00HH14A Emne 1: Felles grunnlagsemne
00HH14A Emne 1: Felles grunnlagsemne
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedKuben
- Studiepoeng14
- Start2022 Høst
- EmneansvarligEdutorium Admin
Læringsutbytte for emne 1:
Studenten har etter fullført emne 1:
• kunnskaper om yrkesetikk
• kunnskaper om kommunikasjon om samhandling med brukere, pårørende og samarbeidspartnere på en trygg og tillitsvekkende måte
• kunnskap om veiledningsteori
• kunnskap om konflikter og konflikttyper
• kunnskap om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygging og funksjon og forstå betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
• kunnskap om andre yrkesgrupper
• kunnskap om sentrale lover og forskrifter som regulerer helse-, sosial- og oppvekstsektoren
• kunnskaper om generell studieteknikk og prosjekt- og utviklingsarbeid
Studenten:
• kan ta utgangspunkt i brukernes behov, planlegge og organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder
• kanbidra til at den som trenger hjelp og praktisk bistand fra helse-, sosial- og oppvekstsektoren får et egnet tilbud
• har ferdigheter i yrkesetikk gjennom kritisk og etisk refleksjon
• har ferdigheter i kommunikasjon slik at de samhandler med brukere, pårørende og samarbeidspartnere på en trygg og tillitsvekkende måte
• kan ta imot veiledning
• kan bruke kunnskaper i psykologi og sosiologi for å få større bevissthet om egen fungering for bedre å mestre samhandling med brukere og kollegaer
• har ferdigheter i konflikthåndtering
• kan anvende sentrale lover og forskrifter som regulerer helse, sosial og oppvekstsektoren
• har ferdigheter i IKT
Studenten:
• har evne til å reflektere over og begrunne sitt arbeid i forhold til overordnede faglige og etiske perspektiver samt kunne se sin egen yrkesrolle i et kritisk lys
• forstår betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
• har kjennskap til og kunne benytte seg av” frivillig arbeid” og” likemannsarbeid” som en ressurs for brukernes aktive omsorg
• kannytte og forstå omfang av aktuelt lovverk og retningslinjer for helse, sosial og oppvekstsektoren
Grunnelementer i helse-, sosial- og oppvekstfagarbeidet: Delemner:
Delemne 1 - Arbeidsformer og metoder i studiet
• Studieteknikk
• Prosjekt- og utviklingsarbeid
• Teori- og erfaringsbasert kunnskapsbygging
• Refleksjon og refleksjonsmodeller
• Aktiv læring
• Informasjonsteknologi
• Bruk av Lync/Skype
Delemne 2 - Helse-, sosial- og oppvekstfagene i samfunn
• Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
• Teorier og begreper innen helse-, sosial- og oppvekstfagene
• Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse-, sosial- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og gjensidig påvirker praktisk handling
Delemne 3 - Etikk:
• Verdier og verdioppfatninger, livssyn
• Menneskesyn og menneskeforståelse
• Yrkesetikk
• Etikk og moral, etiske dilemmaer
• Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
• Menneskerettighetene
• Samtykke, makt, tvang og kontroll
• Taushetspliktens etiske sider
• Brukermedvirkning
• Samfunnsmessige perspektiver og utfordringer i helse-, sosial- og oppvekstsektoren sett i forhold til gjeldende verdier og normer
Delemne 4 - Kommunikasjon og samhandling:
• Kommunikasjonsteori
• Relasjonskompetanse
• Tverrkulturell kommunikasjon og samhandling
• Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
• Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
• Konflikthåndtering
• Veiledningsteori og veiledning
Delemne 5 - Stats- og kommunalkunnskap, helse-, sosial- og oppvekstpolitikk:
• Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse-, sosial- og oppvekstpolitiske prioriteringer
• Lovverket som regulerer helse-, sosial- og oppvekstsektorens virkefelt
• Levekår og folkehelse
• Helse-, sosial- og oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
• Offentlig og privat ansvar og omsorg
• Profesjonalisering i helse-, sosial- og oppvekstsektoren
• Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
• Økonomi og finansiering
Delemne 6 - Sosiologi og psykologi:
• Familien som sosial og kulturell institusjon
• Helse, sosial ulikhet og kulturelt mangfold
• Utviklingsteorier – livsløpet
• Emosjoner, behov og motivasjon
• Roller, makt – avmakt
• Kriser og forsvarsmekanismer
• Gruppepsykologi og nettverksteori
• Lærerstyrt undervisning og forelesninger
• Selvstudium og individuelle oppgaver
• Relevant informasjonsinnhenting på internett
• Organisert arbeid i grupper
• Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
• Presentasjoner for medstudenter og lærer
• Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
• Problembasert læring
• Individuelt refleksjonsnotat
• Gruppe loggskjema
1) Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig innlevering av gruppeoppgave. Antall ord: 2500 +/- 10 %. Fagsamtale gruppevis og individuelt etter innlevering.
Refleksjonsnotat.
2) Individuell oppgave:
Tema: Etikk, sosiologi og psykologi - Skriftlig individuell oppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %.
Refleksjonsnotat.
Eksamen:
Eksamen emne 1, er en sammenstilling av de to gjennomførte arbeidskravene, fulgt av en muntlig fagsamtale med faglærer og sensor.
Lærerstyrt aktivitet/ undervisning |
Veiledning |
Selvstudium |
praksis |
SUM timer |
126 |
36 |
144 |
|
306 |
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 126 Time(r) |
Veiledning | 36 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 144 Time(r) |
1) Gruppeoppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått. Lærer gir skriftlig og muntlig tilbakemelding på oppgave og fagsamtale.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
2) Individuell oppgave:
Vurderes med gradert karakter A-F
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
Eksamen:
Karakteren på emne 1, eksamen er A-E; F er ikke bestått. For å gå opp til eksamen i emne 1 må begge arbeidskrav være bestått.