00HH17A Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helsefagene

00HH17A Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helsefagene

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
• har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
• har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
• har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helseog omsorgspolitiske føringer
• har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
• har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet

Ferdigheter

Studenten:
• kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
• kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
• kan anvende kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og omsorgspolitiske føringer
• kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
• kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
• kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
• kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet

Generell kompetanse

Studenten:
• har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
• har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
• kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
• kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
• kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kollegaer
• har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse

Emnets tema

1a Arbeidsformer og metoder i studiet
Sentrale tema:

  • Læring
  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon
  • Informasjonsteknologi

1 b Helse- og omsorgsfagene i samfunnet
Sentrale tema:

• Helse- og omsorgsfagenes utvikling
• Teorier og begreper innen helse- og omsorgsfagene
• Verdier og normer i samfunnet og i helse- og omsorgsfagene

1c Etikk
Sentrale tema:

  • Menneskesyn
  • Livssyn og verdier
  • Menneskerettighetene
  • Etikk og moral, verdier og prinsipper, etiske dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Brukermedvirkning
  • Makt, tvang og kontroll

1d Kommunikasjon og samhandling
Sentrale tema:

  • Kommunikasjonsteori
  • Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling
  • Samhandling i grupper og organisasjoner
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledning

1e Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
Sentrale tema:

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og omsorgspolitiske prioriteringer
  • Folkehelse • Hverdagsmestring • Lovverket som regulerer helse- og omsorgssektoren
  • Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
  • Økonomi og finansiering
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
  • Omsorgsforskning

1f Sosiologi og psykologi
Sentrale tema:

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse og sosial ulikhet
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
Arbeidskrav

1) Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig innlevering av gruppeoppgave. Antall ord: 2500 +/- 10 %. Fagsamtale gruppevis og individuelt etter innlevering. 

Refleksjonsnotat.

 

2) Individuell oppgave:
Tema: Etikk, sosiologi og psykologi - Skriftlig individuell oppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %.

Refleksjonsnotat.
 

Eksamen:
Eksamen emne 1, er en sammenstilling av de to gjennomførte arbeidskravene, fulgt av en muntlig fagsamtale med faglærer og sensor.

Vurdering

1) Gruppeoppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått. Lærer gir skriftlig og muntlig tilbakemelding på oppgave og fagsamtale.

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.

2) Individuell oppgave:
Vurderes med gradert karakter A-F

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.

Eksamen:
Karakteren på emne 1, eksamen er A-E; F er ikke bestått.  For å gå opp til eksamen i emne 1 må begge arbeidskrav være bestått.