00HO01A Generell del
00HO01A Generell del
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeOppvekstfag
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- StudiestedKuben
- Studiepoeng12
- Start2022 Høst
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
- har kunnskap om begreper og teorier innenfor oppvekstfaget, etikk, kommunikasjon, samhandling, relasjon, sosiologi og psykologi.
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter gjeldende for oppvekstsektoren.
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen sentrale lover, forskrifter og styringsdokumenter som regulerer oppvekstetater.
- har innsikt i helse- og oppvekstpolitikk og oppvekstfagenes historie, utvikling og føringer.
- forstår hvilken betydning levekår og folkehelse har i dagens samfunn
- har kjennskap til andre yrkesgrupper innen helse – og oppvekstsektoren
Studenten:
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer og veiledningsformer for å kommunisere profesjonelt med barn, foreldre og annet fagpersonell.
- kan anvende generell studieteknikk, prosjekt og utviklingsarbeid og ha ferdigheter i IKT.
- kan kartlegge situasjoner og identifisere faglige problemstillinger knyttet til barns individuelle behov for helse, læring og utvikling.
- kan anvende teori om konflikthåndtering i sitt arbeid med barn og deres familier.
- kan anvende kunnskap om sosiologi, psykologi og etikk i sin yrkesutøvelse for å fremme læring, utvikling og helse.
- kan finne frem til aktuelle lover, forskrifter og styringsdokumenter for oppvekstsektoren i sin egen yrkesutøvelse
Studenten:
- har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer og kan reflektere over egne, holdninger og verdier.
- har utviklet en etisk grunnholdning og relasjonskompetanse i sitt arbeid med barn og deres familier.
- kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i møte med barn og deres familie
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
Sentrale tema:
- Studieteknikk
- struktur og planlegging av eget studiearbeid
- oversiktslesing, innholdslesing, oppgaveskriving, tankekart, disposisjon - Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Problembaserte prosjekter
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Problembasert læring (PBL)
- Mappevurdering
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Refleksjon og prerefleksjon, individuelt og i gruppe
- Åpne og lukkede spørsmål, motiverende samtale
- Aktiv læring
- Studenten som ressurs, studentinvolvering og - medvirkning
- Informasjonsteknologi (IKT)
- Bruk av læringsplattformen Its Learning
- Kritisk bruk av nettkilder
- Bruk av word, power point, lyd og bilde
1b. Kommunikasjon, relasjon og samhandling
Sentrale tema:
- Kommunikasjonsteori
- Relasjonskompetanse og samhandlingsteori
- Samarbeid i grupper av ulik størrelse
- Samspill og samskapning
- Veiledningsteori og veiledning
- Ledelse
- Konflikthåndtering
- Kultur
- Tverrkulturell
- Flerkulturell
1c. Etikk
Sentrale tema:
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier, normer og verdioppfatninger
- Livssyn
- Analyse av visjoner og verdigrunnlag på egen arbeidsplass
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral
- Teori
- Etiske prinsipper
- Etiske dilemmaer
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Anvendelse i eget yrke
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse – og oppvekstsektoren sett i forhold til ulike verdier og normer
- Yrkes – og profesjonsetikk
- Avgrensing av eget profesjonsfelt
- Tverrfaglig samarbeid
- Lovverket
- Taushetsplikt
- Brukermedvirkning og brukerstyring
- Samtykkekompetanse
- Forholdet mellom frivillighet, makt, avmakt, tvang og kontroll
1d. Helse – og oppvekstfagene i samfunnet
Sentrale tema:
- Helse – og oppvekstfagenes historie, utvikling, ståsted og utfordringer
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse – og oppvekstpolitiske prioriteringer
- Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
- Velferdsteknologi og innovasjon
1e. Lovverk og styringsdokumenter i oppvekstsektoren
Sentrale tema:
- Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
- NOU 2012: Til barnas beste
- Lov om barnehager med forabeid og forskrifter
- Rammeplan for barnehager
- Generell del av læreplanen Kunnskapsløftet (LK06)
- Opplæringslovens § 13 – 7 Skolefritidsordning
- Opplæringslovens § 9a Elevenes psykososiale og fysiske arbeidsmiljø
- Opplæringsloven Kap. 5 om spesialundervisning
- Lov om helsetjenste i kommunene §§1 -3 og 2 – 1
- Lov om sosiale tjenester §§ 4- 2 bokstav a og 4 – 3
- Lov om folkehelsearbeid (Folkehelseloven). Kap.1 til 3
- Brukernes rettssikkerhet, lovbaserte rettigheter og plikter
- Saksbehandling
- Individuelle planer
- St. mld. 22 (2010 – 2011). Motivasjon, mestring og muligheter
- St. mld. 24 (2012 – 2013). Kompetansestrategien
- St. mld. 47 (2008 – 2009). Samhandlingsreformen
- Lov om barnevernstjenester
- Levekår og folkehelse
- Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, føringer og prioriteringer i oppvekstsektoren
- Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
- Offentlig og privat ansvar, omsorg, oppvekst og velferd
- Økonomi og finansiering
- Finansieringsordninger
- Profesjonalisering
- Beslutningsmyndighet
1f. Sosiologi og psykologi
Sentrale tema:
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
- Sosialiseringsprosessen
- Grunnleggende psykologi
- Teori med praktisk anvendelse
- Gruppeprosesser
- Gruppepsykologi
- Roller, makt og avmakt
- Nettverksteori og systemteori
- Kulturelt mangfold
- Læringspsykologi
- Utviklingsteorier, livsløpet
- Emosjoner
- behov og motivasjon
- Forsvarsmekanismer
- Barn og unge i krise og sorg
- Kriseforløp
- Traumatiske kriser
- Utviklingskriser
1) Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig innlevering av gruppeoppgave. Antall ord: 2500 +/- 10 %. Fagsamtale gruppevis og individuelt etter innlevering.
Refleksjonsnotat.
2) Individuell oppgave:
Tema: Etikk, sosiologi og psykologi - Skriftlig individuell oppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %.
Refleksjonsnotat.
Eksamen:
Eksamen emne 1, er en sammenstilling av de to gjennomførte arbeidskravene, fulgt av en muntlig fagsamtale med faglærer og sensor.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 96 Time(r) |
Veiledning | 32 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 192 Time(r) |
1) Gruppeoppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått. Lærer gir skriftlig og muntlig tilbakemelding på oppgave og fagsamtale.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
2) Individuell oppgave:
Vurderes med gradert karakter A-F
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
Eksamen:
Karakteren på emne 1, eksamen er A-E; F er ikke bestått. For å gå opp til eksamen i emne 1 må begge arbeidskrav være bestått.