83TD03B Flerkameraproduksjon
Emnefakta
- Emnekode83TD03B
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeTekniske fag
- StudieprogramTeknisk medieproduksjon
- Studiepoeng25
- Start2025 Høst
Introduksjon
Dette emnet gir en innføring i teorier, samt praktiske øvinger i teknikker, prosesser og arbeidsmåter i flerkameraproduksjon. Gjennom praktisk arbeid med flerkameraproduksjon og refleksjon over teori og egne erfaringer lærer studentene produksjonsteknikk, og hvordan ulike produksjonstyper kan utvikles, planlegges og gjennomføres. Studentene utvikler rolleforståelse gjennom utprøving av ulike fagfunksjoner. Det blir lagt opp til praktiske øvelser i reelle produksjoner på fire av fem samlinger i andre studieår.
Innhold
Forarbeid
- Valg av rett utstyr til rett jobb
- Transportlogistikk
- Pakking av utstyr
- Utfordringer ved produksjoner i utlandet; herunder Carnet,
- TV-systemer (flimmer)
- Strømforsyning og kommunikasjon.
Rigg
- Behandling av utstyr
- Kabling.
Produksjon
- Roller i flerkameraproduksjon; Produksjonsleder, Script, Produsent, Fotograf, Bilderegi, Bildemiks, Lyd, Kamerakontroll (KK), EVS, TOM (Technical operational manager), Lys/scenografi.
- Samarbeid med PA-lyd og lys på arrangement
- Bumper, jingle, intro/outro, butterfly, butt-i-butt, STK, com, promo, ISO-opptak, multicam, cleanfeed, forskutt, VB.
- Innspillingsformater
- Distribusjon
Utstyr
-
Bildemiks, Lydmiks, Kamera, Stativ, Intercom, CCU/RCP, Grafikk, Vectorscop,
Nedrigg
- Kabelkveiling
- Ned-pakking av utstyr og transport
Læringsutbytter
Kunnskap
- har kunnskap om prinsipper for flerkamerarigg
- har kunnskap om produksjon for live og opptak
- har bransjekunnskap om valg av rett utstyr til den produksjonen som skal gjennomføres
- har kunnskap om fjernsynteknisk utstyr (herunder sikkerhet og økonomi) og dets anvendelsesmuligheter i flerkameraproduksjon
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen flerkameraproduksjon
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende tekniske bransjekrav
- har kunnskap om de forskjellige arbeidsoppgaver og funksjoner innen flerkameraproduksjon
Ferdigheter
- kan vurdere hvordan en flerkameraproduksjon skal gjennomføres i forhold til bemanning, utstyrsvalg og økonomi
- kan reflektere over bruk av utstyr og teknologi til produksjon av en flerkameraproduksjon
- kan gjøre rede for sine valg av oppsett og gjennomføring av en flerkameraproduksjon for live og opptak
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en problemstilling innen flerkameraproduksjon
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved flerkameraproduksjoner.
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen flerkameraproduksjon og delta i diskusjoner om utvikling av produksjonssjangeren og fagfeltet
- kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen flerkameraproduksjon som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
- kan utføre risikovurdering og kvalitetssikring og internkontroll for å ivareta krav til sikkerhet og kvalitet
Læringsmetoder
Forelesing og veiledning på samlinger og over nett. Over nett benytter vi Zoom som verktøy, arbeid via læringsplattformen (artikler, kompendier, linker, filmer osv,).
Arbeidskrav
80% av alle faglige oppgaver. Refleksjonsnotat over egen læring skal leveres.
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 116 Time(r) |
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 268 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 341 Time(r) |
Vurdering
Mappevurdering hvor innholdet i vurderingsmappen danner grunnlag for emnekarakteren.
Utdypet i avsnitt om vurderingsformer i studieplanen.
Karakterskala A – F
Program som bruker emnet
- Teknisk medieproduksjon