00TB03J Hovedprosjekt
00TB03J Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeByggfag
- StudieprogramKlima, energi og miljø i bygg (KEM)
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2029 Vår
- Klima, energi og miljø i bygg (KEM)
Hovedprosjektet inkluderer læringsutbytter fra alle emnene i studiet. Det vises til det overordnede læringsutbyttet for KEM som er beskrvet i studieplanen, og som oppsummer alle emnene.
Studenten:
- har kunnskap til å planlegge, gjennomføre og dokumentere et relevant VVS-teknisk prosjekt
Studentene:
- kan delta i teamarbeid, ta ansvar for egen læring, gjøre rede for sine faglige valg, kommunisere og presentere prosjektarbeidet
- skal bruke prosjektarbeid som metode og kunne planlegge, styre/lede, kommunisere og presentere resultatet
- kan gjennomføre et prosjekt tilknyttet bransjen
Studenten:
- kan bruke erfaring, kunnskap, ferdigheter og holdninger i praktisk prosjektarbeid, reflektere og fordype seg i de aktuelle tema som er nødvendige for å løse prosjektoppgaven og på den måten tilegne seg ny kompetanse og utvikle gode og innovative løsninger
- Fagspesifikt KEM-prosjekt (det innføres ikke nye tema i hovedprosjektet, men det kan gis innføring i bruk av noen verktøy)
- Yrkesrettet kommunikasjon (integrert)
Arbeidskravene inngår også i emnet Yrkesrettet kommunikasjon 00TB03B, se dette emnet.
Gruppearbeid
Prosjektarbeidet i emnet Hovedprosjekt gjennomføres som gruppearbeid. Gruppene bør ha minst 4 og maksimum 6 deltakere. Arbeidet består av følgende arbeidskrav som må leveres innen avtalt frist:
1. Arbeidskrav (leveranse) – Rammene for prosjektet
Som en ramme for prosjektet skal gruppen levere følgende:
- Valg av prosjekt (kan defineres av skolens veiledere) - prosjektene skal ha en tydelig bærekraftsorientering
- Prosjektplan for struktur og ansvarsforhold innad i gruppen
- Gruppesammensetningsdokument må godkjennes av skolen/prosjektveilederne.
- Kontrakt/samarbeidsavtale
- Fremdriftsplan - vise planlagt og aktuell fremdrift i prosjektet
-
Prosjektets innhold og omfang godkjennes av faglærer
2. Arbeidskrav (leveranse) – Skriving av rapport
- Sluttrapport på 7000 ord +/- 10 % eksklusivt vedlegg., tabeller osv.
- Rapporten skal være en faglig utdypning og vise tydelig bærekraftsorienteringen.
- Innledning og sammendrag av rapporten på ca. 500 ord, både på engelsk og norsk
3. Arbeidskrav (leveranse) – Dokumentasjon av prosess
- Statusrapporter om fremdriften i prosjektet og rapport etter endt prosjekt relatert til fremdriftsplanen
- Vedlegg og støttedokumenter som spesifiserte timelister, avviksmeldinger, møteinnkallinger og -referater osv.
- Krav til dokumentasjon defineres av skolen/veilederne
4. Arbeidskrav - Gruppeframføring
- Fremføring av prosjektet i plenum av gruppen
5. Arbeidskrav (leveranse) 5 – Refleksjonsnotat (felles)
- Grupperefleksjonsnotat på ca. 700 ord
6. Arbeidskrav (leveranse) - Refleksjonsnotat
- Individuelt og konfidensielt refleksjonsnotat av prosjektet på ca. 700 ord
- Notatene skal omhandle refleksjon knyttet til prosess og læring
Utdypning av arbeidskravene (leveransene)
Prosjektets innhold og omfang skal utarbeides i samarbeid med studentene og ev. næringslivet og godkjennes av veileder(e). Det skal avholdes gruppemøter (veiledninger) underveis som innkalles av gruppene, hvor møtereferater føres. Det gjennomføres i tillegg fellesveiledninger hvor hele klassen får generelle instruksjoner og veiledninger ut fra godkjent fremdriftsplan.
Statusrapporter og milepælleveranser skal gi mulighet for studenter og veileder(e) til å kontrollere fremdriften. Det gis skriftlig tilbakemelding på disse fra veileder (i møtereferater). Sluttrapporten skal inneholde beskrivelser, beregninger, tegninger, bilder og annet som er vesentlig for prosjektet. Det stilles krav til dokumentasjonen i tråd med læringsmålene i kommunikasjonsfagene. Sluttrapporten begrenses til 7000 ord +/- 10 %, eks. vedlegg. Avvik skal begrunnes, og tiltak skal beskrives.
Fremdriftsplan skal vise planlagt og virkelig fremdrift. Prosjektet skal fremføres av gruppen i plenum til en gitt tid. Sluttrapporten skal mangfoldiggjøres for veileder, sensor, næringsliv og gruppens medlemmer.
I tillegg skal det leveres et individuelt oppsummeringsnotat.
Godkjenning av arbeidskrav
For å kunne få godkjent alle arbeidskravene må de være levert/gjennomført til fastsatte frister og oppfylle de formelle krav til innhold. Karakteren for prosjektoppgaven inngår i eksamenen, se «Vurdering»
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 30 Time(r) |
Veiledning | 120 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 1100 Time(r) |
Før oppstart av emnet må studenten ha bestått alle tidligere gjennomførte emner. I tillegg må alle arbeidskravene til dette emnet være godkjent.
Sluttvurdering av studentens kompetanse i emnet er basert på vurdering av den skriftlige prosjektoppgaven med tilhørende gruppefremføring, og en individuell muntlig høring. Prosjektrapporten og det individuelle oppsummeringsnotatet danner grunnlaget for den muntlige høringen av den enkelte student. Relevant stoff fra andre emner kan også trekkes inn.
Prosjektoppgaven og den individuelle muntlige høringen vurderes av minst en intern og en ekstern sensor med karakter A-F. Karakteren er en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del og oppgis etter at den muntlige delen av eksamenen er gjennomført.