00HO01A Generell del

00HO01A Generell del

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2022 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om begreper og teorier innenfor oppvekstfaget, etikk, kommunikasjon, samhandling, relasjon, sosiologi og psykologi.
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter gjeldende for oppvekstsektoren.
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen sentrale lover, forskrifter og styringsdokumenter som regulerer oppvekstetater.
  • har innsikt i helse- og oppvekstpolitikk og oppvekstfagenes historie, utvikling og føringer.
  • forstår hvilken betydning levekår og folkehelse har i dagens samfunn
  • har kjennskap til andre yrkesgrupper innen helse – og oppvekstsektoren
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer og veiledningsformer for å kommunisere profesjonelt med barn, foreldre og annet fagpersonell.
  • kan anvende generell studieteknikk, prosjekt og utviklingsarbeid og ha ferdigheter i IKT.
  • kan kartlegge situasjoner og identifisere faglige problemstillinger knyttet til barns individuelle behov for helse, læring og utvikling.
  • kan anvende teori om konflikthåndtering i sitt arbeid med barn og deres familier.
  • kan anvende kunnskap om sosiologi, psykologi og etikk i sin yrkesutøvelse for å fremme læring, utvikling og helse.
  • kan finne frem til aktuelle lover, forskrifter og styringsdokumenter for oppvekstsektoren i sin egen yrkesutøvelse
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer og kan reflektere over egne, holdninger og verdier.
  • har utviklet en etisk grunnholdning og relasjonskompetanse i sitt arbeid med barn og deres familier.
  • kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i møte med barn og deres familie
Emnets tema

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

Sentrale tema:

  • Studieteknikk
    - struktur og planlegging av eget studiearbeid
    - oversiktslesing, innholdslesing, oppgaveskriving, tankekart, disposisjon
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Problembaserte prosjekter
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Problembasert læring (PBL)
  • Mappevurdering
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Refleksjon og prerefleksjon, individuelt og i gruppe
  • Åpne og lukkede spørsmål, motiverende samtale
  • Aktiv læring
  • Studenten som ressurs, studentinvolvering og - medvirkning
  • Informasjonsteknologi (IKT)
  • Bruk av læringsplattformen Its Learning
  • Kritisk bruk av nettkilder
  • Bruk av word, power point, lyd og bilde

1b. Kommunikasjon, relasjon og samhandling

Sentrale tema:

  • Kommunikasjonsteori
  • Relasjonskompetanse og samhandlingsteori
  • Samarbeid i grupper av ulik størrelse
  • Samspill og samskapning
  • Veiledningsteori og veiledning
  • Ledelse
  • Konflikthåndtering
  • Kultur
    • Tverrkulturell
    • Flerkulturell

1c. Etikk

Sentrale tema:

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier, normer og verdioppfatninger
    • Livssyn
    • Analyse av visjoner og verdigrunnlag på egen arbeidsplass
  • Menneskerettighetene
  • Etikk og moral
    • Teori
    • Etiske prinsipper
    • Etiske dilemmaer
    • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
    • Anvendelse i eget yrke
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse – og oppvekstsektoren sett i forhold til ulike verdier og normer
  • Yrkes – og profesjonsetikk
    • Avgrensing av eget profesjonsfelt
    • Tverrfaglig samarbeid
  • Lovverket
  • Taushetsplikt
  • Brukermedvirkning og brukerstyring
  • Samtykkekompetanse
    • Forholdet mellom frivillighet, makt, avmakt, tvang og kontroll

1d. Helse – og oppvekstfagene i samfunnet

Sentrale tema:

  • Helse – og oppvekstfagenes historie, utvikling, ståsted og utfordringer
  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse – og oppvekstpolitiske prioriteringer
  • Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
  • Velferdsteknologi og innovasjon

1e. Lovverk og styringsdokumenter i oppvekstsektoren

Sentrale tema:

  • Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
    • NOU 2012: Til barnas beste
    • Lov om barnehager med forabeid og forskrifter
    • Rammeplan for barnehager
    • Generell del av læreplanen Kunnskapsløftet (LK06)
    • Opplæringslovens § 13 – 7 Skolefritidsordning
    • Opplæringslovens § 9a Elevenes psykososiale og fysiske arbeidsmiljø
    • Opplæringsloven Kap. 5 om spesialundervisning
    • Lov om helsetjenste i kommunene §§1 -3 og 2 – 1
    • Lov om sosiale tjenester §§ 4- 2 bokstav a og 4 – 3
    • Lov om folkehelsearbeid (Folkehelseloven). Kap.1 til 3
    • Brukernes rettssikkerhet, lovbaserte rettigheter og plikter
    • Saksbehandling
    • Individuelle planer
    • St. mld. 22 (2010 – 2011). Motivasjon, mestring og muligheter
    • St. mld. 24 (2012 – 2013). Kompetansestrategien
    • St. mld. 47 (2008 – 2009). Samhandlingsreformen
    • Lov om barnevernstjenester
  • Levekår og folkehelse
  • Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll
  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, føringer og prioriteringer i oppvekstsektoren
  • Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
  • Offentlig og privat ansvar, omsorg, oppvekst og velferd
  • Økonomi og finansiering
  • Finansieringsordninger
  • Profesjonalisering
  • Beslutningsmyndighet

1f. Sosiologi og psykologi

Sentrale tema:

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
  • Sosialiseringsprosessen
  • Grunnleggende psykologi
  • Teori med praktisk anvendelse
  • Gruppeprosesser
  • Gruppepsykologi
    • Roller, makt og avmakt
    •  Nettverksteori og systemteori
  • Kulturelt mangfold
  • Læringspsykologi
  • Utviklingsteorier, livsløpet
  • Emosjoner
    •  behov og motivasjon
  • Forsvarsmekanismer
  • Barn og unge i krise og sorg
    • Kriseforløp
    • Traumatiske kriser
    • Utviklingskriser
Arbeidskrav

1) Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig innlevering av gruppeoppgave. Antall ord: 2500 +/- 10 %. Fagsamtale gruppevis og individuelt etter innlevering. 

Refleksjonsnotat.

 

2) Individuell oppgave:
Tema: Etikk, sosiologi og psykologi - Skriftlig individuell oppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %.

Refleksjonsnotat.
 

Eksamen:
Eksamen emne 1, er en sammenstilling av de to gjennomførte arbeidskravene, fulgt av en muntlig fagsamtale med faglærer og sensor.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
96 Time(r)
Veiledning
32 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
192 Time(r)
Vurdering

1) Gruppeoppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått. Lærer gir skriftlig og muntlig tilbakemelding på oppgave og fagsamtale.

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.

 

2) Individuell oppgave:
Vurderes med gradert karakter A-F

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.

 

Eksamen:
Karakteren på emne 1, eksamen er A-E; F er ikke bestått.  For å gå opp til eksamen i emne 1 må begge arbeidskrav være bestått.