00HH17A Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helsefagene
00HH17A Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helsefagene
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramHelseadministrasjon
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
• har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
• har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
• har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helseog omsorgspolitiske føringer
• har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
• har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Studenten:
• kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
• kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
• kan anvende kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og omsorgspolitiske føringer
• kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
• kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
• kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
• kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Studenten:
• har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
• har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
• kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
• kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
• kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kollegaer
• har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
1a Arbeidsformer og metoder i studiet
Sentrale tema:
- Læring
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon
- Informasjonsteknologi
1 b Helse- og omsorgsfagene i samfunnet
Sentrale tema:
• Helse- og omsorgsfagenes utvikling
• Teorier og begreper innen helse- og omsorgsfagene
• Verdier og normer i samfunnet og i helse- og omsorgsfagene
1c Etikk
Sentrale tema:
- Menneskesyn
- Livssyn og verdier
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral, verdier og prinsipper, etiske dilemmaer
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Brukermedvirkning
- Makt, tvang og kontroll
1d Kommunikasjon og samhandling
Sentrale tema:
- Kommunikasjonsteori
- Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling
- Samhandling i grupper og organisasjoner
- Relasjonskompetanse
- Veiledning
1e Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
Sentrale tema:
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og omsorgspolitiske prioriteringer
- Folkehelse • Hverdagsmestring • Lovverket som regulerer helse- og omsorgssektoren
- Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
- Økonomi og finansiering
- Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
- Omsorgsforskning
1f Sosiologi og psykologi
Sentrale tema:
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Helse og sosial ulikhet
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og nettverksteori
1) Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig innlevering av gruppeoppgave. Antall ord: 2500 +/- 10 %. Fagsamtale gruppevis og individuelt etter innlevering.
Refleksjonsnotat.
2) Individuell oppgave:
Tema: Etikk, sosiologi og psykologi - Skriftlig individuell oppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %.
Refleksjonsnotat.
Eksamen:
Eksamen emne 1, er en sammenstilling av de to gjennomførte arbeidskravene, fulgt av en muntlig fagsamtale med faglærer og sensor.
1) Gruppeoppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått. Lærer gir skriftlig og muntlig tilbakemelding på oppgave og fagsamtale.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
2) Individuell oppgave:
Vurderes med gradert karakter A-F
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
Eksamen:
Karakteren på emne 1, eksamen er A-E; F er ikke bestått. For å gå opp til eksamen i emne 1 må begge arbeidskrav være bestått.