F Emne 6: Ledelse og klinisk forbedringsarbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      F
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Tekniske fag
    • Studieprogram
      Eldre og livsmestring
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Mo i Rana
    • Start
      2027 Vår
    • Emneansvarlig
      Pernille Høj Anvik

Introduksjon

Emne 6 omhandler ledelse knyttet til fagarbeiderens rolle, og fagarbeideren som bidragsyter i klinisk forbedringsarbeid i egen praksis. Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere et avgrenset klinisk forbedringsarbeid knyttet til eldre på egen arbeidsplass. For studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen eldreomsorg gjennomføres dette som hospitert praksis.

Innhold

Helsetjenester og tilbud for eldre

  • Helsetjenester for eldre
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Frivillige- og interesseorganisasjoner

 

Ledelse for helsefagarbeideren

  • Lederrollen
  • Kollegaveiledning
  • Kommunikasjon

 

Klinisk forbedringsarbeid

  • Kvalitetsforbedring
  • Prosjektarbeid

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i samfunnet og deres organisering
  • Har kunnskap om hva det innebærer å ha lederoppgaver knyttet til fagarbeiderollen
  • har kunnskap om faglig utvikling og klinisk forbedringsarbeid på egen arbeidsplass
  •  har forståelse for hva kvalitet og forbedringsarbeid i helse- og omsorgstjenester til eldre betyr for den eldre pasienten, de pårørende og for helsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om organiseringen av helse-, omsorgstjenestene for å bidra til faglig utviklings- og forbedringsarbeid på egen arbeidsplass
  • kan planlegge, lede, gjennomføre og evaluere et praktisk forbedringsarbeid på egen arbeidsplass
  • har forståelse for og kan anvende ulike metoder og verktøy i lederrollen
  • Kan utføre ledelsesoppgaver i egen avdeling knyttet til ansvarsområdet til fagarbeideren

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve yrket sitt faglig forsvarlig
  • har forståelse for hvordan man håndterer lederrollen
  • kan bidra til å videreutvikle arbeidsmetoder og tjenester til eldre pasienter, gjennom kunnskapsdeling, ledelse og faglig refleksjon på arbeidsplassen
  • kan samhandle med kollegaer, andre yrkesgrupper og organisasjoner om tjenestetilbudet til eldre brukere
  • kan (videre)utvikle konkrete tiltak for å bedre kvaliteten på helsetjenester til eldre

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
44 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
22 Time(r)
Veiledet praksis/i prosjekt
60 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
135 Time(r)