83TD03A Bilderegi

  • Emnefakta

    • Emnekode
      83TD03A
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Tekniske fag
    • Studieprogram
      Teknisk medieproduksjon
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Introduksjon

Dette emnet gir en innføring i teorier, teknikker, prosesser og arbeidsmåter i regi. Gjennom praktisk arbeid og refleksjon over teori og egne erfaringer lærer studentene ulike tilnærminger til regi- og producerrollen. Studentene skal også lære hvordan ulike produksjonstyper kan utvikles, planlegges og gjennomføres. De utvikler rolleforståelse gjennom utprøving av regi, arbeidsflyt og kommunikasjon på enkameraproduksjon og flerkameraproduksjon.

Innhold

  • Regi på enkamera- og flerkameraproduksjoner  
  • Research 
  • Kreativ utvikling  
  • Kommunikasjon 
  • Regifaglig terminologi 
  • Planarbeid 

Læringsutbytter

Kunnskap

  • har kunnskap om audiovisuell produksjon  
  • har kunnskap om regirollen, samt prosesser og metoder innen regi for enkamera-produksjon og flerkameraproduksjon 
  • har kunnskap om kreative prosesser og regissørens rolle i disse 
  • har kunnskap om redaksjonelt arbeid og regissørens rolle i dette 
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet 

Ferdigheter

  • behersker relevante regifaglige teknikker og fagterminologi  
  • kan anvende faglig kunnskap og teoretisk forståelse til å gjennomføre enkamera- og flerkameraproduksjoner 
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning 
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling 

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre varierte regifaglige arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer  
  • har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger 
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer 
  • kan utveksle faglige synspunkt med profesjonelle bransjeaktører

 

Læringsmetoder

Forelesing og veiledning på samlinger og over nett. Over nett benytter vi Zoom som verktøy, arbeid via læringsplattformen (artikler, kompendier, linker, filmer osv,).

 

Arbeidskrav

80% av alle faglige oppgaver. Refleksjonsnotat over egen læring skal leveres.

 

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
46 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
107 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
136 Time(r)

Vurdering

Mappevurdering hvor innholdet i vurderingsmappen danner grunnlag for emnekarakteren. 

Utdypet i avsnitt om vurderingsformer i studieplanen. 

Karakterskala A – F