00HH95A Emne 1: Felles grunnlagsemne

00HH95A Emne 1: Felles grunnlagsemne

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emne 1:

Kunnskaper

Studenten:

• har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
• har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
• har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
• har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
• har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
• forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
• har kunnskap om generell studieteknikk og innovasjons- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten:

• kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
• kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
• kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
• kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevant for yrkesutøvelsen
• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten:

• har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, samt hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
• har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
• kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
• kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
• kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen

Emnets tema

Grunnelementer i helse-, sosial- og oppvekstfagarbeidet: Delemner: 

Delemne 1 - Arbeidsformer og metoder i studiet

1a. Arbeidsformer og metoder
•    Studieteknikk
•    Fagskriving
•    Innovasjons- og utviklingsarbeid

1b. Etikk
• Etiske teorier og prinsipp
• Etiske dilemma
• Etikk og teknologi
• Helhetlig menneskesyn

1c. Kommunikasjon og samhandling
• Brukerperspektivet
• Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
• Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
• Gruppeprosess og konflikthåndtering

1d. Lover og forskrifter
• Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker

1e. Sosiologi og psykologi
• Utviklingspsykologi
• Sosiale roller
• Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk

Arbeidskrav

1) Individuell skriftlig innlevering, 2500 ord +/- 20 %

2) Gruppeoppgave, skriftlig innlevereing, 3000 ord +/- 20 %

3) Refleksjonsnotat 

 

 

 

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
133 Time(r)
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning
134 Time(r)
Vurdering

1) Individuell oppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått.

2) Gruppeoppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått. 

3) Refleksjonsnotatet:
er bestått ved innlevering.