00TB03E Byggesaken – for tekniske installasjoner

00TB03E Byggesaken – for tekniske installasjoner

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Klima, energi og miljø i bygg (KEM)
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      15
    • Start
      2023 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima
  • har kunnskap om inneklima, byggkonstruksjoner, byggematerialer og VVS-tekniske installasjoner i bygg
  • har kunnskap om rett energibruk i bygg og om hva som må til for å skape et godt inneklima
  • har kunnskap om termodynamikk og energi- og klimatekniske beregninger
  • har kunnskap om energimerking, metoder for energivurdering, måletekniske metoder og utstyr som benyttes i VVS-fagene
  • har innsikt i prinsipper for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer
  • har kunnskap om samkjøring av de tekniske anleggene slik at det sikres optimal driftsøkonomi og et godt inneklima
  • har innsikt i gjeldende regelverk, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet som gjelder innen VVS-fagene, og kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverket
Ferdigheter

Studenten:

  • kan kartlegge en situasjon, vurdere, identifisere, planlegge og iverksette tiltak som optimaliserer energibruk, reduserer miljøbelastning og sikrer tilfredsstillende inneklima i bygninger
  • kan finne fram og henvise til relevant fagstoff og utføre VVS-tekniske målinger og grunnleggende energitekniske beregninger i samsvar med gjeldende regelverk.
  • kan lese, forstå og anvende bygg-, og VVS-tekniske tegninger
  • kan anvende metoder for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer
  • kan reflektere over brann, fukt og lydtekniske forhold i byggverk samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn. Han kan gjøre rede for sine faglige valg og metoder og reflektere over egen faglig utøvelse
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen bransjen/yrket og delta i diskusjoner om nasjonale og globale klimautfordringer og stadig skjerpede krav til energieffektive tekniske installasjoner i bygg, uten at strenge energikrav skal gå på bekostning av funksjon, godt inneklima og andre viktige kvaliteter
  • kan bygge relasjoner på tvers av fag og formidle energiteknisk kompetanse til involverte aktører og legge grunnlaget for videre læring
  • kan bidra til å planlegge gode energiløsninger i byggeprosjekter. Studenten bidrar til å øke produktiviteten, innovasjon, konkurranseevne og lage bærekraftige bygg med god teknisk funksjonell kvalitet og utforming
Emnets tema
  1. Tekniske installasjoner
    1. VVS-installasjoner
    2. Byggkonstruksjoner
    3. Elektro- og automatikkinstallasjoner
    4. Dokumentasjonsforståelse
  2. Energi- og miljøeffektive bygg
    1. Globale og nasjonale miljøutfordringer
    2. Begreper for KEM-faget
    3. Energikrav og tekniske begreper i byggtekniske forskrifter
    4. Tilstandsrapport
    5. Inneklima og inneklimaparametre
    6. Prinsipper for energieffektive bygg
    7. Energibudsjett NS 3031
    8. Passivhusstandard NS 3700/3701
    9. Energivurdering og energimerking
    10. Lokal og fornybar energiforsyning
    11. ENØK tiltak

En del av emne 4 vil være et et gruppearbeid hvor prosjektet er å lage en hovedrapport av et undervisningsbygg eller tilsvarende. Det innebærer tilstandsanalyse med rapport av kjøleanlegg, ventilasjonsanlegg, varmeanlegg, varmtvannsanlegg og lysanlegg med forslag til tiltak.

Det vil også være lab. øvelser på ventilasjons- og varmeanlegg. Hvis mulig blir det også ekskursjon til et anlegg i drift.

Arbeidskrav
  • Temaprøver, karaktersettes med karakterene A-F.
  • Et gruppearbeid som består av tilstandsanalyse av et bygg med undervisningslokaler, en tilstandrsrapport leveres og presenteres av gruppa. Refleksjonsnotat og individuell fremføring, karaktersettes karaktersettes med karakterene A-F.
  • Obligatorisk lab. øvelse m/lab.rapport
  • Lokalgitt skriftlig eksamen
AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
180 Time(r)
Veiledning
45 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
165 Time(r)