00HH17A Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helsefagene
00HH17A Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helsefagene
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramHelseadministrasjon
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2024 Høst
- Helseadministrasjon
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
• har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
• har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
• har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helseog omsorgspolitiske føringer
• har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
• har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Studenten:
• kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
• kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
• kan anvende kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og omsorgspolitiske føringer
• kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
• kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
• kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
• kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Studenten:
• har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
• har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
• kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
• kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
• kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kollegaer
• har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
1a Arbeidsformer og metoder i studiet
Sentrale tema:
- Læring
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon
- Informasjonsteknologi
1 b Helse- og omsorgsfagene i samfunnet
Sentrale tema:
• Helse- og omsorgsfagenes utvikling
• Teorier og begreper innen helse- og omsorgsfagene
• Verdier og normer i samfunnet og i helse- og omsorgsfagene
1c Etikk
Sentrale tema:
- Menneskesyn
- Livssyn og verdier
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral, verdier og prinsipper, etiske dilemmaer
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Brukermedvirkning
- Makt, tvang og kontroll
1d Kommunikasjon og samhandling
Sentrale tema:
- Kommunikasjonsteori
- Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling
- Samhandling i grupper og organisasjoner
- Relasjonskompetanse
- Veiledning
1e Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
Sentrale tema:
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og omsorgspolitiske prioriteringer
- Folkehelse • Hverdagsmestring • Lovverket som regulerer helse- og omsorgssektoren
- Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
- Økonomi og finansiering
- Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
- Omsorgsforskning
1f Sosiologi og psykologi
Sentrale tema:
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Helse og sosial ulikhet
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og nettverksteori
Gruppeoppgave:
Skriftlig innlevering av gruppeoppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %. For at arbeidskravet skal være godkjent, må skriftlig oppgave vurderes til karakter bestått.
To refleksjonsnotat til gruppeoppgaven
- Et skriftlig notat fra gruppen med refleksjoner knyttet til hva som er lært av prosess og innhold. Antall ord: 300 +/- 10 %.
- Et skriftlig individuelt notat med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Antall ord: 300 +/- 10 %.
Refleksjonsnotatene må oppfylle de formelle kravene til antall ord og innhold for å bli godkjent.
Individuell oppgave:
Skriftlig individuell oppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %. For at arbeidskravet skal være godkjent, må den skriftlige oppgaven vurderes til karakter bestått.
Refleksjonsnotat til individuell oppgave
Skriftlig individuelt notat til den individuelle oppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Antall ord: 300 +/- 10 %. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til antall ord og innhold for å bli godkjent.
Fagsamtale
Individuell samtale med utgangspunkt i arbeidskravene. Det gis karakter A - F. Arbeidskravet (fagsamtalen) må vurderes til en bestått karakter (A-E) for å bli godkjent.