83HH98E Emne 5: Praksis innen eldre og livsmestring

Introduksjon

Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og kan gjennomføres som praksisutplassering eller som et utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass over minimum 10 uker.

Taushetspikt gjelder for praksis:

Studenter som gjennom sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13 – 13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskolen.

Innhold

Det kan velges mellom to ulike former for praksis:

  1. Praksisutplassering innenfor fagområde som studenten ikke har sitt daglige virke i
  2. Praksis som prosjektarbeid på egen arbeidsplass for å kunne planlegge og gjennomføre et endrings-/ utviklingsarbeid

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Praksis skal ha en varighet på minimum 10 uker, utplassering skal dessuten ha et omfang på minimum 300 timer.

Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden.

Læringsutbytter

Studenten

  • kan bidra til kvalitetsforbedring innen eldreomsorg på arbeidsplassen ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som kjennetegner den geriatriske pasienten og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos eldre
  • har kunnskap om organisering av eldreomsorgen og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp 
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og har kunnskap om utviklingsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om utviklingsprosjekter i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om prosjekt- og utviklingsarbeid
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til helse- og omsorgsforskning
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede eldre om livsstilsendringer og om mestring når helse og funksjonsevne endres
  • kan anvende kunnskap om den geriatriske pasienten til å delta i behandling og rehabilitering, og til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar brukerens behov for pleie og omsorg
  • kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker profesjonelt i samarbeidet med brukere, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan kartlegge tilstand, ressurser og behov
  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak 
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning, den eldre brukerens integritet, og faglig forsvarlighet i praksis
  • kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter den eldre brukerens individuelle behov
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til eldre brukere
  • kan utvikle konkrete miljøtiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester til eldre, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen

Læringsmetoder

  • Studenten veiledes av faglærer og en veileder på praksissted/egen arbeidsplass
  • Det gjennomføres målsamtale, midt- og sluttvurdering, fysisk eller via Zoom/Teams.
  • Studenten har ansvar for organiseringen av praksis/prosjekt og veiledninger

Arbeidskrav

Praksisutplassering:

  • Definere personlige mål
  • Arbeidsplan
  • Praksisrapport

Prosjekt på egen arbeidsplass:

  • Definere mål for prosjektarbeidet
  • Prosjektplan
  • Prosjektrapport

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
2 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
6 Time(r)
Veiledet praksis/i prosjekt
300 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
52 Time(r)

Vurdering

Praksis/prosjekt i Eldre og livsmestring vurderes til bestått/ikke bestått.

Program som bruker emnet

  • Eldre og livsmestring