83HH98B Emne 2: Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
Introduksjon
Emnet omhandler aldring og aldringsprosesser. Hva innebærer det å bli gammel? Emnet gir kunnskap om helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, og innsikt i livsmestring for eldre.
Innhold
Helse og aldring
- Aldringsteorier og ulike perspektiv på aldring
- Livsmestring
- Hverdagsmestring og mestringsstrategier
- Motivasjonsarbeid
- Aktivitet
Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
- Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
- Ernæring
- Tannhelse
- Fysisk aktivitet og fallforbygging
- Intellektuell og mental aktivitet
- Åndelig og eksistensielle behov
- Sosialt nettverk og nettverksarbeid
- Kultur og kreativ omsorg
- Tilrettelegging av omgivelsene i hjem, nærmiljø
Læringsutbytter
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aldringsteorier, og om aldring i et fysisk, psykisk, sosialt og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om eldre menneskers situasjon i dagens samfunn og om hva den eldre selv, helsepersonell og samfunnet kan gjøre for å fremme helse og forebygge sykdom
- har kunnskap om mestring og mestringsstrategier hos eldre
- har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsevne, ADL- ferdigheter, og risiko for ulykker
- har innsikt i nasjonale anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet
- forstår at eldre er en ressurs, og at helsefremmende og forebyggende arbeid blant eldre bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede eldre om livsstilsendringer og om mestring når helse og funksjonsevne endres
- kan kartlegge og identifisere den eldres ressurser og behov for tiltak, knyttet til helse, funksjonsnivå og sikkerhet i hjemmet
Generell kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med den eldre og de pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning og mestring.
- har forståelse for betydningen av å møte den eldres behov fra et helhetlig perspektiv
Arbeidskrav
- Refleksjonsoppgaver
- Gruppeoppgave(r) og andre samhandlingsoppgave(r)
- Veiledet skriftlig hjemmeoppgave i gruppe
Arbeidskravene vurderes med bestått/ikke bestått
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 22 Time(r) |
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 10 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 88 Time(r) |
Vurdering
Skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A – F, der A er beste karakter. Studenten må ha karakteren E eller bedre for å få bestått. Vurdering av emneoppgave forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav er bestått.
Program som bruker emnet
- Eldre og livsmestring