00HO01B Pedagogikk og didaktikk
00HO01B Pedagogikk og didaktikk
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeOppvekstfag
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- StudiestedKuben
- Studiepoeng12
- Start2022 Høst
Læringsutbytte for emnet.
Studenten:
- har kunnskap om pedagogiske læringsteorier og didaktiske metoder.
- har kunnskap om de ulike utviklingsområdene: språk - , og kognitiv-, motorisk-. Sosial og emosjonell utvikling.
- har kunnskap om hvordan lek og aktivitet påvirker barns læring, utvikling, psykiske og fysiske helse
- har kunnskap om egenledelse i lek og læring.
- har kunnskap om ulike former for lek, aktivitet, samspill og læring.
- forstår voksen rollens betydning i barns lek og aktivitet
- har kunnskap om ulike didaktiske metoder for observasjon- kartlegging, planlegging og dokumentasjon og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet.
- har kunnskap om betydningen motivasjon, sosial kompetanse og danningsprosesser har for barns læring og utvikling
Studenten:
- kan anvende observasjons-, plan-, og kartleggings- og dokumentasjonsverktøy i arbeid med barn med særskilte behov for å fremme lek, aktivitet, danning, samspill og utvikling.
- kan anvende kunnskap om barns interesser, utviklingsnivå og delta aktivt i samspill med barn.
- kan anvende IKT-verktøy i arbeid med kartlegging, observasjon, planlegging, og dokumentasjon av aktiviteter for barn med særskilte behov.
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant innenfor pedagogikk og didaktikk for barn med særskilte behov.
- kan kartlegge og identifisere det enkelte barns behov og behov for iverksetting av nødvendige pedagogiske tiltak
Studenten:
- har forståelse hva som kjennetegner barn og unge og kan derigjennom legge arbeidet til rette for den enkelte.
- kan utføre pedagogisk arbeid tilpasset barns individuelle behov.
- kan utvikle didaktiske arbeidsmetoder med vekt på barns individuelle behov
2a. Utvikling og læring
Sentrale tema:
- Ulike pedagogiske læringsteorier
- Ulike utviklingsteoretiske perspektiver
- Språkutvikling
- Kognitiv utvikling
- Motorisk utvikling
- Sosial og emosjonell utvikling
- Leke- og læringsprosesser
- Motivasjonsteorier
- Danningsprosesser
- Relasjonsbygging mellom barn/ ungdom og voksne
- Endrings og utviklingskompetanse
- Tilpasset læring
2b. Sosial kompetanse
Sentrale tema:
- Empati og rolletaking
- Prososiale handlinger og holdninger
- Selvkontroll
- Selvhevdelse og en positiv selvoppfatning
- Lek og glede
- Danning
- Livslang
2c. Lek og læring
Sentrale tema:
- Leken og aktivitetens betydning for danning, læring og utvikling
- Leken og aktivitetens egenverdi
- Betydningen av lek og aktiviteter for barn og unges psykiske og fysiske helse
- Sosialt samspill i lek og aktiviteter
- Vennskap
- Ulike former for lek
- Lek og aktivitet tilpasset funksjons -, utviklings – og modningsnivå
- Betydningen av tidlig innsats
- Barne og ungdomskultur
- Demokrati, likestilling og roller
- Ulike kulturer, etniske likheter og forskjeller
- Identifisering av
- Ulike former for lek og aktivitet
- Kjønnsroller og samspill i lek og aktivitet
- Voksenrollen i barn og unges lek og aktivitet
- Gripe tak i barn og unges interesser
- Igangsetting og involvering
- Barns medvirkning
- Egenledelse
- Planlegging
- Organisering
- Arbeidshukommelse
- Igangsetting
- Fleksibilitet
- Selvregulering
- Selvmonitorering
2d. Didaktikk
Sentrale tema:
- Didaktisk relasjonsmodell
- Undervisnings- og opplæringsmetoder
- Grep om begreper
- Observasjon, planlegging, kartlegging og dokumentasjon
- Anvende observasjon som metode
- Anvende planlegging som metode
- Anvende kartlegging som metode
- Anvende dokumentasjon som metode
- IKT som pedagogisk verktøy
Arbeidskrav 1: utviklingspsykologi
1. Velg en aktivitet. Forklar hvordan aktiviteten stimulerer de ulike utviklingsområdene etter alder, - modning – og funksjonsnivå.
2. Gjør rede for to valgte utviklingsteoretiske perspektiver og knytt disse til den valgte aktiviteten.
Muntlig fremlegg som besvares individuelt eller i gruppe. Tid: ca. 20 min. Medstudenter og lærer gir tilbakemelding på fremlegget
Arbeidskrav 2: Didaktikk og sosial kompetanse
Observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere en aktivitet som stimulerer barns sosiale kompetanse. Bruk didaktisk relasjonsmodell.
Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe. Omfang: 5 – 8 sider
Arbeidskrav 3: Individuell muntlig refleksjon
Individuell muntlig refleksjon over eget læringsutbytte i emnet. Tid: 15 min.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Veiledning | 24 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 144 Time(r) |