00HH14D Emne 4: Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
00HH14D Emne 4: Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2023 Høst
Løringsutbytte for emne 4:
-
Ha kunnskap om lover, forskrifter og aktuelle rundskriv som regulerer lover om psykisk helsevern/rusomsorgen.
-
Ha kunnskap om kommunenes og statens ansvarsområder og kjenner til LEON-prinsippet
-
(lavest, effektive omsorgsnivå)
-
Ha kunnskap om organiseringen av hjemmebaserte tjenester, lavterskeltjeneste, felt-tjeneste og institusjonsbaserte tjenester samt 1. og 2. linjetjeneste funksjoner i forhold til psykisk helsevern/rusomsorg.
-
evne til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere, pårørende og aktuelle organisasjoner
-
ha evne til kritisk og etisk refleksjon i arbeid med mennesker med psykisk helse/rus-problematikk.
-
Ha evne til å ta initiativ til å faglig ledelse og veiledning av kollegaer
-
evne til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere, pårørende og aktuelle organisasjoner
-
ha evne til kritisk og etisk refleksjon i arbeid med mennesker med psykisk helse/rus-problematikk.
-
Ha evne til å ta initiativ til å faglig ledelse og veiledning av kollegaer
Delemne 1. Relasjonskompetanse og brukermedvirkning
-
Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser.
-
Relasjonskompetanse/empati.
-
Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon.
-
Etiske sider ved samhandling.
-
Konfliktforebygging, konflikthåndtering.
Delemne 2. Behandling og oppfølging
-
Prinsipper, mål og metoder for kartlegging.
-
Forebyggende programmer og tiltaksmodeller.
-
Behandlingsmodeller.
-
Habilitering og rehabilitering.
-
Individuell plan
-
Motiverende intervju/endringsfokusert rådgivning.
-
Legemiddelassistert rehabilitering.
-
Oppsøkende virksomhet/utekontaktarbeid.
-
Nettverksarbeid.
Delemne 3: Miljøarbeid og aktiv omsorg
-
Fritidstiltak, fritidsassistanse.
-
Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig.
-
Aktivitet og trening.
-
Læringsbaserte tiltak.
-
Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter.
-
Daglige gjøremål /aktiviteter (ADL).
-
Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper.
Delemne 4: Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
-
Yrkesrolle, identitet.
-
Relasjonskompetanse, gruppeprosesser og arbeidskultur.
-
Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring.
Delemne 5: Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
-
Aktører i behandlingsforløpet.
-
Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/samhandlingsmodeller.
-
Organisasjon og ledelse.
-
E-helse.
-
Lærerstyrt undervisning og forelesninger
-
Selvstudium og individuelle oppgaver
-
Relevant informasjonsinnhenting
-
Organisert arbeid i grupper
-
Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
-
Presentasjoner
-
Individuelt refleksjonsnotat
-
Gruppe loggskjema
-
Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
-
Praksis med veiledning
Individuell oppgave:
Tema: Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene, behandling og oppfølging.
a) Utarbeid individuelt en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema innen rus/psykiatri.
b) Bruk skissene videre i forberedelsene til undervisningsopplegget.
c) Studenten realiserer undervisningsopplegget ved å undervise medstudenter (ca. 10 min.).
d) Gi tilbakemelding på medstudenters undervisning.
Rammer: Oppgave som besvares som individuell oppgave, i tillegg til muntlig fremlegg, (undervisning).
Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider).
Studentene får skriftlig tilbakemelding av lærer.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-4. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Gruppeoppgave:
Tema: Relasjonskompetanse og brukermedvirkning, yrkesutøvelse og arbeidsverktøy, miljøarbeid og aktiv omsorg innen psykisk helsearbeid/rusarbeid.
Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til å møte brukeren og deres pårørendes og kollegaers utfordringer og behov, og gi nødvendig veiledning.
Rammer: Filmoppgave hvor sluttresultatet blir en gruppebesvarelse med obligatorisk muntlig fremlegg av gruppa, i tillegg til fremlegg av DVD hvor alle gruppemedlemmene har deltatt aktivt i fremvisning av kommunikasjon og samhandling i en valgt situasjon. Ved fravær kan lærer pålegge studenten å skrive et pedagogisk refleksjonsnotat.
Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider) – og i tillegg DVD som viser relasjonskompetanse og brukermedvirkning, yrkesutøvelse og arbeidsverktøy, miljøarbeid og Aktiv omsorg i praksis.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Skriftlig og muntlig tilbakemelding på filmoppgaven og gjennomføringen av gruppeoppgaven fra lærer.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Skriftlig individuelt notat. Omfang: maks. 3 sider.
Lærerstyrt aktivitet/ undervisning |
Veiledning |
Selvstudium |
praksis |
SUM timer |
70 |
20 |
80 |
|
170 |
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 70 Time(r) |
Veiledning | 20 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 80 Time(r) |
Studenten får skriftlig tilbakemelding på studiekravene ut fra kriterier for vurdering av studiekrav ca. 2 uker etter innlevering. Studenter som ikke overholder innleveringsfristen, har ikke krav på tilbakemelding. Tidspunkt for innlevering av studiekravene vises i semesterets aktivitetsplan som utleveres ved semesterstart. En tilbakemelding skal stimulere til utvikling og læring og være en rettesnor for hva studenten kan gjøre videre for å bli bedre. Tilbakemeldingen skal identifisere potensielle forbedringer og få studenten til å se hva hun/han kan gjøre bedre. Konstruktiv kritikk gir rom for ettertanke og oppmuntring til forbedring av eget arbeid.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet.