83HH98A Emne 1: Etikk, samhandling og kommunikasjon
Introduksjon
Emnet omhandler etikk, samhandling og kommunikasjon er felles for helse, omsorgs- og oppvekstfaglige fagskoleutdanninger. Emnet gir en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen.
Innhold
Etikk
- Etiske teorier og prinsipp
- Etiske dilemma
- Etikk og teknologi
- Helhetlig menneskesyn
Kommunikasjon og samhandling
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
Lover og forskrifter
- Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker
Sosiologi og psykologi
- Gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Sosial ulikhet
- Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk
Læringsutbytter
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk og yrkesetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon
- har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter
- har forståelse for psykologiske og sosiologiske prinsipper tilknyttet enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om kultur, urfolk, migrasjonshelse og mangfold i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere.
- har kunnskap om relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
- har kunnskap om relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet
- har kunnskap om helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i samfunnet og deres organisering
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om etiske og yrkesetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for etisk refleksjon rundt praktiske problemstillinger
- kan anvende relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsferdigheter til profesjonell samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- kan finne og henvise til relevant lovverk, forskrift eller stortingsmelding som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan anvende kunnskap om organiseringen av helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan anvende kunnskap om kultur, urfolk, mangfold og migrasjonshelse i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan anvende teknologiske løsninger forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk forståelse som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan bygge relasjoner basert på holdninger og verdier knyttet til helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt, slik at tjenestemottakere og samarbeidspartnere opplever trygghet og har tillit til de ulike tjenestene
- kan utøve yrket sitt faglig forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan samhandle med relevante tjenester innenfor helse-, omsorg- og oppvekstsektoren
Arbeidskrav
- Refleksjonsoppgaver
- Gruppeoppgave(r) og andre samhandlingsoppgave(r)
- Praktisk og skriftlig oppgave i kommunikasjon
- Veiledet individuell skriftlig hjemmeoppgave
Arbeidskravene vurderes med bestått/ikke bestått
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 44 Time(r) |
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 22 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 176 Time(r) |
Vurdering
Skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A – F, der A er beste karakter. Studenten må ha karakteren E eller bedre for å få bestått. Vurdering av emneoppgave forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav er bestått
Program som bruker emnet
- Eldre og livsmestring