00HH14A Emne 1: Felles grunnlagsemne

00HH14A Emne 1: Felles grunnlagsemne

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2022 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emne 1:

Kunnskaper

Studenten har etter fullført emne 1:

•   kunnskaper om yrkesetikk
•   kunnskaper om kommunikasjon om samhandling med brukere, pårørende og samarbeidspartnere på en trygg og tillitsvekkende måte
•   kunnskap om veiledningsteori
•   kunnskap om konflikter og konflikttyper
•   kunnskap om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygging og funksjon og forstå betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
•   kunnskap om andre yrkesgrupper
•   kunnskap om sentrale lover og forskrifter som regulerer helse-, sosial- og oppvekstsektoren
•   kunnskaper om generell studieteknikk og prosjekt- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten:

•    kan ta utgangspunkt i brukernes behov, planlegge og organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder
•    kanbidra til at den som trenger hjelp og praktisk bistand fra helse-, sosial- og oppvekstsektoren får et egnet tilbud
•    har ferdigheter i yrkesetikk gjennom kritisk og etisk refleksjon
•    har ferdigheter i kommunikasjon slik at de samhandler med brukere, pårørende og samarbeidspartnere på en trygg og tillitsvekkende måte
•    kan ta imot veiledning
•    kan bruke kunnskaper i psykologi og sosiologi for å få større bevissthet om egen fungering for bedre å mestre samhandling med brukere og kollegaer
•    har ferdigheter i konflikthåndtering
•    kan anvende sentrale lover og forskrifter som regulerer helse, sosial og oppvekstsektoren
•    har ferdigheter i IKT

Generell kompetanse

Studenten:

•    har evne til å reflektere over og begrunne sitt arbeid i forhold til overordnede faglige og etiske perspektiver samt kunne se sin egen yrkesrolle i et kritisk lys
•    forstår betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
•    har kjennskap til og kunne benytte seg av” frivillig arbeid” og” likemannsarbeid” som en ressurs for brukernes aktive omsorg
•    kannytte og forstå omfang av aktuelt lovverk og retningslinjer for helse, sosial og oppvekstsektoren

Emnets tema

Grunnelementer i helse-, sosial- og oppvekstfagarbeidet: Delemner: 

Delemne 1 - Arbeidsformer og metoder i studiet

•    Studieteknikk
•    Prosjekt- og utviklingsarbeid
•    Teori- og erfaringsbasert kunnskapsbygging
•    Refleksjon og refleksjonsmodeller
•    Aktiv læring
•    Informasjonsteknologi
•    Bruk av Lync/Skype

Delemne 2 - Helse-, sosial- og oppvekstfagene i samfunn

•    Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
•    Teorier og begreper innen helse-, sosial- og oppvekstfagene
•    Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse-, sosial- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og gjensidig påvirker praktisk handling

Delemne 3 - Etikk:

•    Verdier og verdioppfatninger, livssyn
•    Menneskesyn og menneskeforståelse
•    Yrkesetikk
•    Etikk og moral, etiske dilemmaer
•    Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
•    Menneskerettighetene
•    Samtykke, makt, tvang og kontroll
•    Taushetspliktens etiske sider
•    Brukermedvirkning
•    Samfunnsmessige perspektiver og utfordringer i helse-, sosial- og oppvekstsektoren sett i forhold til gjeldende verdier og normer

Delemne 4 - Kommunikasjon og samhandling:

•    Kommunikasjonsteori
•    Relasjonskompetanse
•    Tverrkulturell kommunikasjon og samhandling
•    Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
•    Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
•    Konflikthåndtering
•    Veiledningsteori og veiledning

Delemne 5 - Stats- og kommunalkunnskap, helse-, sosial- og oppvekstpolitikk:

•    Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse-, sosial- og oppvekstpolitiske prioriteringer
•    Lovverket som regulerer helse-, sosial- og oppvekstsektorens virkefelt
•    Levekår og folkehelse
•    Helse-, sosial- og oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
•    Offentlig og privat ansvar og omsorg
•    Profesjonalisering i helse-, sosial- og oppvekstsektoren
•    Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
•    Økonomi og finansiering

Delemne 6 - Sosiologi og psykologi:

•    Familien som sosial og kulturell institusjon
•    Helse, sosial ulikhet og kulturelt mangfold
•    Utviklingsteorier – livsløpet
•    Emosjoner, behov og motivasjon
•    Roller, makt – avmakt
•    Kriser og forsvarsmekanismer
•    Gruppepsykologi og nettverksteori

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

•    Lærerstyrt undervisning og forelesninger
•    Selvstudium og individuelle oppgaver
•    Relevant informasjonsinnhenting på internett
•    Organisert arbeid i grupper
•    Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
•    Presentasjoner for medstudenter og lærer
•    Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
•    Problembasert læring
•    Individuelt refleksjonsnotat
•    Gruppe loggskjema

Arbeidskrav

1) Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig innlevering av gruppeoppgave. Antall ord: 2500 +/- 10 %. Fagsamtale gruppevis og individuelt etter innlevering. 
Refleksjonsnotat.

2) Individuell oppgave:
Tema: Etikk, sosiologi og psykologi - Skriftlig individuell oppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %.
Refleksjonsnotat.

Eksamen:
Eksamen emne 1, er en sammenstilling av de to gjennomførte arbeidskravene, fulgt av en muntlig fagsamtale med faglærer og sensor.

 

 

 

 

Kommentar til fordeling av arbeidstimer

Lærerstyrt aktivitet/

undervisning

Veiledning

Selvstudium

praksis

SUM timer

126

36

144

 

306

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
126 Time(r)
Veiledning
36 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
144 Time(r)
Vurdering

1) Gruppeoppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått. Lærer gir skriftlig og muntlig tilbakemelding på oppgave og fagsamtale.

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.

2) Individuell oppgave:
Vurderes med gradert karakter A-F

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.

Eksamen:
Karakteren på emne 1, eksamen er A-E; F er ikke bestått.  For å gå opp til eksamen i emne 1 må begge arbeidskrav være bestått. 

Vedlegg

Litteratur:

Helgesen, Leif A. ” Sosiologi og psykologi”, Høyskoleforlaget 2010 
ISBN- 978-82-7634-725-8  
Krüger Grasaas,Kari-Sjursen, Marit-Stordalen,Jørn ” Etikk og kommunikasjon”, Høyskoleforlaget 2009 ISBN – 978-82-7634-726-5  
Eide, Hilde og Eide, Tom ” Kommunikasjon i relasjoner”, Gyldendal 2007 
ISBN – 978-82-05-32689-7, Kap. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,12  
Skaug, Greta Marie ” Gode fagfolk vokser”. Cappelen 2005 
ISBN -13:978-82-02-24340-1  
Fagskolen, Kompendium i Studieteknikk 
Fagskolen, Kompendium i Fronter og Its`Learning. 
MEDLEX – Norsk Helseinformasjon (2012)
-    Spesialisthelsetjenesteloven/Helseforetaksloven (ISBN 9788278418055)
-    Folkehelseloven (ISBN 9788278418031)
-    Helse- og omsorgstjenesteloven (ISBN 9788278418048)
-    Helsepersonelloven/Pasient og- brukerrettighetsloven (ISBN 9788278418000)