00HO01C Helsefremmende og forebyggende arbeid

00HO01C Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2022 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om oppvekstmiljø, helsefremmende og forebyggende arbeid i et historisk og flerkulturelt framtidsperspektiv for barn med særskilte behov
  • har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid og hvilken betydning tidlig innsats har for helse, læring og utvikling for barn med særskilte behov
  • har innsikt i relevante lover, føringer og strategiplaner i folkehelsearbeid
  • har kunnskap om hvordan livsstil, skjulte funksjonshemninger, bevegelsesvansker, fysisk aktivitet og kosthold virker inn på psykisk, fysisk og sosial helse for barn med særskilte behov
  • har kunnskap om teorier som fokuserer på hva som fremmer god helse for barn med særskilte behov
Ferdigheter

Studenten:

  • kan kartlegge problemstillinger og identifisere ressurser og utfordringer i barns oppvekstmiljø som har betydning for folkehelsa for; barn med særskilte behov
  • kan kartlegge og iverksette helsefremmende tiltak innen livsstil, kosthold og fysisk aktivitet for å forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse for barn med særskilte behov
  • kan finne informasjon om helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge med særskilte behov
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for innholdet i begrepene, helse, folkehelse, livsstil, skjulte funksjonshemninger og oppvekstmiljø i forhold til helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge med særskilte behov
  • kan bygge relasjoner i samarbeid med barn med særskilte behov, foreldre, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • har utviklet en etisk grunnholdning innen helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid for barn med særskilte behov med vekt på helse, folkehelse, livsstil, skjulte funksjonshemninger, kosthold og fysisk aktivitet
  • har forståelse for dagens helseutfordringer og helseutfordringer i årene fremover for barn med særskilte behov
Emnets tema

3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid

Sentrale tema:

  • Helsefremmende – og sykdomsforebyggende arbeid
    • Salutogenese
    • Mestring
    • Empowerment
  • Sentrale begreper i folkehelsearbeid
    • Hva er helse?
    • Hvordan måles helse?
    • Hva påvirker helsen?
    • Arv og miljø?
    • Livsstil eller miljø?
  • Dagens helseutfordringer og helseutfordringer i årene fremover
    • Epidemiologi
  • Sentrale lovverk, føringer, strategiplaner i folkehelsearbeid
    • Folkehelseloven
  • Betydningen av tidlig innsats
    • Helserelatert atferd
    • Etablering av gode helsevaner
  • Sosiale nettverk for barn med særskilte behov
    • Sosiale miljøfaktorer
    • Samspill og tilknytning
  • Miljøarbeid
    • Hjelp til selvhjelp

3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet

Sentrale tema:

  • Livsstilsrelaterte sykdommer
    • Tidlig innsats
  • Påvirkning til positiv helseatferd
  • Skjulte funksjonshemninger
    • Astma og allergi
    • Sukkersyke (diabetes)
    • Epilepsi
    • Hjertefeil
    • Cøliaki
  • Kosthold
    • Matvareallergi, intoleranse og aktuelle dietter
  • Fysisk aktivitet og bevegelsesvansker
    • Celebral Parese
    • Muskelsykdommer
    • Revmatiske sykdommer
    • Ryggmargsbrokk
    • Hodeskader
    • Ryggmargsskader
Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Planlegging og gjennomføring av helserelatert fysisk aktivitet

Velg en aktuell situasjon med ett eller flere barn og unge med særskilte behov, på egen eller tenkt arbeidsplass. Planlegg, begrunn og gjennomfør en aktivitet som kan bidra til positiv helseatferd.

Skriftlig / praktisk oppgave som besvares individuelt eller i gruppe. Omfang skriftlig del: 5 – 8 sider. Omfang praktisk del: gjennomføres inne på skolen sammen med medstudenter og lærer. Tid: 30 min.

Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig refleksjon

Individuell skriftlig refleksjon over eget læringsutbytte i emnet. Omfang: 1 - 2 sider.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Veiledning
24 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
192 Time(r)
Vurdering

Arbeidskrav 1:

Umiddelbar muntlig tilbakemelding fra lærer og medstudenter. Vurdering bestått / ikke bestått.

Arbeidskrav 2:

Vurdering bestått / ikke bestått.