00HH14C Emne 3: Kunnskap om brukergruppene
00HH14C Emne 3: Kunnskap om brukergruppene
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedKuben
- Studiepoeng14
- Start2023 Vår
Læringsutbytte for emne 3:
-
Ha kunnskap om mennesker med psykiske lidelser/ruslidelser sin situasjon i dagens samfunn
-
Ha kunnskap om forebyggende helsearbeid for målgruppene
-
Ha kunnskap om fysisk, psykisk og sosial og eksistensiell endringsprosess ved psykisk sykdom og/eller ruslidelse
-
Ha kunnskap om psykisk helse og/eller rusrelaterte sykdommer, behandling, bruk av medikamenter og observasjon av bivirkninger
-
Ha kunnskap om somatiske psykisk helse og/eller rusrelaterte sykdommer, diagnostikk og behandlingsprosedyrer samt kunne utføre aktuell sykepleie
-
Ha kunnskap om diagnostikk, behandlingsprinsipper og omsorg ved akutte og kroniske psykiske sykdommer/ruslidelser hos eldre
-
Ha kunnskap og forståelse for pårørendes situasjon
-
Ha kunnskap om psykiske lidelser/ruslidelser i et flerkulturelt perspektiv
-
Ha kunnskap om forebygging og tidlig intervensjon innen psykisk helsearbeid og rusarbeid hos barn og ungdom
-
kunne utføre helsefremmende og forebyggende arbeid og bidra til tidlig intervensjon innen psykisk helsearbeid og rusarbeid hos barn og ungdom
-
kunne utføre helsefremmende og forebyggende arbeid til mennesker med psykiske lidelser/ruslidelser i et flerkulturelt perspektiv
-
kunne utføre helsefremmende og forebyggende arbeid til eldre mennesker med psykiske helse/rusproblematikk
-
kunne utføre helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helse/rusproblematikk i samarbeid med pårørende til brukerne
-
ha utviklet forståelse for og betydningen av rolleendringen som skjer ved psykiske lidelser/ruslidelser
-
kunne kartlegge psykiske lidelser/ruslidelser, samt planlegge, organisere og iverksette hjelpetiltak innenfor eget kompetanseområde
-
forstå og ivareta brukere med psykiske lidelser og/eller ruslidelser sine behov for behandling og oppfølging
Delemne 1. Psykiske lidelser og ruslidelser, særtrekk og relaterte tilstander
-
Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP-lidelser).
-
Rusmidlenes virkning og skadevirkning.
-
Somatiske og psykiske lidelser som følge av rusmiddelmisbruk.
-
Psykotiske tilstander.
-
Affektive lidelser, stemningslidelser.
-
Angst og traumer med sammensatte årsaker, PTSD
-
Spiseforstyrrelser.
-
Personlighetsforstyrrelser.
-
Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading.
-
Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder.
Delemne 2. Barn, ungdom, forebygging, tidlig intervensjon
-
Normalutvikling og tidlige tegn på avvik.
-
Sosial kompetanse.
-
Problematferd, mobbing, vold, kriminalitet.
-
Barn som pårørende.
Delemne 3. Alderspsykiatri
-
Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser.
-
Demens.
-
Sykdommer som fører til demens; Alzheimers sykdom, Alkoholbetinget demens.
-
Psykiske lidelser hos eldre.
-
Lærerstyrt undervisning og forelesninger
-
Selvstudium og individuelle oppgaver
-
Relevant informasjonsinnhenting
-
Organisert arbeid i grupper
-
Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
-
Presentasjoner
-
Individuelt refleksjonsnotat
-
Gruppe loggskjema
-
Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
-
Praksis med veiledning
Obs! Velg én av følgende gruppeoppgaver:
Tema (1): Psykiske lidelser og ruslidelser.
Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til omsorg og forebyggende arbeid overfor pasienten/brukeren.
Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.
Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).
Studentene får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Tema (2): Barn og ungdom, forebygging og tidlig intervensjon innen rus / psykiatri.
Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til omsorg og forebyggende arbeid overfor pasient/bruker og pårørende.
Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.
Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).Studentene får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
Obs! Velg en av de overnevnte gruppeoppgavene.
Individuell oppgave:
Tema: Alderspsykiatri og rus
Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til å møte pasientens og deres pårørendes utfordringer og behov.
Rammer: Skriftlig oppgave som besvares individuelt.
Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider).
Studentene i gruppen får skriftlig tilbakemelding av lærer.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd
læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Skriftlig individuelt notat.
Omfang: maks. 3 sider
Lærerstyrt aktivitet/ undervisning |
Veiledning |
Selvstudium |
praksis |
SUM timer |
112 |
32 |
128 |
|
272 |
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 112 Time(r) |
Veiledning | 32 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 128 Time(r) |
Studenten får skriftlig tilbakemelding på studiekravene ut fra kriterier for vurdering av studiekrav ca. 2 uker etter innlevering. Studenter som ikke overholder innleveringsfristen, har ikke krav på tilbakemelding. Tidspunkt for innlevering av studiekravene vises i semesterets aktivitetsplan som utleveres ved semesterstart. En tilbakemelding skal stimulere til utvikling og læring og være en rettesnor for hva studenten kan gjøre videre for å bli bedre. Tilbakemeldingen skal identifisere potensielle forbedringer og få studenten til å se hva hun/han kan gjøre bedre. Konstruktiv kritikk gir rom for ettertanke og oppmuntring til forbedring av eget arbeid. Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer. Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet