83HH98B Emne 2: Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid

Introduksjon

Emnet omhandler aldring og aldringsprosesser. Hva innebærer det å bli gammel? Emnet gir kunnskap om helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, og innsikt i livsmestring for eldre.

Innhold

Helse og aldring

  • Aldringsteorier og ulike perspektiv på aldring
  • Livsmestring
  • Hverdagsmestring og mestringsstrategier
  • Motivasjonsarbeid
  • Aktivitet

Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid

  • Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
  • Ernæring
  • Tannhelse
  • Fysisk aktivitet og fallforbygging
  • Intellektuell og mental aktivitet
  • Åndelig og eksistensielle behov
  • Sosialt nettverk og nettverksarbeid
  • Kultur og kreativ omsorg
  • Tilrettelegging av omgivelsene i hjem, nærmiljø

 

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aldringsteorier, og om aldring i et fysisk, psykisk, sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om eldre menneskers situasjon i dagens samfunn og om hva den eldre selv, helsepersonell og samfunnet kan gjøre for å fremme helse og forebygge sykdom
  • har kunnskap om mestring og mestringsstrategier hos eldre
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsevne, ADL- ferdigheter, og risiko for ulykker
  • har innsikt i nasjonale anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet
  • forstår at eldre er en ressurs, og at helsefremmende og forebyggende arbeid blant eldre bidrar til verdiskapning i samfunnet

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede eldre om livsstilsendringer og om mestring når helse og funksjonsevne endres
  • kan kartlegge og identifisere den eldres ressurser og behov for tiltak, knyttet til helse, funksjonsnivå og sikkerhet i hjemmet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med den eldre og de pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning og mestring.
  • har forståelse for betydningen av å møte den eldres behov fra et helhetlig perspektiv

 

Arbeidskrav

  • Refleksjonsoppgaver
  • Gruppeoppgave(r) og andre samhandlingsoppgave(r)
  • Veiledet skriftlig hjemmeoppgave i gruppe

Arbeidskravene vurderes med bestått/ikke bestått

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
22 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
10 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
88 Time(r)

Vurdering

Skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A – F, der A er beste karakter. Studenten må ha karakteren E eller bedre for å få bestått. Vurdering av emneoppgave forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav er bestått.

Program som bruker emnet

  • Eldre og livsmestring