00HH14D Emne 4: Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

00HH14D Emne 4: Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2023 Høst
Læringsutbytte

Løringsutbytte for emne 4:

Kunnskaper
  • Ha kunnskap om lover, forskrifter og aktuelle rundskriv som regulerer lover om psykisk helsevern/rusomsorgen.  

  • Ha kunnskap om kommunenes og statens ansvarsområder og kjenner til LEON-prinsippet  

  • (lavest, effektive omsorgsnivå)  

  • Ha kunnskap om organiseringen av hjemmebaserte tjenester, lavterskeltjeneste, felt-tjeneste og institusjonsbaserte tjenester samt 1. og 2. linjetjeneste funksjoner i forhold til psykisk helsevern/rusomsorg.  

Ferdigheter
  • evne til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere, pårørende og aktuelle organisasjoner  

  • ha evne til kritisk og etisk refleksjon i arbeid med mennesker med psykisk helse/rus-problematikk. 

  • Ha evne til å ta initiativ til å faglig ledelse og veiledning av kollegaer  

Generell kompetanse
  • evne til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere, pårørende og aktuelle organisasjoner  

  • ha evne til kritisk og etisk refleksjon i arbeid med mennesker med psykisk helse/rus-problematikk. 

  • Ha evne til å ta initiativ til å faglig ledelse og veiledning av kollegaer  

Emnets tema

Delemne 1. Relasjonskompetanse og brukermedvirkning 

 

  • Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser.  

  • Relasjonskompetanse/empati.  

  • Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon.  

  • Etiske sider ved samhandling.  

  • Konfliktforebygging, konflikthåndtering.  

 

Delemne 2. Behandling og oppfølging 

 

  • Prinsipper, mål og metoder for kartlegging.  

  • Forebyggende programmer og tiltaksmodeller.  

  • Behandlingsmodeller.  

  • Habilitering og rehabilitering.  

  • Individuell plan  

  • Motiverende intervju/endringsfokusert rådgivning.  

  • Legemiddelassistert rehabilitering.  

  • Oppsøkende virksomhet/utekontaktarbeid.  

  • Nettverksarbeid.  
     

Delemne 3: Miljøarbeid og aktiv omsorg 

 

  • Fritidstiltak, fritidsassistanse.  

  • Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig.  

  • Aktivitet og trening.  

  • Læringsbaserte tiltak.  

  • Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter.  

  • Daglige gjøremål /aktiviteter (ADL).  

  • Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper.  
     

Delemne 4: Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy 

 

  • Yrkesrolle, identitet.  

  • Relasjonskompetanse, gruppeprosesser og arbeidskultur.  

  • Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring.  
     

Delemne 5: Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene  

 

  • Aktører i behandlingsforløpet.  

  • Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/samhandlingsmodeller.  

  • Organisasjon og ledelse.  

  • E-helse.

Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger 

  • Selvstudium og individuelle oppgaver 

  • Relevant informasjonsinnhenting 

  • Organisert arbeid i grupper 

  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper 

  • Presentasjoner 

  • Individuelt refleksjonsnotat 

  • Gruppe loggskjema 

  • Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag 

  • Praksis med veiledning 

Arbeidskrav

Individuell oppgave:

Tema: Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene, behandling og oppfølging.

a) Utarbeid individuelt en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema innen rus/psykiatri.

b) Bruk skissene videre i forberedelsene til undervisningsopplegget.

c) Studenten realiserer undervisningsopplegget ved å undervise medstudenter (ca. 10 min.).

d) Gi tilbakemelding på medstudenters undervisning.

Rammer: Oppgave som besvares som individuell oppgave, i tillegg til muntlig fremlegg, (undervisning).

Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider).

Studentene får skriftlig tilbakemelding av lærer.

Vurderes etter kriteriene nr. 1-4. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.

Gruppeoppgave:

Tema: Relasjonskompetanse og brukermedvirkning, yrkesutøvelse og arbeidsverktøy, miljøarbeid og aktiv omsorg innen psykisk helsearbeid/rusarbeid.

Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til å møte brukeren og deres pårørendes og kollegaers utfordringer og behov, og gi nødvendig veiledning.

Rammer: Filmoppgave hvor sluttresultatet blir en gruppebesvarelse med obligatorisk muntlig fremlegg av gruppa, i tillegg til fremlegg av DVD hvor alle gruppemedlemmene har deltatt aktivt i fremvisning av kommunikasjon og samhandling i en valgt situasjon. Ved fravær kan lærer pålegge studenten å skrive et pedagogisk refleksjonsnotat.

Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider) – og i tillegg DVD som viser relasjonskompetanse og brukermedvirkning, yrkesutøvelse og arbeidsverktøy, miljøarbeid og Aktiv omsorg i praksis.

Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.

Skriftlig og muntlig tilbakemelding på filmoppgaven og gjennomføringen av gruppeoppgaven fra lærer.

Refleksjonsnotat

Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Skriftlig individuelt notat. Omfang: maks. 3 sider.

 

 

Kommentar til fordeling av arbeidstimer

Lærerstyrt aktivitet/

undervisning

Veiledning

Selvstudium

praksis

SUM timer

70

20

80

 

170

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
70 Time(r)
Veiledning
20 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
80 Time(r)
Vurdering

Studenten får skriftlig tilbakemelding på studiekravene ut fra kriterier for vurdering av studiekrav ca. 2 uker etter innlevering. Studenter som ikke overholder innleveringsfristen, har ikke krav på tilbakemelding. Tidspunkt for innlevering av studiekravene vises i semesterets aktivitetsplan som utleveres ved semesterstart. En tilbakemelding skal stimulere til utvikling og læring og være en rettesnor for hva studenten kan gjøre videre for å bli bedre. Tilbakemeldingen skal identifisere potensielle forbedringer og få studenten til å se hva hun/han kan gjøre bedre. Konstruktiv kritikk gir rom for ettertanke og oppmuntring til forbedring av eget arbeid.

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet.

Vedlegg

Litteratur:

Berg, Insoo Kim og Miller, Scott D: (2008) Rusbehandling, en  

løsningsfokusert tilnærming Kap. 1 - 7 Ad Notam Gyldendal  

ISBN: 9788241709401 

 

Bollingmo, Leif m/flere(2008) Det er mitt liv. Brukermedvirkning  

og nye hjelperoller i habilitering og rehabilitering. Kap. 8  

Universitetsforlaget , ISBN: 9788215006130 

 

Halvorsen, Terje:(2006) Miljøarbeid - teori og praksis.  

Fagforlaget  

Kap. 1, 2, 4 - 6, 8 og 10  

ISBN: 9788245004397 

 

Helsedirektoratet: Individuell plan 2007  

Veileder til forskrift om individuell plan  

Helsedirektoratet: Fra bekymring til handling, en veileder  

om tidlig intervensjon på rusområdet