00HH14B Emne 2: Helsefremmende/ sykdomsforebyggende arbeid

00HH14B Emne 2: Helsefremmende/ sykdomsforebyggende arbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2023 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emne 2:

Kunnskaper
  • ha kunnskap om mennesker med psykisk helse/rusproblematikk sin situasjon i dagens samfunn  

  • ha kunnskap om de ulike forståelsesmodeller for utvikling og ervervelse av psykisk sykdom/ rusproblematikk  

  • hakunnskap om hvordan fysisk aktivitet, mental stimulering og sosial kontakt kan virke inn på psykisk helse/rusproblematikk  

  • ha kunnskap om tiltak og hjelpemidler for gjenopptrening av ferdigheter samt kunnskap til å planlegge og iverksette tiltak for vedlikehold av funksjoner  

  • ha kunnskap om anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet hos pasienter/brukere med psykisk helse/rusproblematikk  

  • ha kunnskap om symptomer og behandling i forhold til psykisk sykdom og bruk av rusmidler  

  • ha kunnskap om betydningen av sosialt nettverk og ulike mestringsstrategier  

  • ha kunnskap og forståelse om og kunne samarbeide med pårørende  

  • ha kunnskap om omsorgsbegrepet, kritisk og etisk refleksjon i forhold til å gi omsorg og den enkelte pasient/brukers opplevelser og konsekvenser av psykisk sykdom og/eller rus  

Ferdigheter
  • ha kompetanse til å ta utgangspunkt i den enkeltes individuelle behov og planlegge tiltak sammen med bruker og eventuelt pårørende  

  • ha evne til å planlegge og iverksette tiltak for vedlikehold av funksjoner  

  • kunne veilede i forhold til levemåte og aktivitetsmønstre samt legge til rette for tilpasset aktivitetsdeltakelse  

  • kunne bidra til helsefremmende- og sykdoms-forebyggende arbeid innen psykisk helse/rusomsorg  

  • kunne kartlegge lidelsenes innvirkning på funksjonsevne, samt planlegge, organisere og iverksette hjelpetiltak  

  • kunne kartlegge den psykisk helse/rus-omsorgstrengende sine behov og iverksette tiltak ved vold, mishandling og ulykker  

  • kunne se mulige rehabiliteringsgevinster og tilrettelegge for nyorientering  

  • kunne veilede den enkelte pasient/bruker til mestring og nye aktivitetsmønstre 

  • benytte kunnskap om sosialt nettverk i ulike mestringsstrategier 

Generell kompetanse
  • ha evne til å sette seg inn i mennesker med psykisk helse/rusproblematikk sine opplevelser og vite konsekvenser av psykisk helse/rusproblematikk  

  • ha utviklet forståelse for og betydningen av rolleendringen som skjer ved psykisk helse/rusproblematikk  

  • ha evne til å møte den enkelte bruker av systemet med et helseforebyggende og mestrings-strategisk forståelse og kunne foreslå effektive tiltak  

  • ha evne til kritisk refleksjon rundt samtykke og livreddende behandling hos alvorlig psykisk syke og/eller russkadde pasient/bruker  

  • kunne reflektere over ulike syn på døden  

  • kunne utviklet seg faglig og personlig, og styrket sin evne til videre utvikling  

  • anvende sin kunnskap om omsorgsbegrepet, ha utviklet evne til kritisk og etisk refleksjon i forhold til å gi omsorg og forstå den enkelte pasient/brukers opplevelser og konsekvenser av psykisk sykdom og/eller rus  

Emnets tema

Delemne 1.  Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid 

  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver).  

  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv  

  • Avhengighet innen psykisk helse/rusomsorg  

Delemne 2.  Helsefremmende og forebyggende arbeid 

  • Fysisk og psykisk helse  

  • Livsstil og egenomsorg  

  • Sosialt nettverk, lærings- og oppvekstmiljø  

  • Forebyggende arbeid/tidlig intervensjon  

  • Arbeid med barn og unge  

  • Brukermedvirkning, Empowerment, mestring  

  • Fysisk aktivitet og ernæring  

  • Marginalisering  

Delemne 3.  Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetanse 

  • Kommunikasjonsprosessen  

  • Formidlingsmåter  

  • Veiledning overfor pasienter/brukere, pårørende, familie, barn og ungdom  

  • Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk  

  • Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt  

  • Sorg, tap og krisereaksjoner  

Delemne 3.  Etiske og juridiske utfordringer  

  • Yrkesetiske og personlige utfordringer  

  • Holdninger og etiske dilemmaer  

  • Lovverk, rettssikkerhet og menneskeverd  

  • Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter  

Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger 

  • Selvstudium og individuelle oppgaver 

  • Relevant informasjonsinnhenting 

  • Organisert arbeid i grupper 

  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper 

  • Presentasjoner for medstudenter og lærer 

  • Individuelt refleksjonsnotat 

  • Gruppe loggskjema 

Arbeidskrav

Individuell oppgave:

Tema: Kommunikasjonsprosess og relasjonskompetanse.

Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvilke utfordringer mennesker med psykisk

helse/rus-problematikk trolig vil møte.

Rammer: Skriftlig oppgave som besvares individuelt.

Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider).

Studenten får skriftlig tilbakemelding av lærer.

 

NB! Velg én av følgende 2 gruppeoppgaver:

Tema 1: Helsefremmende og forebyggende psykisk helsearbeid/rusarbeid.

Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til å møte pasientens og deres pårørendes utfordringer og behov.

Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.

Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).

Studentene i gruppen får skriftlig tilbakemelding av lærer.

Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.

Tema 2: Etiske og juridiske utfordringer innen psykisk helsearbeid/rusarbeid

Beskriv en situasjon eller en aktuell problemstilling innenfor ovenstående tema, og drøft hvordan helsearbeideren kan bistå i prosessen og være til hjelp til etiske og juridiske utfordringer.

Rammer: Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.

Omfang: maks. 2400 ord (ca. 8 sider).

Studentene får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

OBS! Velg én av disse to overnevnte gruppeoppgavene.

Refleksjonsnotat

Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Skriftlig individuelt notat

Omfang: maks. 3 sider

Kommentar til fordeling av arbeidstimer

Lærerstyrt aktivitet/

undervisning

Veiledning

Selvstudium

praksis

SUM timer

112

32

128

 

272

 

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
112 Time(r)
Veiledning
32 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
128 Time(r)
Vurdering

Studenten får skriftlig tilbakemelding på studiekravene ut fra kriterier for vurdering av studiekrav ca. 2 uker etter innlevering. Studenter som ikke overholder innleveringsfristen, har ikke krav på tilbakemelding. Tidspunkt for innlevering av studiekravene vises i semesterets aktivitetsplan som utleveres ved semesterstart. En tilbakemelding skal stimulere til utvikling og læring og være en rettesnor for hva studenten kan gjøre videre for å bli bedre. Tilbakemeldingen skal identifisere potensielle forbedringer og få studenten til å se hva hun/han kan gjøre bedre. Konstruktiv kritikk gir rom for ettertanke og oppmuntring til forbedring av eget arbeid.

Vurderes etter kriteriene nr. 1-5 under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet

 

Vedlegg

Litteratur:
 

ekjær, Hans Olav (2009) Rus. Kap. 1 - 8 Gyldendal  

ÏSBN: 9788205390683  

 

Herheim og Langholm (2010) Psykisk helsearbeid, teorier  

og arbeidsmåter. Kap. 3-30 Damm forlag  

ISBN: 9788204096678 

 

Eide og Eide (2007): Kommunikasjon i relasjoner -Gyldendal  

Samhandling,konfliktløsning og etikketikk. Kap.1,2, 5, 7 og 8  

ISBN: 9788205326897 

 

Befring. Anne Kjersti C (2007) Damm forlag: Jus i helse- og sosialtjenesten.  

Kap. 1 - 5, 9, 11, 12 og 16  

ISBN: 9788204115638