00HO01D Barn og unge med særskilte behov

00HO01D Barn og unge med særskilte behov

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2023 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kjennskap til organisatoriske rammer som gjelder spesialpedagogisk hjelp i barnehage.
  • har kjennskap til prinsippene om universell utforming.
  • har kunnskap om barn med atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemning, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner.
  • har kunnskap om aktuelle observasjoner, tiltak og tverrfaglig samarbeid i forhold til barn med særskilte behov.
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter i forhold til barn med særskilte behov, herunder, Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova) og Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om, og observasjoner av barn med særskilte behov for å tilrettelegge for læring og utvikling ved atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemming, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner.
  • kan kartlegge situasjoner, identifisere faglige problemstillinger og sette i gang nødvendige tiltak for barn med særskilte behov, i samarbeid med pedagogisk ansvarlig i barnehagen og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT).
  • kan anvende prinsippene om universell utforming.
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med barn med særskilte behov
Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning og bidrar til godt samarbeid med vekt på brukermedvirkning i utøvelsen av arbeidet med barn med særskilte behov og deres familier.
  • kan bygge relasjoner i et tverrfaglig og tverretatlig samarbeid som PPT, barnevernstjenesten og andre relevante samarbeidsgrupper.
  • kan utvikle metoder innenfor aktuelle hjelpe- og læremidler tilpasset barn med særskilte behov i samarbeid med pedagogisk ansvarlig i barnehagen, PPT og pårørende
Emnets tema

4a Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov 

Sentrale tema:

  • Spesialpedagogisk hjelp
    • Likeverdig og tilrettelagt opplæring
    • Rett til spesialpedagogisk hjelp
    • Sakkyndig vurdering og enkeltvedtak
    • Fullverdig liv og særskilt omsorg
  • Generelle og spesifikke lærevansker
  • Rettigheter og lovverk for barn og unge med særskilte behov og deres familier
  • Samarbeid med barnets hjem
  • Tverrfaglig og Tverretatlig samarbeid med hjelpeapparatet
    • Samarbeid med pedagogisk – psykologisk tjeneste (PPT)
    • Samarbeid med barnevernet
    • Samarbeid med barne – og ungdomspsykiatrien (BUP)
    • Samarbeid med habiliteringstjenesten
    • Samarbeid med hjelpemiddelsentralen
  • Aktuelle hjelpe- og læremidler (herunder digitale verktøy)
  • Familie- og miljørelaterte tiltak
  • Individuelle opplæringsplaner - IOP
  • Individuell plan - IP
  • Universell utforming
  • Overgang barnehage/skole

4b. Atferdsvansker (egenledelsesvansker)

Sentrale tema:

  • Teorier om atferdsvansker
  • Utredning og diagnostisering
  • Risikofaktorer og årsaksforhold
    • Risikofaktorer og problemutvikling
    • Beskyttende forhold – motstandsdyktighet og resiliens
  • Autismespekterforstyrrelser
  • Tilleggsvansker

4c. Lærevansker

Sentrale tema:

  • Språkvansker
  • Lese- og skrivevansker
  • Matematikkvansker
  • Sammensatte lærevansker
  • Persepsjons- og motoriske vansker 
  • Hørselshemming
  • Synshemming 
  • Skjulte funksjonshemninger

4d. Fysisk og psykisk funksjonshemming

Sentrale tema:

  • Normalitet og avvik
  • Funksjonshemminger og funksjonshinder
  • Diskriminering, utestengning og mobbing
  • Det inkluderende samfunn: enhet og mangfold

4e. Psykiske og sosiale vansker

Sentrale tema:

  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Barn i krise
  • Psykiske lidelser hos barn og unge
  • Avhengighetslidelser
  • Foreldrenes rusmisbruk og psykiske lidelser

4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker

Sentrale tema

  • Minoriteter og mangfold i barnehage og samfunn
  • Morsmål og norsk som andrespråk
  • Tospråklig språkopplæring
  • Minoritets barn med særskilte behov

4g. Barn i risikosituasjoner

Sentrale tema:

  • Risikofaktorer og mestringsstrategier
  • Barn og skilsmisser
  • Alvorlig syke barn
  • Barn som pårørende
  • Omsorgssvikt
  • Fysiske og psykiske overgrep
  • Seksuelt misbruk
  • Tiltak i barnevernet
  • Tiltak i barnehage
Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: barn med særskilte behov av ulik og sammensatt art

Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang 5 – 8 sider.

Ta utgangspunkt i egen eller tenkt arbeidsplass og «velg deg ut» et barn med særskilte behov.

1. Beskriv barnets utfordringer, lærevansker og evt. funksjonshemning

2. Beskriv hvilke behov barnet har for hjelp

3. Undersøk og gjør rede for hvilke rettigheter barnet og barnets familie har

4. Gjør rede for og faglig begrunn hvordan du vil tilrettelegge for dette barnet

Arbeidskrav 2: Tverrfaglig samarbeid

Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang 5 - 8 sider.

Beskriv en case fra et tverrfaglig samarbeid og drøft hvordan du som yrkesutøver kan nyttiggjøre deg kompetansen til de ulike faginstansene

Arbeidskrav 3: Individuell skriftlig refleksjon

Individuell skriftlig refleksjon over eget læringsutbytte av emne. Omfang: 1 -2 sider

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
96 Time(r)
Veiledning
32 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
192 Time(r)
Vurdering

Arbeidskrav 1:

Skriftlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer. Vurdering gis med karakter A – F.

Arbeidskrav 2:

Skriftlig tilbakemelding fra lærer. Vurdering gis med karakter A – F.

Arbeidskrav 3:

Vurdering: bestått / ikke bestått.