83TD03A Bilderegi
Emnefakta
- Emnekode83TD03A
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeTekniske fag
- StudieprogramTeknisk medieproduksjon
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Introduksjon
Dette emnet gir en innføring i teorier, teknikker, prosesser og arbeidsmåter i regi. Gjennom praktisk arbeid og refleksjon over teori og egne erfaringer lærer studentene ulike tilnærminger til regi- og producerrollen. Studentene skal også lære hvordan ulike produksjonstyper kan utvikles, planlegges og gjennomføres. De utvikler rolleforståelse gjennom utprøving av regi, arbeidsflyt og kommunikasjon på enkameraproduksjon og flerkameraproduksjon.
Innhold
- Regi på enkamera- og flerkameraproduksjoner
- Research
- Kreativ utvikling
- Kommunikasjon
- Regifaglig terminologi
- Planarbeid
Læringsutbytter
Kunnskap
- har kunnskap om audiovisuell produksjon
- har kunnskap om regirollen, samt prosesser og metoder innen regi for enkamera-produksjon og flerkameraproduksjon
- har kunnskap om kreative prosesser og regissørens rolle i disse
- har kunnskap om redaksjonelt arbeid og regissørens rolle i dette
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter
- behersker relevante regifaglige teknikker og fagterminologi
- kan anvende faglig kunnskap og teoretisk forståelse til å gjennomføre enkamera- og flerkameraproduksjoner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
Generell kompetanse
- kan planlegge og gjennomføre varierte regifaglige arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan utveksle faglige synspunkt med profesjonelle bransjeaktører
Læringsmetoder
Forelesing og veiledning på samlinger og over nett. Over nett benytter vi Zoom som verktøy, arbeid via læringsplattformen (artikler, kompendier, linker, filmer osv,).
Arbeidskrav
80% av alle faglige oppgaver. Refleksjonsnotat over egen læring skal leveres.
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 46 Time(r) |
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 107 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 136 Time(r) |
Vurdering
Mappevurdering hvor innholdet i vurderingsmappen danner grunnlag for emnekarakteren.
Utdypet i avsnitt om vurderingsformer i studieplanen.
Karakterskala A – F