B Emne 2: Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
Emnefakta
- EmnekodeB
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramEldre og livsmestring
- Studiepoeng10
- StudiestedMo i Rana
- Start2025 Høst
- EmneansvarligPernille Høj Anvik
Introduksjon
Emne 2 omhandler helsepedagogikk og kunnskap om helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid for eldre
Innhold
Helsepedagogikk:
- Mestring og motivasjon
- Veiledning
- Brukermedvirkning
Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid:
- Kartlegging og observasjon
- Ernæring
- Tann- og munnhelse
- Fysisk aktivitet
- Fallrisiko og fallforebygging
Helseteknologi
- Velferdsteknologi
- Digital hjemmeoppfølging
- Elektroniske journalsystem
Læringsutbytter
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om helsepedagogikk og om hva den eldre selv, helsepersonell og samfunnet kan gjøre for å fremme helse og forebygge sykdom
- har kunnskap om mestring og motivasjon hos eldre
- har innsikt i nasjonale anbefalinger for ernæring, tannhelse og fysisk aktivitet
- har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsevne, ernæringsstatus og tann/munnhelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende prinsipper for veiledning og legge til rette for læring som fremmer helse og mestring hos den eldre
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å støtte, veilede og gjennomføre tiltak for å forebygge sykdom, skade og funksjonssvikt, og for å fremme helse.
- kan observere, kartlegge og identifisere den eldres ressurser og behov for tiltak, knyttet til helse, funksjonsnivå og sikkerhet
- kan anvende teknologiske løsninger forsvarlig og med etisk bevissthet
Generell kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med den eldre og de pårørende for å fremme helse og forbygge sykdom og skade
- har forståelse for betydningen av å møte den eldres behov fra et helhetlig perspektiv og med utgangspunkt i personsentrert sykepleie, tverrfaglig samarbeid og relevante faglige råd og retningslinjer
- kan bidra til å fremme mestring, funksjon og livskvalitet for den enkelt eldre, på en måte som sikrer brukermedvirkning og i samsvar med aktuell lovgivning.
Arbeidskrav
- Refleksjonsoppgaver
- Gruppeoppgave(r) og andre samhandlingsoppgave(r)
- Veiledet skriftlig hjemmeoppgave i gruppe
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 44 Time(r) |
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 22 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 144 Time(r) |
Veiledet praksis/i prosjekt | 50 Time(r) |
Vurdering
Skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A – F, der A er beste karakter. Studenten må ha karakteren E eller bedre for å få bestått. Vurdering av emneoppgave forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav er bestått.