B Emne 2: Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      B
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Eldre og livsmestring
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Mo i Rana
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      Pernille Høj Anvik

Introduksjon

Emne 2 omhandler helsepedagogikk og kunnskap om helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid for eldre

Innhold

Helsepedagogikk:

  • Mestring og motivasjon
  • Veiledning
  • Brukermedvirkning

 

Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid:

  • Kartlegging og observasjon
  • Ernæring
  • Tann- og munnhelse
  • Fysisk aktivitet
  • Fallrisiko og fallforebygging

 

Helseteknologi

  • Velferdsteknologi
  • Digital hjemmeoppfølging
  • Elektroniske journalsystem

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om helsepedagogikk og om hva den eldre selv, helsepersonell og samfunnet kan gjøre for å fremme helse og forebygge sykdom
  • har kunnskap om mestring og motivasjon hos eldre
  • har innsikt i nasjonale anbefalinger for ernæring, tannhelse og fysisk aktivitet
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsevne, ernæringsstatus og tann/munnhelse

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende prinsipper for veiledning og legge til rette for læring som fremmer helse og mestring hos den eldre
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å støtte, veilede og gjennomføre tiltak for å forebygge sykdom, skade og funksjonssvikt, og for å fremme helse.
  • kan observere, kartlegge og identifisere den eldres ressurser og behov for tiltak, knyttet til helse, funksjonsnivå og sikkerhet
  • kan anvende teknologiske løsninger forsvarlig og med etisk bevissthet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med den eldre og de pårørende for å fremme helse og forbygge sykdom og skade
  • har forståelse for betydningen av å møte den eldres behov fra et helhetlig perspektiv og med utgangspunkt i personsentrert sykepleie, tverrfaglig samarbeid og relevante faglige råd og retningslinjer
  • kan bidra til å fremme mestring, funksjon og livskvalitet for den enkelt eldre, på en måte som sikrer brukermedvirkning og i samsvar med aktuell lovgivning.

 

Arbeidskrav

  • Refleksjonsoppgaver
  • Gruppeoppgave(r) og andre samhandlingsoppgave(r)
  • Veiledet skriftlig hjemmeoppgave i gruppe

 

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
44 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
22 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
144 Time(r)
Veiledet praksis/i prosjekt
50 Time(r)

Vurdering

Skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A – F, der A er beste karakter. Studenten må ha karakteren E eller bedre for å få bestått. Vurdering av emneoppgave forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav er bestått.