00HO01E Fordypningsoppgave

00HO01E Fordypningsoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2023 Vår
Læringsutbytte

Studentene skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for fordypningsoppgaven og læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.

Kunnskaper

Studenten:

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget – barn og unge med særskilte behov
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder barn med særskilte behov
  • forstår egen faggruppes betydning i et oppvekstperspektiv og kan drøfte sammenhengen mellom teori om barn med særskilte behov og praksis
Ferdigheter

Studenten:

  • kan kartlegge en situasjon gjeldende barn med særskilte behov, identifisere en faglig problemstilling og komme med forslag til tiltak i samarbeid med pedagogisk ansvarlig i barnehagen og PPT
  • kan finne informasjon og fagstoff fra oppvekstområdet som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning og har forståelse for barns behov innen oppvekstfaget
  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i sitt arbeid med barn med særskilte behov og etiske retningslinjer i forhold til skriftlig arbeid
Emnets tema
  • Tema for fordypningsoppgaven skal være praksisrettet og konkret.
  • Fordypningsoppgaven skal være knyttet til ett eller flere delemner i utdanningens emner.
  • Tema for fordypningsoppgaven skal vise etisk refleksjon, faglig forståelse, bruk av relevant teori og erfaringer fra praksis.
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Studenten skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Fordypningsoppgaven skal være praksisrettet og konkret være knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner. Utviklingsprosjektet som studenten gjennomførte i praksisperioden kan danne grunnlaget for fordypningsoppgaven. Studenten skal gjennom fordypningsoppgaven vise evne til refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Fordypningsoppgaven skal danne grunnlaget for muntlig eksamen som gjennomføres individuelt.

Arbeidskrav

Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang: 15 – 20 sider

Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres i utgangspunktet i gruppe. Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig / tentativ problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen leveres til fastsatt tid i 4. semester. Erfaringer fra praksisperioden knyttes til fordypningsoppgaven.

Studentgruppa har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger frem og for de som er deltakere.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Veiledning
20 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
120 Time(r)
Vurdering
  • For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha bestått emnene og praksis / prosjektperioden.
  • Fordypningsoppgaven skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.
  • Muntlig eksamen vurderes med en intern og en ekstern sensor.
  • Endelig individuelle eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen.

Fordypningsoppgaven utgjør i hovedsak den skriftlige delen av utdanningens avsluttende eksamen, og skal vurderes i forhold til følgende kriterier:

Faglig rettet:

Oppgaven skal gjenspeile problemområder innen fordypningsområdet. Kompetanse fra studentenes basisfag / grunnutdanning skal komme til uttrykk.

Metodisk redegjøringskrav:

Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne frem kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og vise til saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med etiske retningslinjer for oppgaveskriving.

Selvstendighet:

Besvarelsen må vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles kritisk, saklig og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.

Oppgavelikhet:

Besvarelsen må ikke ha påfallende likheter med andre besvarelser eller annet publisert materiale.

Karakter:

Det gis en foreløpig skriftlig karakter på fordypningsoppgaven, ca. 14 dager etter innlevering.