83HH99A Emne 1: Etikk, samhandling og kommunikasjon

Introduksjon

Emnet er felles for helse, omsorgs- og oppvekstfaglige fagskoleutdanninger. Emnet gir engrunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen.

Innhold

Etikk

  • Etiske teorier og prinsipp
  • Etiske dilemma
  • Etikk og teknologi
  • Helhetlig menneskesyn

Kommunikasjon og samhandling

  • Brukerperspektivet
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
  • Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • Gruppeprosess og konflikthåndtering

Lover og forskrifter

  • Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker

Sosiologi og psykologi

  • Sosial ulikhet
  • Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk

Læringsutbytter

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etikk og yrkesetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon
  • har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter
  • har forståelse for psykologiske og sosiologiske prinsipper tilknyttet enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har kunnskap om kultur, urfolk, migrasjonshelse og mangfold i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere.
  • har kunnskap om relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet
  • har kunnskap om helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i samfunnet og deres organisering
  • har kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan det påvirker samarbeidet med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om etiske og yrkesetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for etisk refleksjon rundt praktiske problemstillinger
  • kan anvende relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsferdigheter til profesjonell samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • kan finne og henvise til relevant lovverk, forskrift eller stortingsmelding som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan anvende kunnskap om organiseringen av helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • kan anvende kunnskap om kultur, urfolk, mangfold og migrasjonshelse i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • kan anvende teknologiske løsninger forsvarlig og med etisk bevissthet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk forståelse som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med

tjenestemottakere og samarbeidspartnere

  • kan bygge relasjoner basert på holdninger og verdier knyttet til helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt, slik at tjenestemottakere og samarbeidspartnere opplever trygghet og har tillit til de ulike tjenestene
  • kan utøve yrket sitt faglig forsvarlig og med etisk bevissthet
  • kan samhandle med relevante tjenester innenfor helse-, omsorg- og oppvekstsektoren
  • kan utføre arbeidet etter tjenestemottakerens behov og utfordringer

 

Arbeidskrav

  • Skriftlig faglig refleksjon etter samlinger
  • Praktisk og skriftlig oppgave om empatisk kommunikasjon
  • Veiledet individuell skriftlig hjemmeoppgave

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
44 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
20 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
176

Vurdering

Arbeidskravene vurderes med bestått/ikke bestått med unntak av individuell skriftlig hjemmeoppgave som vurderes med karakter A – F, der A er beste karakter. Studenten må ha karakteren E eller bedre for å få bestått. Vurdering av individuell oppgave forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav er bestått.

Program som bruker emnet

  • Palliasjon