00HH14B Emne 2: Helsefremmende/ sykdomsforebyggende arbeid
00HH14B Emne 2: Helsefremmende/ sykdomsforebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedKuben
- Studiepoeng8
- Start2023 Vår
Læringsutbytte for emne 2:
-
ha kunnskap om mennesker med psykisk helse/rusproblematikk sin situasjon i dagens samfunn
-
ha kunnskap om de ulike forståelsesmodeller for utvikling og ervervelse av psykisk sykdom/ rusproblematikk
-
hakunnskap om hvordan fysisk aktivitet, mental stimulering og sosial kontakt kan virke inn på psykisk helse/rusproblematikk
-
ha kunnskap om tiltak og hjelpemidler for gjenopptrening av ferdigheter samt kunnskap til å planlegge og iverksette tiltak for vedlikehold av funksjoner
-
ha kunnskap om anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet hos pasienter/brukere med psykisk helse/rusproblematikk
-
ha kunnskap om symptomer og behandling i forhold til psykisk sykdom og bruk av rusmidler
-
ha kunnskap om betydningen av sosialt nettverk og ulike mestringsstrategier
-
ha kunnskap og forståelse om og kunne samarbeide med pårørende
-
ha kunnskap om omsorgsbegrepet, kritisk og etisk refleksjon i forhold til å gi omsorg og den enkelte pasient/brukers opplevelser og konsekvenser av psykisk sykdom og/eller rus
-
ha kompetanse til å ta utgangspunkt i den enkeltes individuelle behov og planlegge tiltak sammen med bruker og eventuelt pårørende
-
ha evne til å planlegge og iverksette tiltak for vedlikehold av funksjoner
-
kunne veilede i forhold til levemåte og aktivitetsmønstre samt legge til rette for tilpasset aktivitetsdeltakelse
-
kunne bidra til helsefremmende- og sykdoms-forebyggende arbeid innen psykisk helse/rusomsorg
-
kunne kartlegge lidelsenes innvirkning på funksjonsevne, samt planlegge, organisere og iverksette hjelpetiltak
-
kunne kartlegge den psykisk helse/rus-omsorgstrengende sine behov og iverksette tiltak ved vold, mishandling og ulykker
-
kunne se mulige rehabiliteringsgevinster og tilrettelegge for nyorientering
-
kunne veilede den enkelte pasient/bruker til mestring og nye aktivitetsmønstre
-
benytte kunnskap om sosialt nettverk i ulike mestringsstrategier
-
ha evne til å sette seg inn i mennesker med psykisk helse/rusproblematikk sine opplevelser og vite konsekvenser av psykisk helse/rusproblematikk
-
ha utviklet forståelse for og betydningen av rolleendringen som skjer ved psykisk helse/rusproblematikk
-
ha evne til å møte den enkelte bruker av systemet med et helseforebyggende og mestrings-strategisk forståelse og kunne foreslå effektive tiltak
-
ha evne til kritisk refleksjon rundt samtykke og livreddende behandling hos alvorlig psykisk syke og/eller russkadde pasient/bruker
-
kunne reflektere over ulike syn på døden
-
kunne utviklet seg faglig og personlig, og styrket sin evne til videre utvikling
-
anvende sin kunnskap om omsorgsbegrepet, ha utviklet evne til kritisk og etisk refleksjon i forhold til å gi omsorg og forstå den enkelte pasient/brukers opplevelser og konsekvenser av psykisk sykdom og/eller rus
Delemne 1. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
-
Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver).
-
Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv
-
Avhengighet innen psykisk helse/rusomsorg
Delemne 2. Helsefremmende og forebyggende arbeid
-
Fysisk og psykisk helse
-
Livsstil og egenomsorg
-
Sosialt nettverk, lærings- og oppvekstmiljø
-
Forebyggende arbeid/tidlig intervensjon
-
Arbeid med barn og unge
-
Brukermedvirkning, Empowerment, mestring
-
Fysisk aktivitet og ernæring
-
Marginalisering
Delemne 3. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetanse
-
Kommunikasjonsprosessen
-
Formidlingsmåter
-
Veiledning overfor pasienter/brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
-
Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
-
Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt
-
Sorg, tap og krisereaksjoner
Delemne 3. Etiske og juridiske utfordringer
-
Yrkesetiske og personlige utfordringer
-
Holdninger og etiske dilemmaer
-
Lovverk, rettssikkerhet og menneskeverd
-
Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter
-
Lærerstyrt undervisning og forelesninger
-
Selvstudium og individuelle oppgaver
-
Relevant informasjonsinnhenting
-
Organisert arbeid i grupper
-
Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
-
Presentasjoner for medstudenter og lærer
-
Individuelt refleksjonsnotat
-
Gruppe loggskjema
Individuell oppgave:
Tema: Kommunikasjonsprosess og relasjonskompetanse.
Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvilke utfordringer mennesker med psykisk
helse/rus-problematikk trolig vil møte.
Rammer: Skriftlig oppgave som besvares individuelt.
Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider).
Studenten får skriftlig tilbakemelding av lærer.
NB! Velg én av følgende 2 gruppeoppgaver:
Tema 1: Helsefremmende og forebyggende psykisk helsearbeid/rusarbeid.
Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til å møte pasientens og deres pårørendes utfordringer og behov.
Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.
Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).
Studentene i gruppen får skriftlig tilbakemelding av lærer.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Tema 2: Etiske og juridiske utfordringer innen psykisk helsearbeid/rusarbeid
Beskriv en situasjon eller en aktuell problemstilling innenfor ovenstående tema, og drøft hvordan helsearbeideren kan bistå i prosessen og være til hjelp til etiske og juridiske utfordringer.
Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.
Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).
Studentene får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
OBS! Velg én av disse to overnevnte gruppeoppgavene.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 3 sider
Lærerstyrt aktivitet/ undervisning |
Veiledning |
Selvstudium |
praksis |
SUM timer |
112 |
32 |
128 |
|
272 |
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 112 Time(r) |
Veiledning | 32 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 128 Time(r) |
Studenten får skriftlig tilbakemelding på studiekravene ut fra kriterier for vurdering av studiekrav ca. 2 uker etter innlevering. Studenter som ikke overholder innleveringsfristen, har ikke krav på tilbakemelding. Tidspunkt for innlevering av studiekravene vises i semesterets aktivitetsplan som utleveres ved semesterstart. En tilbakemelding skal stimulere til utvikling og læring og være en rettesnor for hva studenten kan gjøre videre for å bli bedre. Tilbakemeldingen skal identifisere potensielle forbedringer og få studenten til å se hva hun/han kan gjøre bedre. Konstruktiv kritikk gir rom for ettertanke og oppmuntring til forbedring av eget arbeid.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-5 under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet