00HH14C Emne 3: Kunnskap om brukergruppene

00HH14C Emne 3: Kunnskap om brukergruppene

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2023 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emne 3:

Kunnskaper
  • Ha kunnskap om mennesker med psykiske lidelser/ruslidelser sin situasjon i dagens samfunn  

  • Ha kunnskap om forebyggende helsearbeid for målgruppene  

  • Ha kunnskap om fysisk, psykisk og sosial og eksistensiell endringsprosess ved psykisk sykdom og/eller ruslidelse  

  • Ha kunnskap om psykisk helse og/eller rusrelaterte sykdommer, behandling, bruk av medikamenter og observasjon av bivirkninger  

  • Ha kunnskap om somatiske psykisk helse og/eller rusrelaterte sykdommer, diagnostikk og behandlingsprosedyrer samt kunne utføre aktuell sykepleie  

  • Ha kunnskap om diagnostikk, behandlingsprinsipper og omsorg ved akutte og kroniske psykiske sykdommer/ruslidelser hos eldre  

  • Ha kunnskap og forståelse for pårørendes situasjon  

  • Ha kunnskap om psykiske lidelser/ruslidelser i et flerkulturelt perspektiv  

  • Ha kunnskap om forebygging og tidlig intervensjon innen psykisk helsearbeid og rusarbeid hos barn og ungdom  

Ferdigheter
  • kunne utføre helsefremmende og forebyggende arbeid og bidra til tidlig intervensjon innen psykisk helsearbeid og rusarbeid hos barn og ungdom  

  • kunne utføre helsefremmende og forebyggende arbeid til mennesker med psykiske lidelser/ruslidelser i et flerkulturelt perspektiv  

  • kunne utføre helsefremmende og forebyggende arbeid til eldre mennesker med psykiske helse/rusproblematikk  

  • kunne utføre helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helse/rusproblematikk i samarbeid med pårørende til brukerne

Generell kompetanse
  • ha utviklet forståelse for og betydningen av rolleendringen som skjer ved psykiske lidelser/ruslidelser  

  • kunne kartlegge psykiske lidelser/ruslidelser, samt planlegge, organisere og iverksette hjelpetiltak innenfor eget kompetanseområde  

  • forstå og ivareta brukere med psykiske lidelser og/eller ruslidelser sine behov for behandling og oppfølging

Emnets tema

Delemne 1. Psykiske lidelser og ruslidelser, særtrekk og relaterte tilstander 

  

  • Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP-lidelser).  

  • Rusmidlenes virkning og skadevirkning.  

  • Somatiske og psykiske lidelser som følge av rusmiddelmisbruk.  

  • Psykotiske tilstander.  

  • Affektive lidelser, stemningslidelser.  

  • Angst og traumer med sammensatte årsaker, PTSD  

  • Spiseforstyrrelser.  

  • Personlighetsforstyrrelser.  

  • Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading.  

  • Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder.  

 

Delemne 2. Barn, ungdom, forebygging, tidlig intervensjon 

  • Normalutvikling og tidlige tegn på avvik.  

  • Sosial kompetanse.  

  • Problematferd, mobbing, vold, kriminalitet.  

  • Barn som pårørende.  

 

Delemne 3. Alderspsykiatri 

  • Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser.  

  • Demens.  

  • Sykdommer som fører til demens; Alzheimers sykdom, Alkoholbetinget demens.  

  • Psykiske lidelser hos eldre.  

Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger 

  • Selvstudium og individuelle oppgaver 

  • Relevant informasjonsinnhenting 

  • Organisert arbeid i grupper 

  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper 

  • Presentasjoner 

  • Individuelt refleksjonsnotat 

  • Gruppe loggskjema 

  • Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag 

  • Praksis med veiledning 

Arbeidskrav

Obs! Velg én av følgende gruppeoppgaver:

Tema (1): Psykiske lidelser og ruslidelser.

Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til omsorg og forebyggende arbeid overfor pasienten/brukeren.

Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.

Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).

Studentene får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.

Tema (2): Barn og ungdom, forebygging og tidlig intervensjon innen rus / psykiatri.

Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til omsorg og forebyggende arbeid overfor pasient/bruker og pårørende.

Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.

Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).Studentene får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

Obs! Velg en av de overnevnte gruppeoppgavene.

Individuell oppgave:

Tema: Alderspsykiatri og rus

Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til å møte pasientens og deres pårørendes utfordringer og behov.

Rammer: Skriftlig oppgave som besvares individuelt.

Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider).

Studentene i gruppen får skriftlig tilbakemelding av lærer.

Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.

Refleksjonsnotat

Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd

læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Skriftlig individuelt notat.

Omfang: maks. 3 sider

Kommentar til fordeling av arbeidstimer

Lærerstyrt aktivitet/

undervisning

Veiledning

Selvstudium

praksis

SUM timer

112

32

128

 

272

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
112 Time(r)
Veiledning
32 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
128 Time(r)
Vurdering

Studenten får skriftlig tilbakemelding på studiekravene ut fra kriterier for vurdering av studiekrav ca. 2 uker etter innlevering. Studenter som ikke overholder innleveringsfristen, har ikke krav på tilbakemelding. Tidspunkt for innlevering av studiekravene vises i semesterets aktivitetsplan som utleveres ved semesterstart. En tilbakemelding skal stimulere til utvikling og læring og være en rettesnor for hva studenten kan gjøre videre for å bli bedre. Tilbakemeldingen skal identifisere potensielle forbedringer og få studenten til å se hva hun/han kan gjøre bedre. Konstruktiv kritikk gir rom for ettertanke og oppmuntring til forbedring av eget arbeid. Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer. Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet

 

Vedlegg

Litteratur:

Fekjær, Hans Olav (2009) Rus. Kap. 8 - 26 Gyldendal  

ÏSBN: 9788205390683 

 

Snoek Engelstad, Jannike m/flere (2009)” Psykiatri –kunnskap, forståelse, utfordringer”, Akribe forlag – 3. utg. Kap. 1,2,10,14  

ISBN: 9788279501312 

 

Strand, Liv (1990)” Fra kaos mot samling, mestring og helhet”, Gyldendal  

ISBN: 8205192391 

 

Weisæth, Lars m/flere (2000)” Psykisk helse, risikofaktorer og forebyggende arbeid”, Gyldendal  

ISBN: 9788200450535 

 

Evjen, Reidun (2012) «Dobbelt opp. Om psykiske lidelser og rusmisbruk» Universitetsforlaget  

ISBN 9788215017396