83HH99B Emne 2: Palliasjon

Introduksjon

Emnet tar for seg sentrale begreper innen palliasjon og verdigrunnlaget som hospice-filosofien bygger på. Emnet handler også om at livshjelp kan bedre livskvaliteten og gi pasient og pårørende en opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende.

Innhold

Sentrale begreper i palliasjon

  • Hva er palliasjon?
  • Hospice-filosofien
  • Livsforlengende behandling
  • Livshjelp
  • Personsentrert tilnærming
  • Integritet
  • Livskvalitet, håp og mestring

Alvorlig og uhelbredelig sykdom - hva det kan innebære for pasient og pårørende

  • Psykiske reaksjoner ved akutt og kronisk sykdom
  • Krise og sorg
  • Åndelige og eksistensielle utfordringer
  • Verdimessige utfordringer
  • Sosiale omveltninger
  • Pårørende
  • Barn og unge som pårørende
  • Den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende

 Døden i et historisk og kulturelt perspektiv

  • Døden i et historisk perspektiv
  • Sykdom og død i ulike kulturer

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva palliativ behandling, omsorg og pleie er og omfatter
  • har kunnskap om hospice-filosofiens egenart, verdigrunnlag og betydning i samfunnet
  • har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om hvordan alvorlig og uhelbredelig sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • forstår hva det betyr for pasient og pårørende å ha en personsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
  • kan anvende kunnskap om reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom og deres pårørende
  • kan anvende kunnskap om personsentrert tilnærming til å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • har innsikt i at pleie og omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter utøves i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon og hospice-filosofien og personsentrert tilnærming

 

Arbeidskrav

  • Skriftlig faglig refleksjon etter samlinger
  • Veiledet skriftlig gruppeoppgave

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
22 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
10 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
88 Time(r)

Vurdering

Arbeidskravene vurderes med bestått/ikke bestått med unntak av individuell skriftlig hjemmeoppgave som vurderes med karakter A – F, der A er beste karakter. Studenten må ha karakteren E eller bedre for å få bestått. Vurdering av individuell oppgave forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav er bestått.

Program som bruker emnet

  • Palliasjon