00HO01B Pedagogikk og didaktikk

00HO01B Pedagogikk og didaktikk

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2022 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet.

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om pedagogiske læringsteorier og didaktiske metoder.
  • har kunnskap om de ulike utviklingsområdene: språk - , og kognitiv-, motorisk-. Sosial og emosjonell utvikling.
  • har kunnskap om hvordan lek og aktivitet påvirker barns  læring, utvikling, psykiske og fysiske helse
  • har kunnskap om egenledelse i lek og læring.
  • har kunnskap om ulike former for lek, aktivitet, samspill og læring.
  • forstår voksen rollens betydning i barns lek og aktivitet
  • har kunnskap om ulike didaktiske metoder for observasjon- kartlegging, planlegging og dokumentasjon og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet.
  • har kunnskap om betydningen motivasjon, sosial kompetanse og danningsprosesser har for barns læring og utvikling
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende observasjons-, plan-, og kartleggings- og dokumentasjonsverktøy i arbeid med barn med særskilte behov for å fremme lek, aktivitet, danning, samspill og utvikling.
  • kan anvende kunnskap om barns interesser, utviklingsnivå og delta aktivt i samspill med barn.
  • kan anvende IKT-verktøy i arbeid med kartlegging, observasjon, planlegging, og dokumentasjon av aktiviteter for barn med særskilte behov.
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant innenfor pedagogikk og didaktikk for barn med særskilte behov.
  • kan kartlegge og identifisere det enkelte barns behov og behov for iverksetting av nødvendige pedagogiske tiltak
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse hva som kjennetegner barn og unge og kan derigjennom legge arbeidet til rette for den enkelte.
  • kan utføre pedagogisk arbeid tilpasset barns individuelle behov.
  • kan utvikle didaktiske arbeidsmetoder med vekt på barns individuelle behov
Emnets tema

2a. Utvikling og læring

Sentrale tema:

  • Ulike pedagogiske læringsteorier
  • Ulike utviklingsteoretiske perspektiver
  • Språkutvikling
  • Kognitiv utvikling
  • Motorisk utvikling
  • Sosial og emosjonell utvikling
  • Leke- og læringsprosesser
  • Motivasjonsteorier
  • Danningsprosesser
  • Relasjonsbygging mellom barn/ ungdom og voksne
  • Endrings og utviklingskompetanse
  • Tilpasset læring

2b. Sosial kompetanse

Sentrale tema:

  • Empati og rolletaking
  • Prososiale handlinger og holdninger
  • Selvkontroll
  • Selvhevdelse og en positiv selvoppfatning
  • Lek og glede
  • Danning
  • Livslang

2c. Lek og læring

Sentrale tema:

  • Leken og aktivitetens betydning for danning, læring og utvikling
    • Leken og aktivitetens egenverdi
    • Betydningen av lek og aktiviteter for barn og unges psykiske og fysiske helse
  • Sosialt samspill i lek og aktiviteter
    • Vennskap
  • Ulike former for lek
    • Lek og aktivitet tilpasset funksjons -, utviklings – og modningsnivå
    • Betydningen av tidlig innsats
  • Barne og ungdomskultur
    • Demokrati, likestilling og roller
    • Ulike kulturer, etniske likheter og forskjeller
  • Identifisering av
    • Ulike former for lek og aktivitet
    • Kjønnsroller og samspill i lek og aktivitet
  • Voksenrollen i barn og unges lek og aktivitet
    • Gripe tak i barn og unges interesser
  • Igangsetting og involvering
    • Barns medvirkning
  • Egenledelse
    • Planlegging
    • Organisering
    • Arbeidshukommelse
    • Igangsetting
    • Fleksibilitet
    • Selvregulering
    • Selvmonitorering

2d. Didaktikk

Sentrale tema:

  • Didaktisk relasjonsmodell
  • Undervisnings- og opplæringsmetoder
    • Grep om begreper
  • Observasjon, planlegging, kartlegging og dokumentasjon
    • Anvende observasjon som metode
    • Anvende planlegging som metode
    • Anvende kartlegging som metode
    • Anvende dokumentasjon som metode
  • IKT som pedagogisk verktøy
Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: utviklingspsykologi

1. Velg en aktivitet. Forklar hvordan aktiviteten stimulerer de ulike utviklingsområdene etter alder, - modning – og funksjonsnivå.

2. Gjør rede for to valgte utviklingsteoretiske perspektiver og knytt disse til den valgte aktiviteten.

Muntlig fremlegg som besvares individuelt eller i gruppe. Tid: ca. 20 min. Medstudenter og lærer gir tilbakemelding på fremlegget

Arbeidskrav 2: Didaktikk og sosial kompetanse

Observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere en aktivitet som stimulerer barns sosiale kompetanse. Bruk didaktisk relasjonsmodell.

Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe. Omfang: 5 – 8 sider

Arbeidskrav 3: Individuell muntlig refleksjon

Individuell muntlig refleksjon over eget læringsutbytte i emnet. Tid: 15 min.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Veiledning
24 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
144 Time(r)
Vurdering

Arbeidskrav 1:

Student og lærer setter en vurdering med karakter A – F.

Arbeidskrav 2:

Skriftlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer. Vurdering gis med karakter A – F.

Arbeidskrav 3:

Vurdering bestått / ikke bestått.