00TB01A Realfaglige redskap

00TB01A Realfaglige redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Bygg
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • Bygg
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • kan anvende regneark for å løse byggfaglige og bransjerelaterte problemstillinger
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
  • kan bidra til organisasjonsutvikling
Emnets tema

Fysikk

  • Innledende emner
  • Kraft og rettlinjet bevegelse
  • Energi
  • Fysikk i væsker og gasser
  • Termofysikk
  • Elektrokjemi og korrosjon
  • Diverse byggrelaterte emner

Matematikk

  • Algebra
  • Likninger/ Ulikheter/ Formelregning
  • Praktiske emner
  • Trigonometri
  • Funksjoner
Arbeidskrav

Emnet har følgende arbeidskrav:

  • Minimum én individuell prøve i hvert hovedtema (fysikk og matematikk), vurderes med karakterene A-F. For å få godkjent prøvene, må hver av prøvene vurderes til en beståttkarakter.
  • Én individuell emneprøve hvor begge hovedtemaene (fysikk og matematikk) inngår, vurderes med karakterene A-F. For å oppnå beståttkarakter i prøven og få arbeidskravet godkjent, er det krav om at begge temaene i prøven vurderes til en beståttkarakter.
Kommentar til fordeling av arbeidstimer

Timer til lærerstyrt aktivitet/undervisning er 25 % lavere ved deltidstilbudet, og selvstudium har da tilsvarende flere timer.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
200 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
60 Time(r)
Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent, og studenten må ha minst 75 % oppmøte til undervisningstimene i emnet.

Det foretas en sluttvurdering av studentens kompetanse i emnet basert på arbeidskravene. Karakter A - F benyttes.