83HH48A Emne 1: Etikk, samhandling og kommunikasjon

Introduksjon

Emnet er felles for helse, sosial- og oppvekstfaglige fagskoleutdanninger. Emnet gir en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen.

Innhold

Etikk

  • Etiske teorier og prinsipp
  • Etiske dilemma
  • Etikk og teknologi
  • Helhetlig menneskesyn

Kommunikasjon og samhandling

  • Brukerperspektivet
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
  • Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • Roller, gruppeprosesser og konflikthåndtering

Lover og forskrifter

  • Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottakere

Sosiologi og psykologi

  • Utviklingspsykologi
  • Systemisk teori
  • Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
  • har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
  • har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
  • har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
  • kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevant for yrkesutøvelsen kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, samt hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
  • kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen

Arbeidskrav

Skriftlig eller muntlig faglig refleksjon/oppgave individuelt/i gruppe i forbindelse med samlinger.

Veiledet individuell skriftlig emneoppgave (hjemmeoppgave) på 1750 ord.

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
44 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
20 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
182 Time(r)

Vurdering

Faglig refleksjon vurderes til godkjent/ikke godkjent

Individuell skriftlig emneoppgave vurderes med karakter A – F.

Program som bruker emnet

  • Helhetlig miljøarbeid