FTM01H Studieplan for toårig maritim dekksoffisersutdanning
Studiefakta
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeMaritime Studier
- StudieprogramMaritim dekksoffisersutdanning
- Studiepoeng120
- StudiestedBodø Mørkvedtråkket
- StudieformHeltid
- Start2025 Høst
Introduksjon
I 2019 ble 5 fagskoler i Nordland slått sammen til Nordland fagskole. Skolen har to maritime avdelinger, Bodø maritime og Lofoten maritime. Studiene til maskinoffiser tilbys ved avdelingen Bodø maritime. Utvikling og samkjøring sikrer at hele bredden av kompetanse fra de to avdelingene tas i bruk. Nordland fagskole har også et tett samarbeid med andre maritime fagskoler og med Nord Universitet, der vi er knyttet i et simulatornettverk med andre aktører.
Etter juli 2018 er fagskoletilbudet definert som «høyere yrkesfaglig utdanning», gjennom Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven).
Formålet med skipsoffisersutdanningen er å utdanne personell i henhold til myndighetskrav fra Sjøfartsdirektorat og internasjonale konvensjoner som STCW. Det betyr at vi gjennom fagskolestudiet skal bidra til å utvikle de holdninger, ferdigheter, faglig og sosial kompetanse som er nødvendige på operativt og ledelsesnivå innenfor maritime næringer. Det stilles krav til moral, yrkesetikk, samarbeid, kommunikasjon og evne til problemløsning for å møte framtidige utfordringer. Det nødvendiggjør god samhandling og relasjoner mellom fagskolestudenter og lærere. Våre maritime fagskoletilbud stiller store krav til studentene, men fører også fram til ønsket kompetanse preget av kvalitet i samsvar med internasjonale sertifiseringskrav. Våre kvalitetsmål bygger på krav fastsatt av IMO i henhold til STCW-konvensjonskrav, og våre læreplaner er godkjent av NOKUT og Sjøfartsdirektorat. Dette sikres via skolens KS-system.
Skolen har gjort betydelige investeringer i simulatorer og teknisk utstyr, som sammen med gode lærerkrefter vil gjøre utdanningstilbudet godt egnet for å imøtekomme krav til kompetanse og kvalitet i samsvar med internasjonale sertifiseringskrav.
Det er et heltidsstudie som går over 2 år. Utdanningen gir deg 120 studiepoeng og muligheter til å søke annen høyere utdanning. Studenten oppnår høyere fagskolegrad etter endt utdanning.
Vi ønsker alle nye fagskolestudenter velkomne til lærerike år ved våre maritime fagskoletilbud i Nordland.
Om studiet
Organiseringen av Nordland Fagskole, avd. Bodø Maritim
Fagskolen har et sertifisert styringssystem etter DNV-GL ST 0029. Styret for Nordland fagskole har ansvaret for å drifte og videreutvikle fagskoletilbudet i samsvar med formålet for fagskolen og innenfor de rammer som fylkestinget gir etter § 2 i Vedtekter for Nordland fagskole.
Rektor har det overordnede ansvaret for driften av skolen.
Avdelingsleder har ansvaret for den daglige driften av avdelingen og er ansvarlig for at både studieplaner og studieopplegg til enhver tid er i tråd med NOKUT-godkjenningene.
Fagansvarlig har ansvar for godkjenning av fremdriftsplaner/plan for studieoppdrag i sitt ansvarsområde og at faglig innhold er oppdatert i samsvar med krav og behov i arbeidsmarkedet.
Faglærer er ansvarlig for undervisningsopplegget i sine emner.
Faglærer skal gi løpende tilbakemelding til studenter gjennom:
· vurdering av obligatoriske Arbeidskrav
· direkte kommunikasjon
· faglig oppfølging og diskusjoner.
Studentombud
Alle studenter i fagskolen skal ha tilgang til et studentombud. Studentombudet er en fri og uavhengig ressursperson som gir råd og hjelp til fagskolestudenter i saker som handler om deres studiesituasjon. Studentombudet skal bidra til studenters rettssikkerhet og til at saker løses på et så lavt nivå som mulig. Studentombudet har taushetsplikt og går ikke videre med saken uten ditt samtykke. Kontakt informasjon; Åse Hestvik Larsen. telefon: 74 17 85 23 / 482 84 351, E-post: asela@trondelagfylke.no
Planverk
Fagskolen i Nordland, avd. Bodø maritime tilbyr utdanningstilbudet dekksoffiser på ledelsesnivå. Denne fagskoleutdanninga tilfredsstiller både STCW A-II/1 (og B-II/1) og STCW A-II/2 (og B-II/2) og vil sammen med nødvendig fartstid gi grunnlag for kompetansesertifikat for dekksoffiser klasse 3, 2 og 1. Sjøfartsdirektoratet har ytterligere informasjon om yrkesmuligheter.
Kurs inkludert i utdanningen
· Videregående sikkerhetskurs, STCW regel VI/2, VI/3, VI/4; STCW tabell A-VI/2-1, A-VI/3, A-VI/4-1
· Medisinsk behandling, STCW regel VI/4, tabell A-VI/4-2
· GMDSS/ARPA/ECDIS/BRM
Kurs som tilbys utover obligatorisk utdanningen
· Sjøfolk med særlige sikringsplikter, STCW regel VI/6, tabell A-VI/6-2
· Kadettfarledbevis
Følgende kurs kan tilbys ved behov til selvkost.
· Hurtigbåt grunnkurs
· Grunnleggende kurs for sjøfolk på skip som opererer i polare vann, STCW regel V/4, tabell A-V/4-1 (Polarkode basic)
Spesielle krav til sertifisering
Det foreligger helsekrav for offiserer og mannskap som skal tjenestegjøre på skip. Helsekravene er spesifisert i «Forskrift om helseundersøking av arbeidstakeren på skip» FOR 2001-10-19 nr. 1309.
Denne fagskoleutdanningen tilfredsstiller både STCW A-II/1 (og B-II/1) og STCW A-II/2 (og B-II/2) og vil sammen med nødvendig fartstid gi grunnlag for kompetansesertifikat for dekksoffiser klasse 4, 3, 2 og 1. All undervisning og vurdering er i tråd med STCW-konvensjonen sin regel I/6 og avsnitta A-I/6 og B-I/6 og FOR-2011-12-22-1523 «Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk».
Definisjoner
Arbeidskrav Et arbeidskrav er et obligatorisk studentarbeid som settes som vilkår for sluttvurdering. Antall arbeidskrav skal være definert i studieplanen for utdanningen, og tidspunktet er definert i emnets fremdriftsplan. Et arbeidskrav kan dekke flere emner og tema.
Deleksamen/eksamen Obligatorisk studentarbeid som enten utgjør eller spiller inn på/er en del av sluttvurderingen. Avsluttende prøve eller oppgave der resultatet vises som egen karakter på vitnemålet.
Driftsplan Plan som viser en detaljert oversikt over hvilke temaer man skal gjennomgå i de enkelte emner. Driftsplanene er felles for alle de maritime fagskoleutdanningene i Norge
Emne Samling av tema som danner den minste del som gir karakter i ei utdanning. Emnets omfang er målt i studiepoeng
Emnekarakter Endelig karakter i et emne, som kommer på vitnemålet.
Emne læringsutbyttebeskrivelse (ELUB) Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som studenten har tilegnet seg etter fullført emn
Emneplan En plan som gir en generell oversikt over et fags innhold, basert på kravene i «Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk». Emneplanen er felles for alle de maritime fagskoleutdanningene i Norge
Fremdriftsplan En plan som i detalj viser gjennom et studieløp når de enkelte temaene i en driftsplan skal være gjennomgått. Planen skal også gi en oversikt over hvilke obligatoriske arbeider som inngår i emnet og når disse skal utleveres og innleveres. I tillegg skal planen vise hva slags læremateriell som inngår i et fag og hvordan dette skal benyttes
Teams for skole benyttes til LMS på Bodø maritime
Kvalitetsstyringssystem Skolens kvalitetsstyringssystem er basert på og sertifisert i henhold til DNV GL standard 0029.
Obligatoriske aktiviteter Obligatorisk oppmøte for alle studenter ved:
• Simulator
• Lab-øvelser
• Fremføringer
• GMDSS, Global Maritime Distress and Safety System
• BRM
Overordnet læringsutbyttebeskrivelse (OLUB) Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som studenten har tilegnet seg etter fullført studieprogram
Studiepoeng Mål på arbeidsomfang i studiet. 60 studiepoeng tilsvarer ett års studium på heltid.
Sluttvurdering Sluttvurdering er en vurdering som gjøres for å vurdere studentens avsluttende læringsutbytte. Hvert emne skal gis en selvstendig vurdering og denne vurderingen skal være uavhengig av andre emner. Studenten skal ikke måtte dokumentere gjentatte ganger at han har oppnådd et emnes læringsutbytte. Sluttvurdering kan gjøres i ulike former og kan resultere i en karakter eller i bestått/ikke bestått.
Studieplan En helhetlig plan for et studium med mål, oppbygging av studiet, innhold, progresjon, forventet læringsutbytte, lærings- og vurderingsformer, samt obligatoriske arbeidskrav.
Studieavgift Styret for Nordland fagskole vedtok i desember 2020 at det fra høsten 2021 innføres semesteravgift på kr. 600,- for alle nye studenter. Studieavgift skal betales for 2 ganger, både høst og vår. Semesteravgiften går med til å dekke utgifter ved studentdemokratiet, medlemskap i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter og Kopinor-avtale
Vurdering Bedømming av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i et emne.
Vurderinger som ikke lar seg etterprøve Vurderinger som ikke lar seg etterprøve kan være muntlig presentasjon, praktisk eksamen og praksisstudier. Det må være avklart på forhånd hvilket læringsutbytte som skal måles i vurderingen. Studentene har rett til å få begrunnelse for vurderingen, men de kan ikke klage på bedømmelsen hvis det ikke er mulig å etterprøve vurderingen.
Underveisvurdering Underveisvurderinger er de tilbakemeldinger som gis studenten underveis i studiet. Dette kalles også formativ vurdering eller vurdering for læring, men vi benytter underveisvurdering ved Bodø maritime. Disse kan være skriftlige eller muntlige tilbakemeldinger på framføringer og innleverte oppgaver. Det gis tilbakemelding både på i hvilken grad studenten har oppnådd læringsutbyttet frem til nå og hva som kan gi studenten bedre faglig progresjon. Disse tilbakemeldingene skal ikke inngå i den avsluttende karakteren for emnet (sluttvurderingen), den skal bidra til at studenten oppnår læringsutbyttet. Dette gir studenten en indikasjon på hva den må jobbe med frem mot sluttvurdering
Veiledning Veiledning er en målrettet samtale som stimulerer deltakeren til å finne egne svar. Veiledning skal oppmuntre til refleksjon og til at deltakeren er aktiv både under samtalen og i perioden mellom hver veiledning. Deltakeren skal «lære å lære» ved å være aktiv i egen læringsprosess, og dermed utvikle selvstendighet og ansvar for egen læring
Vurderingsveiledning Oppstilling over hva lærer/sensor skal vektlegge når oppgaver og innleveringer vurderes
Wiseflow Nettbasert eksamensplattform som brukes til innlevering av alt studentarbeid som er gjenstand for sluttvurdering.
Opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak er beskrevet i Forskrift om opptak, eksamen og sensur for Fagskolen i Nordland, Bodø maritime kap 2. Her finnes informasjon om formelle krav til kompetanse, realkompetansevurdering, søkere med utenlandsk utdanning, poengberegning, rangering og krav til dokumentasjon.
Godskriving og fritak for emner
Det er mulig å søke om godskriving av beståtte emner fra annen godkjent fagskoleutdanning eller annen dokumentert relevant utdanning og kompetanse. Det må søkes til skolen vedr. godskriving og fritak jf. §2-11 Godskriving og fritak for emner.
Klage på vedtak om opptak
Vedtak om opptak til fagskolen er enkeltvedtak og gjenstand for klage i samsvar med Lov om fagskoleutdanning og forvaltningsloven, § 2-10 klage på vedtak om opptak.
Søknad til utdanningen
Kandidater søker studieplass gjennom samordna opptak. Se www.samordnaopptak.no for søknadsfrister, regler for opptak og kunngjøringer
Studiemodeller
Læringsmetoder
Undervisningsformene i studiet skal være relevante for fagfeltet og knyttes til læringsutbytte for utdanningen. Det blir lagt stor vekt på å benytte varierte læringsaktiviteter og en praktisk tilnærming i hvert emne. Det er viktig at studentene får både teoretisk og praktisk forståelse av faget og bransjen. I tillegg til faglig utvikling skal studentene utvikle evne til samarbeid, kommunikasjon og praktisk problemløsning. Skolen forventer at studentene viser initiativ, tar ansvar for eget studiearbeid og felles læringsmiljø og viser en konstruktiv og kritisk holdning til studieopplegget. Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområde fra tidligere utdanning/praksis, og dette gir mulighet til å legge til rette for erfaringsbaserte og studentsentrerte læringsformer. Gjennom pedagogisk ledelse skal studentene tas aktivt med og trenes opp til refleksjon gjennom egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsaktiviteter er nødvendig for at studentene skal oppnå helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisning, deltar aktivt i timene og følger opp pålagte arbeidsoppgaver.
Veiledning og oppfølging
Det er viktig for faglig utvikling at studentene får god rettledning fra skolen; både for å se helheten i utdanningen og til selvstendig arbeid. Faglærer vil gi tilbakemeldinger og rettledning knyttet til arbeidskravene i emnet. Fagsamtaler skal skje etter behov.
Organisering
Nordland fagskole bruker læringsplattformen Teams for skole, som en digital kommunikasjonsplattform der en kan samarbeide uavhengig av tid og sted. Teams for skole har funksjoner til å ivareta informasjonsflyt, planer og fagstoff i alle emnene.
VISMA InSchool (VIS) er et skoleadministrativt system vil alt fra timeplaner til student personalia ligge. All administrasjon er samlet i et helthetlig system i skyen. Det betyr at alt er tilgjengelig hvor som helst og når som helst, gjennom én og samme innlogging.
Studenten må disponere egen PC (Windows 10 eller nyere) og kunne bruke vanlige dokumentasjonsverktøy slik som Word, Excel og PowerPoint. Studentene oppfordres til å bruke Windows fremfor MacOS, grunnet bruk av Windows baserte programmer for lasting og astronomisk navigasjon.
Alt studentarbeid som er grunnlag for sluttvurdering, skal leveres i Wiseflow for å ivareta dokumentasjonskrav.
Læringsutbytte
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) ble i 2011 fastsatt av Kunnskapsdepartementet. NKR beskriver ulike nivå av kvalifikasjoner i form av læringsutbytte. Læringsutbyttet skal beskrive kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som studentene oppnår ved fullført utdanning. For alle utdanninger blir det utarbeidd læringsutbyttebeskrivinger (LUB) både på overordna nivå og for hvert emne i utdanningen.
Læringsutbytter
Kunnskap
Studenten
1. har kunnskap om skipskonstruksjon, vedlikehold og drift av skip med tilhørende verktøy og systemer, samt behandling av last, tilsvarende krav satt i STCW for overstyrmann og skipsfører.
2. har kunnskap om navigering og planlegging av en seilas tilsvarende krav satt i STCW for overstyrmenn og skipsfører
3. har kunnskap om økonomi og ledelse, norsk, engelsk, matematikk og fysikk tilsvarende krav beskrevet i de forskjellige funksjoner i STCW som gjelder for overstyrmenn og skipsførere
4. har kunnskap om vern av havmiljøet, et skips sikkerhet og omsorg for personer om bord på skip
5. kan vurdere eget arbeid som ledende dekksoffiser i forhold til IMOs konvensjoner, regelverk, avtaleverk, prosedyrer og forskrifter
6. har kunnskap om internasjonal skipsfart og kjennskap til maritim næring
7. kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om marint miljø, maritim sikkerhet og drift av skip
8. kjenner til skipsfartens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
9. har innsikt i egne utviklingsmuligheter innad i bedriften, hos verft og utstyrsleverandører, samt beslektede yrker
Ferdigheter
Studenten
1. kan gjøre rede for sine faglige valg av metoder, prosesser og teknikker i ledelsen av skipets navigering, lasting/lossing og drift
2. kan reflektere over sin egen utøvelse som ledende dekksoffiser og justere denne under veiledning
3. kan finne og henvise til informasjon og fagstoff, regelverk, avtaleverk, prosedyrer og forskrifter og vurdere relevansen for driften av skip
4. kan kartlegge en situasjon som oppstår ombord, identifisere hvordan dette påvirker skipets sikkerhet og identifisere behov for å iverksette tiltak
Generell kompetanse
Studenten
1. kan planlegge og gjennomføre seilas, lasting og lossing samt andre prosjekter innen driften av skip, alene og sammen med kolleger ombord, i tråd med etiske krav og retningslinjer
2. kan utføre arbeid med navigering, lasting/lossing, drift og overvåking av skip i tråd med lover, forskrifter, produsentens anbefalinger og bedriftens interne regelverk
3. kan bygge relasjoner med andre nautikere, og på tvers av fag, samt med leverandører av varer og tjenester
4. kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen drift av skip, samt eksterne målgrupper som leverandører, myndigheter og klasseselskap, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis ved drift, vedlikehold og operasjon av skip
5. kan bidra til organisasjonsutvikling ombord ved å ta i bruk nye arbeidsmetoder og ny teknologi.
Vurderingsformer
Arbeidskravene er regnet som en serie av obligatoriske krav av arbeid som blir gjennomført som del av det pedagogiske opplegget i emnet. Hvert emne skal gis en selvstendig vurdering og denne vurderingen skal være uavhengig av andre emner. Sluttvurdering kan gjøres i ulike former og kan resultere i en karakter eller i bestått/ikke bestått. Sluttvurdering er en vurdering som gjøres for å vurdere studentens avsluttende læringsutbytte. Studentens arbeidskrav må være bestått for å kunne få rett til å avlegge eksamen.
Arbeidskrav kan bestå av obligatoriske innleveringer, muntlige fremføringer, undervisning, praksis, prøver og lignende. Karakter F regnes som ikke bestått og gir ikke grunnlag for at emnet dokumenteres på vitnemål
Studenter som skal gå opp til en del eksamen i et emne må ha bestått arbeidskravene i emnet. Bodø maritime har et samarbeid med minimum to andre tilbydere for å utvikle, kvalitetssikre og sensurere eksamener. STCW-konvensjonene og Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikat for sjøfolk legger sterke føringer for hvordan kompetanse skal vurderes og hvilke kriterier som skal legges til grunn for vurderingen. Sjøfartsdirektoratet krever at det som et minimum skal være etablert et formalisert eksamenssamarbeid mellom tre tilbydere/utdanningsinstitusjoner.
Karakterskala
SYMBOL | BETEGNELSE | GENERELL, IKKE FAGSPESIFIKK BESKRIVELSE AV VURDERINGSKRITERIER |
A | FREMRAGENDE | Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Studenten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.
|
B | MEGET GOD | Meget god prestasjon. Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet. |
C | GOD | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D | NOKSÅ GOD | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Studenten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E | TILSTREKKELIG | Presentasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Studenten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.
|
F | IKKE BESTÅTT | Presentasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.
|
Det gis to forsøk på å bestå arbeidskrav og obligatorisk studentarbeid. Ved ikke bestått eller karakteren F, gis studenten et varsel om fare for å ikke kunne gå opp til eksamen. Dato for gjennomføring av andre og siste forsøk skal settes innen fem virkedager fra varselet er gitt. Andre forsøk må gjennomføres i rimelig tid før sluttvurdering.
Sluttdokumentasjon
Studenten får vitnemål når emnene for studiet er bestått med emnekarakter og eksamenskarakter.
Studenten får tittelen: Fagskolekandidat
For at vitnemålet skal fungere internasjonalt, skal begrepet Vocational Diploma (VD) stå på vitnemålet. Vitnemålet skal inneholde:
· Emner som inngår i utdanningen
· Omfang av emner og oppnådde karakterer
· Overordnet læringsutbytte
· Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk 5.2 og kvalifikasjonen som er oppnådd
· Karaktersystemet som blir benyttet og antall studiepoeng
· Navnet på utdanningen
Om deler av utdanningen ikke er bestått, får studenten karakterutskrift for de emnene som er bestått.
STCW
Emnebeskrivelse | STCW | Studiepoeng |
---|---|---|
00TM05A-BM Navigasjon | A-II/1, A-II/2, B-II/1, B-II/2 | 42 |
00TM05B-BM Lasting, lossing, stuing og skipsteknikk | A-II/1, A-II/2, B-II/1, B-II/2 | 31,5 |
00TM05C-BM Kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord | A-II/1, A-II/2, B-II/1, B-II/2 | 19 |
00TM05D-BM GMDSS radio sertifikat | A-I/7 | 4,5 |
00TM05F-BM Engelsk | A-II/1, A-II/2, B-II/1, B-II/2 | 6 |