00H001A Etisk grunnemne i oppvekstfag
00H001A Etisk grunnemne i oppvekstfag
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeOppvekstfag
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2024 Høst
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• kan gjennom ulike studiemetoder oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap
• har innsikt i regelverk, lover, forskrifter og andre styringsdokumenter, relevant for det etiske grunnemnet
• har kunnskap om pedagogiske begreper, didaktiske prosesser og andre verktøy som anvendes i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• forstår egen yrkesetisk betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv knyttet til barnesyn
Studenten:
• kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesetiske problemstillinger
• kan bidra med faglig kunnskap inn i dialogen knyttet til ulike problemstillinger på egen arbeidsplass
• kan ta i bruk ulike pedagogiske og didaktiske verktøy
Studenten:
• har forståelse for aktuelle yrkesetiske verdier og holdninger
• har forståelse for viktigheten av å skape relasjoner med enkeltindivider
• kan utvikle og tilpasse egen yrkesutøvelse knyttet til pedagogiske metoder og didaktiske verktøy
Det innledende emnet er et fellesemne for oppvekstfagutdanningene. Hensikten med emnet er å gi studenten en god innføring og grunnleggende kunnskap knyttet til oppvekstfag. Det skal legges vekt på studiemetoder og studieteknikk tilpasset nivå for høyere yrkesfaglig utdanning. Emnet tar og for seg hva som kan påvirke barnesynet, både i samfunnet og for enkeltmennesket. Studenten får en innføring i pedagogikk og didaktikk med tilhørende begreper og deres betydning. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.
1a. Studiemetoder og studieteknikk:
• Aktiv læring
• Progresjon
• Kritisk tenking og refleksjon
• Etisk grunnsyn
1b. Barnesyn i stadig endring
• Holdninger og verdisyn
• Ulike styringsdokumenter
• Profesjonsetikk/yrkesetikk
• Forskning og utvikling
• Pedagogiske diskurser
1c. Pedagogikk og didaktikk:
• Pedagogisk virksomhet
• Observasjon- og observasjonsmetoder
• Pedagogisk dokumentasjon og ulike pedagogiske verktøy
• Mestring
• Danning
• Relasjoner
Oppgavene utarbeides etter prinsippene for problembasert læring (PBL) – se omtale i studieplanen. Faglærer gir skriftlig og ofte muntlig tilbakemelding på oppgavene.
1. Skriftlig gruppeoppgave
Tema: Kommunikasjon og etikk. Skriftlig oppgave som besvares gruppevis. Diskusjon og forberedelse i kollokviegrupper. Omfang 2500 ord (+/- 10 %).
Vurdering gis med karakter bestått / ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.
2. Skriftlig individuell oppgave
Tema: Pedagogikk og didaktikk. Skriftlig oppgave som besvares individuelt. Omfang 2500 ord (+/- 10 %).
Vurdering gis med karakter A-F. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med beståttkarakter.
3. To refleksjonsnotat
Til hver av de to skriftlige innleveringene skal studenten levere et individuelt refleksjonsnotat. Notatet skal inneholde studentens tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og ev. gruppedynamikk. Omfang ca. 300- 500 ord for hvert refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatene må oppfylle de formelle kravene til antall ord og innhold for å bli godkjent.
4. Fagsamtale
Individuell samtale med utgangspunkt i arbeidskrav. Vurderes til karakter A-F. For at fagsamtalen skal være godkjent, må den vurderes med en beståttkarakter.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 96 Time(r) |
Veiledning | 32 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 192 Time(r) |