A Emne 1: Grunnlagsemne for eldre og livsmestring

  • Emnefakta

    • Emnekode
      A
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Eldre og livsmestring
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Mo i Rana
    • Start
      2025 Høst

Introduksjon

Emne 1 er et grunnlagsemne for Eldre og livsmestring som gir studenten innføring i sentrale faglige tema, arbeidsformer og -metoder i studiet.

Innhold

Å være student:

  • Studieteknikk, arbeidsformer og -metoder
  • IKT og bruk av digitale verktøy i studiet
  • Kunnskapsbasert praksis og faglig forsvarlighet

 

Innføring i grunnleggende begrep og tema:

  • Aldring og aldringsprosesser
  • Geriatri
  • Livskvalitet
  • Personsentrert, helhetlig sykepleie
  • Helsekompetanse

 

Etikk

  • Etiske teorier og prinsipper
  • Etiske dilemma
  • Etisk refleksjon

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
  • har kunnskap om hva det innebærer å jobbe faglig forsvarlig
  • har kunnskap om etikk, yrkesetiske prinsipper og -dilemma, og etisk refleksjon
  • har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for den eldre pasienten og for tjenesteyter
  • har forståelse for mangfold og betydningen av helhetlig personsentrert sykepleie i sitt møte med den eldre pasienten
  • har kunnskap om aldringsprosesser og om aldring i et fysisk, psykisk, sosialt og kulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten 

  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
  • kan anvende forståelsen for aldring, mangfold og betydningen av helhetlig personsentrert sykepleie i sitt møte med den eldre pasienten
  • kan anvende kunnskap om etiske og yrkesetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for etisk refleksjon rundt praktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan bygge relasjoner basert på verdier som helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt, slik at pasient og samarbeidspartnere føler seg trygge og har tillit til tjenestene.
  • har utviklet en etisk forståelse som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, og gjennom kommunikasjon og samhandling med pasient og samarbeidspartnere
  • kan utøve yrket sitt faglig forsvarlig
  • kan utøve personsentrert sykepleie etter pasientens behov og utfordringer

Arbeidskrav

  • Refleksjonsoppgaver
  • Gruppeoppgave(r) og andre samhandlingsoppgave(r)
  • Veiledet individuell skriftlig hjemmeoppgave

            Arbeidskravene vurderes med bestått/ikke bestått

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
44 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
22 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
154 Time(r)
Veiledet praksis/i prosjekt
30 Time(r)

Vurdering

Skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A – F, der A er beste karakter. Studenten må ha karakteren E eller bedre for å få bestått. Vurdering av emneoppgave forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav er bestått

Program som bruker emnet

  • Eldre og livsmestring