00H001A Etisk grunnemne i oppvekstfag

00H001A Etisk grunnemne i oppvekstfag

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:
• kan gjennom ulike studiemetoder oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap
• har innsikt i regelverk, lover, forskrifter og andre styringsdokumenter, relevant for det etiske grunnemnet
• har kunnskap om pedagogiske begreper, didaktiske prosesser og andre verktøy som anvendes i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• forstår egen yrkesetisk betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv knyttet til barnesyn

Ferdigheter

Studenten:
• kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesetiske problemstillinger
• kan bidra med faglig kunnskap inn i dialogen knyttet til ulike problemstillinger på egen arbeidsplass
• kan ta i bruk ulike pedagogiske og didaktiske verktøy

Generell kompetanse

Studenten:
• har forståelse for aktuelle yrkesetiske verdier og holdninger
• har forståelse for viktigheten av å skape relasjoner med enkeltindivider
• kan utvikle og tilpasse egen yrkesutøvelse knyttet til pedagogiske metoder og didaktiske verktøy

Emnets tema

Det innledende emnet er et fellesemne for oppvekstfagutdanningene. Hensikten med emnet er å gi studenten en god innføring og grunnleggende kunnskap knyttet til oppvekstfag. Det skal legges vekt på studiemetoder og studieteknikk tilpasset nivå for høyere yrkesfaglig utdanning. Emnet tar og for seg hva som kan påvirke barnesynet, både i samfunnet og for enkeltmennesket. Studenten får en innføring i pedagogikk og didaktikk med tilhørende begreper og deres betydning. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.

1a. Studiemetoder og studieteknikk:
• Aktiv læring
• Progresjon
• Kritisk tenking og refleksjon
• Etisk grunnsyn

1b. Barnesyn i stadig endring
• Holdninger og verdisyn
• Ulike styringsdokumenter
• Profesjonsetikk/yrkesetikk
• Forskning og utvikling
• Pedagogiske diskurser

1c. Pedagogikk og didaktikk:
• Pedagogisk virksomhet
• Observasjon- og observasjonsmetoder
• Pedagogisk dokumentasjon og ulike pedagogiske verktøy
• Mestring
• Danning
• Relasjoner

Arbeidskrav

Arbeidskrav med vurderingskriterier deles ut ved oppstart ev emnet.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
96 Time(r)
Veiledning
32 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
192 Time(r)
Vurdering

Arbeidskrav med vurderingskriterier deles ut ved oppstart ev emnet.