresistans, Ohms lov, Kirchhoffs lover (1 og 2), potensial, spenningsdeler
  • Kretsanalyse. Superposisjonsprinsippet, Thevenins og Nortons teoremer, Kirchhoffs likninger (maskelikninger), elektromotorisk kraft
  • Vekselstrøm. Sinusforløp, periodetid, frekvens, vinkelfrekvens, bølgelengde.
  • Faseforskyvning, impedans, induktiv reaktans, kapasitiv reaktans, impedanstrekant, amplitude, effektivverdi, spenningstrekant, vektordiagram, beregninger med komplekse tall.
  • Beregne serie- og parallellkoblede RLC-kretser, lav-og høypassfiltre, fasekompensering, resonans i serie- og parallellkretser
  • Energi, effekt. Grunnbegreper, effekttilpasning, effektfaktor, virkningsgrad, aktiv effekt, reaktiv effekt, tilsynelatende effekt, effekttrekant.
  • Trefasekretser. Sammenhengene mellom strømmer og spenninger i trefasesystemer, symmetriske trefasebelastninger, stjerne- og trekantkobling
  • Nettsystemer. TN-, TT- og IT-systemenes egenskaper, forskjeller, og bruksområder

Magnetisme og statisk elektrisitet

  • Magnetisme, spoler. Begreper, definisjoner, størrelser og målenheter. Fluks, flukstetthet, feltstyrke, permeabilitet, reluktans, induktans, influens, remanens, motorprinsippet, magnetomotorisk kraft, induksjon,”Ohms lov for magnetisk krets”, generatorprinsippet, transformatorprinsippet, selvinduksjon, Lenz’ lov, tidskonstant for RL-ledd, elektromagnetiske forstyrrelser.
  • Elektrostatikk, kondensatorer. Begreper, definisjoner, størrelser og målenheter. Ladning, feltstyrke, elektrostatisk kraft, kapasitans, permittivitet, statisk elektrisitet, influens, tidskonstant for RC-ledd.

Måleteknikk og laboratoriearbeid

  • Standarder og standardiserings- organisasjoner. ISO, IEC, NBR, NSF, NEK, NVS.
  • Måleenheter i SI-systemet.
  • Feilkilder og feilanalyse, kalibrering og korreksjon. Oppløsningsevne, repeterbarhet, reproduserbarhet, hysterese, linearitet og aldring.
  • Signalering, signalomforming og signaloverføring.
  • Givere i industrielle og automatiserte prosesser. Kapasitive-, induktive-, ohmske-, radar- og ultralydgivere.

Tegne- og simuleringsverktøy

  • Standarder for tegninger.
  • Dataverktøy for fremstilling av tegninger. Bruke relevant dataverktøy for fremstilling og oppdateringer av tegninger.
  • Normer og standarder for anleggsdokumentasjon.
  • Standardiserte strukturer for dokumentoppbygging og revisjonshåndtering.
  • Tegninger fra andre fagområder.

Dokumentasjon og regelverk

  • HMS Lovgivning
  • Tilsynsloven
  • Ekomloven
  • Forskrifter
  • Normer og standarder
Arbeidskrav

Arbeidskrav vil komme frem i den enkelte emneplan

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
110 Time(r)
Veiledning
20 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
90 Time(r)
Vurdering

Vurderingsform vil komme frem i den enkelte emneplan