00HH95D Emne 4: Brukermedvirkning og relasjonskompetanse i praksis
00HH95D Emne 4: Brukermedvirkning og relasjonskompetanse i praksis
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Løringsutbytte for emne 4:
Studenten:
• har kunnskap om begreper, prosesser, samt faglige verktøy, metoder og tiltak innen målrettet arbeid som kan bidra til å forebygge psykiske helseplager og rusmiddelproblematikk
• har innsikt i lov- og regelverk som er relevant for arbeid med psykisk helsearbeid og rusarbeid
• har bransjekunnskap og kjennskap til målrettet arbeid i arbeidet med mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
• har bransjekunnskap og kjennskap til ulike tilbud for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
• forstår betydningen av målrettet arbeid i møte med psykiske lidelser og ruslidelser
Studenten:
• kan anvende faglig kunnskap for å forebygge bruk av tvang og makt innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
• kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker i kommunikasjon og samhandling med pasienter/brukere i ulike aldersgrupper
• kan finne informasjon og fagstoff om målrettet arbeid som er relevant for brukermedvirkning, relasjonsbygging og samhandling med pasient/bruker og pårørende
• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen målrettet arbeid med mennesker med problematikk knyttet til psykiske lidelser og ruslidelser
Studenten:
• har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder innenfor psykisk helsearbeid og rusarbeid
• har utviklet en etisk grunnholdning i forhold til bruk av makt og tvang, samt til bruk av metoder, strategier og tiltak innen målrettet arbeid
• kan utføre arbeid med målrettet arbeid i samsvar med behov hos mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser, samt deres pårørende
• kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag for å ivareta behov for omsorg, behandling og oppfølging hos mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
• kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar tverrfaglig, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid som har relevans for psykisk helsearbeid og rusarbeid
-
Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
-
Relasjons kompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
-
Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
-
Etiske sider ved samhandling
-
Konfliktforebygging, konflikthåndtering
-
Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
-
Behandlingsmodeller
-
Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
-
Miljøarbeiders rolle, identitet, relasjons kompetanse og kunnskapsbaserte praksis
-
Målrettet miljøarbeid
-
Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning | 134 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 133 Time(r) |