00TB03F Energi/miljø i bygg
00TB03F Energi/miljø i bygg
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeByggfag
- StudieprogramKlima, energi og miljø i bygg (KEM)
- StudiestedOslo
- Studiepoeng15
- Start2026 Vår
- Klima, energi og miljø i bygg (KEM)
Studenten:
- har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima
- har kunnskap om inneklima, byggkonstruksjoner, byggematerialer og VVS-tekniske installasjoner i bygg
- har kunnskap om rett energibruk i bygg og om hva som må til for å skape et godt inneklima
- har kunnskap om termodynamikk og energi- og klimatekniske beregninger
- har kunnskap om energimerking, metoder for energivurdering, måletekniske metoder og utstyr som benyttes i VVS-fagene
- har innsikt i prinsipper for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer
- har kunnskap om samkjøring av de tekniske anleggene slik at det sikres optimal driftsøkonomi og et godt inneklima
- har innsikt i gjeldende regelverk, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet som gjelder innen VVS-fagene, og kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverket
Studenten:
- kan kartlegge en situasjon, vurdere, identifisere, planlegge og iverksette tiltak som optimaliserer energibruk, reduserer miljøbelastning og sikrer tilfredsstillende inneklima i bygninger
- kan finne fram og henvise til relevant fagstoff og utføre VVS-tekniske målinger og grunnleggende energitekniske beregninger i samsvar med gjeldende regelverk.
- kan lese, forstå og anvende bygg-, og VVS-tekniske tegninger
- kan anvende metoder for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer
- kan reflektere over brann, fukt og lydtekniske forhold i byggverk samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn. Han kan gjøre rede for sine faglige valg og metoder og reflektere over egen faglig utøvelse
Studenten:
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen bransjen/yrket og delta i diskusjoner om nasjonale og globale klimautfordringer og stadig skjerpede krav til energieffektive tekniske installasjoner i bygg, uten at strenge energikrav skal gå på bekostning av funksjon, godt inneklima og andre viktige kvaliteter
- kan bygge relasjoner på tvers av fag og formidle energiteknisk kompetanse til involverte aktører og legge grunnlaget for videre læring
- kan bidra til å planlegge gode energiløsninger i byggeprosjekter. Studenten bidrar til å øke produktiviteten, innovasjon, konkurranseevne og lage bærekraftige bygg med god teknisk funksjonell kvalitet og utforming
- Tekniske installasjoner
- VVS-installasjoner
- Byggkonstruksjoner
- Elektro- og automatikkinstallasjoner
- Dokumentasjonsforståelse
- Energi- og miljøeffektive bygg
- Globale og nasjonale miljøutfordringer
- Begreper for KEM-faget
- Energikrav og tekniske begreper i byggtekniske forskrifter
- Tilstandsrapport
- Inneklima og inneklimaparametre
- Prinsipper for energieffektive bygg
- Energibudsjett NS 3031
- Passivhusstandard NS 3700/3701
- Energivurdering og energimerking
- Lokal og fornybar energiforsyning
- ENØK tiltak
En del av emne 4 vil være et et gruppearbeid hvor prosjektet er å lage en hovedrapport av et undervisningsbygg eller tilsvarende. Det innebærer tilstandsanalyse med rapport av kjøleanlegg, ventilasjonsanlegg, varmeanlegg, varmtvannsanlegg og lysanlegg med forslag til tiltak.
Det vil også være lab. øvelser på ventilasjons- og varmeanlegg. Hvis mulig blir det også ekskursjon til et anlegg i drift.
Emnet har følgende arbeidskrav:
- Temaprøver, karaktersettes med karakterene A-F. Alle temaprøver må være levert innen oppsatte frister og vurderes til en beståttkarakter for å bli godkjent.
- Lab-øvelse som gjennomføres i gruppe med leveranse av individuell lab-rapport
- For å få arbeidskravet godkjent må lab-øvelsen gjennomføres, og den individuelle lab-rapporten må oppfylle formelle krav til innhold og format i leveransen.
- Et gruppearbeid som skal levere en skriftlig tilstandsrapport. Rapporten skal inneholde en tilstandsanalyse av et bygg med undervisningsrelaterte formål og/eller et bygg med offentlig sambruk av lokaler.
- Valg av bygg og avgrensning av prosjektunderlag må være anbefalt av byggets eier og godkjent av skolen
- Presenteres av gruppa
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til prosess og læring
- Tilstandsrapporten inkludert gruppepresentasjon vurderes med en samlet karakter A-F
- For å få arbeidskravet godkjent må rapporten og presentasjonen vurderes til en beståttkarakter, og refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle krav til innhold.
- Gruppearbeidet er også et arbeidskrav i emnet Yrkesrettet kommunikasjon, se dette emnet
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 180 Time(r) |
Veiledning | 45 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 165 Time(r) |
For å kunne gå opp til eksamen må alle arbeidskrav være godkjent.
Sluttvurderingen av studentens kompetanse i emnet er basert på en eksamen med en skriftlig del og en individuell muntlig høring med utgangspunkt i tilstandsrapporten og læringsutbyttet i hele emnet. Eksamenen vurderes av minst to sensorer som setter en samlet karakter A-F.