00HH17P Emne 5: Praksis

00HH17P Emne 5: Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      20
    • Start
      2023 Høst
Læringsutbytte

Praksis har eget læringsutbytte som er i tråd med det overordnede læringsutbyttet.

Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, kommunikasjon, relasjonsbygging og service samt relevante IKT-verktøy som anvendes i helse- og omsorgstjenesten
• helsepedagogikk og helserelatert kompetanse (Health literacy)
• har innsikt i relevante lover, forskrifter og avtaler som regulerer helse- og omsorgstjenesten og arbeidslivet
• har innsikt i kunnskapsbasert praksis
• har kunnskap om helse- og omsorgstjenesten og eget yrkesfelt i et tverrfaglig perspektiv
• kan oppdatere sin kunnskap om utviklingsprosjekter i helse- og omsorgstjenesten

Ferdigheter

Stuidenten:
• kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, kommunikasjon, relasjonsbygging og service overfor kollegaer, pasienter og pårørende
• kan anvende sin kunnskap om helsepedagogikk og helserelatert kompetanse overfor pasienter og pårørende
• kan anvende kunnskap om språk og kommunikasjonsteknikker for å forstå og bli forstått av pasienter og pårørende med ulik kulturell identitet
• kan anvende kunnskap om IKT-verktøy for å sikre medisinsk forsvarlighet, ivareta lovverk og forskrifter og kommunisere med pasienter og pårørende
• kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
• kan kartlegge en situasjon mht. kommunikasjon, service og pasientforløp og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten:
• har forståelse for etiske prinsipper som tillit, respekt, integritet og likeverd
• har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk i yrkesutøvelse
• kan utføre arbeid etter behov hos pasienter og pårørende og i samsvar med retningslinjer for helse- og omsorgstjenesten
• kan bygge relasjoner med egen yrkesgruppe, tverrfaglig og på tvers av organisasjoner og bransjer
• kan utvikle konkrete miljøtiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen

Arbeidskrav

Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og skal ha et omfang på minimum 10 uker og utgjøre 20 studiepoeng. 

Praksisplass og gjennomføring skal alltid godkjennes av skolen. Det er mulig å velge mellom to ulike former for gjennomføring:

  1. Praksisutplassering på en arbeidsplass innenfor helse- og omsorgstjenesten. Denne praksisformen anbefales for studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet og trenger praktisk erfaring fra slike arbeidsplasser
  2. Praksis gjennomført som prosjektarbeid på egen arbeidsplass. Dette er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid innenfor fagfeltet. Prosjektarbeidet skal gjennomføres i henhold til fastlagte retningslinjer. Prosjektarbeidet har som målsetting å bidra til fagutvikling i praksisfeltet som også kommer pasienter og pårørende til gode. Det er viktig at det gjøres en formell avtale mellom studenten og arbeidsgiveren, slik at studenten får tilstrekkelig tid til sitt prosjektarbeid.

Alle studenter som er ute i praksis – enten det er på egen eller en annen arbeidsplass, skal ha veiledning. Veiledningen er en forutsetning for å nå læringsutbyttet for praksisstudiet. Målet med veiledningen er at studenten lærer å reflektere over egen faglig utvikling og derigjennom bygger opp sin kompetanse i arbeidet med pasienter og pårørende innenfor fagområdet.

Når studenten er ute i praksis skal det levers en skriftlig innlevering på 1500 ord i første praksis og 2000-3000 ord i andre praksis som omhandler et utviklingsprosjekt (eller praksisrapport) .Problemstilling avklares med lærer.

I første praksis skal studenten også ha med egenvalgt litteratur.

Utviklingsprosjekt/praksisrapport skal presenteres på egen arbeidsplass og foran klassen.

Refleksjonsnotater skal også leveres.

Vurdering

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.

Vedlegg

Retningslinjer for praksis deles ut av fagansvarlig lærer.